שתף קטע נבחר

כך מרוויח השופט הצבאי הצעיר ביותר בצה"ל מיליוני דולרים בשנה

לא סתם קליק בייט: גיא אורנים, בעלים ומנכ"ל של First Media, שאת הסרטונים שלה רואים מיליוני אנשים מדי חודש, חשב בכלל שאת הקריירה יסיים בתור שופט בבית המשפט העליון. בשיחה ל-ynet הוא מספר איך תחילת הדרך כשופט צבאי הובילה אותו בסופו של דבר להקים ערוץ טלוויזיה בארה"ב ביחד עם רעייתו, שמגלגל מיליוני דולרים בשנה. שיחת מנהלים

 

 

ויראלי זה שם המשחק: גיא אורנים שייסד את ערוץ הטלוויזיה BabyFirstTV יחד עם רעייתו שרון רכטר, אוהב לצטט את ביל גייטס: "אנשים תמיד מגזימים במה שאפשר לעשות בשנה אחת, ומפחיתים במה שאפשר לעשות בעשר שנים". אורנים נזכר שלפני 14 שנים הגיע ביחד עם רעייתו לניו יורק - לאחר שב-2003 הוא הודיע במפתיע על עזיבת עבודתו כסמנכ"ל בכיר לתכנון אסטרטגי בגיתם/BBDO.

 

כתבות נוספות במדור שיחת מנהלים

 

"התגוררנו אז בדירת חדר בניו יורק עם שני מחשבים ניידים. יום אחד הגיעו חברים לארוחת ערב, ואחת מהם הגיעה עם התינוקת שלה. בעגלה היו מונחים כמה תקליטורים לתינוקות, והיא הסבירה לנו שיש בתקליטורים האלו פוטנציאל להפוך את הילדים ליותר חכמים. אז הבנו את הפוטנציאל העסקי, והחלטנו לקחת את מודל ה-DVD ולתרגם אותו לטלוויזיה. ביצענו בדיקת נאותות, פיתחנו מודל עסקי והתחלנו בגיוס משקיעים לאור העובדה שעלות השקת ערוץ חדש בארה"ב מגיעה לעשרות מיליוני דולרים".


גיא ושרון ב-Wall Street Journal ()
גיא ושרון ב-Wall Street Journal

עד כמה הקשרים האישיים שלך או של שרון עזרו בגיוס?

"אולי בפתיחת דלתות, אבל לא מעבר. בשנתיים הראשונות לא התקדמנו בכלל. לקח זמן למצוא אוהדים ומשקיעים לתוכנית. בהתחלה חלק גדול מהמשקיעים הפוטנציאליים התלהבו, אבל ביקשו לבדוק את הנושא. בסופו של דבר השקיעו בערוץ חברת האחזקות בלו קפיטל וקרדן אן.וי (אחד מבעלי המניות הוא איתן רכטר, להלן אביה של שרון. י"ו). בהמשך דיוויד מטלון, באותה תקופה מנכ"ל ריג'נסי אנטרפרייזס (חברת הפקות בבעלות ארנון מילצ'ן ופוקס, שמחזיקה בערוץ הישראלי עם קרדן), שכנע את מילצ'ן לרכוש 22% מהבעלות בחברה. אי אפשר לספור את כמות ה"לא" שקיבלנו. לא עבר יום בלי שקיבלנו סטירה בפרצוף, ועדיין אנחנו מקבלים "לא" על רעיונות. כמי שתמיד האמין שעדיף שיגידו "לא" מאשר "אולי", לא נתנו לזה לייאש אותנו, ועשינו מה שאפשר כדי שמי שאמר לנו "לא" יגיע לרגע בו הוא יגיד לנו "כן".

 

במאי 2006 עלה BabyFirstTV לאוויר. חשבתם שתהפכו לאימפריה שמגלגלת מיליוני דולרים בשנה, ותגיעו למקום בו אתם נמצאים היום?

"למען האמת לא", הוא מחייך. "בהתחלה סימנו לעצמנו יעד שלפיו ערוץ הטלוויזיה שלנו יפעל בשתיים עד שלוש פלטפורמות בארה"ב. היום אנחנו נמצאים כמעט בכל הפלטפורמות בארה"ב ובעוד כ-30 מדינות והערוץ הוא מקור ההכנסה העיקרי שלנו.

גיא אורנים (צילום: Mark Chaudhary) (צילום: Mark Chaudhary)
גיא אורנים(צילום: Mark Chaudhary)

"לפני שנה וחצי זיהינו את הפוטנציאל של הפעילות בפייסבוק, וקצב הצמיחה בפלטפורמה הזו הוא הכי גדול בחברה. גם השותפות שלנו עם זומבה, שנכנסנו אליה לפני כמה חודשים, הולכת ותופסת תאוצה. בסופו של דבר זה מוכיח את המשפט של גייטס על חשיבות התכנון לטווח הרחוק, ביחד עם זיהוי וניצול נכון של הזדמנויות מיידיות".

 

גיל: 46

מצב משפחתי: נשוי לשרון (מייסדת משותפת בחברה), אב לנעה (10), נטע (8), דן (2), רון (2). אגב, הוא ושרון נפגשו לאחר שהפסידה לו בהתמודדות על תקציב הפרסום, כששניהם היו אנשי פרסום בישראל, לפני נסיעתם לניו יורק.

מגורים: לוס אנג'לס

השכלה: תואר ראשון במשפטים ותואר שני במנהל עסקים, שניהם מאוניברסיטת תל אביב.

הבעלים: אורנים ורכטר, המייסדים, קרדן ישראל, ריג'נסי - חברת ההפקה של ארנון מילצ'ן ובלקו קפיטל

מה מייחד את החברה: פירסט מדיה היא חברה בינלאומית מתפתחת, מפיקה ומפיצה תוכן לילדים ונשים באמצעות ערוץ הטלוויזיה לפעוטות שלה בייבי פירסט. הערוץ מגיע ללמעלה ממאה מיליון בתי אב ברחבי ארה"ב ובעוד כ-30 מדינות בעולם, ונצפה על ידי אחת מכל שתי אמהות צעירות בארה"ב. בפייסבוק ובאינסטגרם (Blossom, SO Yummy, Blusher) צופים יותר ממיליארד וחצי אנשים בחודש, ושיעורי המוזיקה והתנועה לאמהות ופעוטות - זומביני (בשותפות של החברה עם חברת הפיטנס זומבה) מועברים על ידי למעלה מ-1,000 מדריכים ביותר מ-300 לוקיישנים בארה"ב.

משפחת אורנים (צילום: Mark Chaudhary) (צילום: Mark Chaudhary)
משפחת אורנים(צילום: Mark Chaudhary)

מטה חברת ההפקה לרשתות החברתיות נמצא בלוס אנג'לס. חברת בת לפיתוח, הפקה והפצת תכנים לילדים נמצאת בתל אביב. משרדי מכירות יש בניו יורק, מקסיקו סיטי וסינגפור, ומטה חברת הבת המשותפת עם זומבה נמצא במיאמי. נכון להיום נמנית החברה על עשרת המו"לים הגדולים בעולם. סרטון הוידאו "7 דרכים לארגן את הארון שלך", שהחברה שחררה לפייסבוק לפני כחודש וחצי הוגדר שסרטון הוויראלי ביותר בתולדות פייסבוק עם למעלה מ-360 מיליון צפיות ו-11 מיליון שיתופים.

כמה עובדים בחברה: 90

הכנסות: מיליוני דולרים בשנה

 

סדר יום בנקודות 

05:30: מתעורר, כשכולם עוד ישנים ויש שקט מוחלט וריח של יום חדש.

08:00: לוקח את הילדים לבית הספר וממשיך למשרד. רוב השעות במשרד מוקדשות לישיבות. הוא משתדל להשאיר שעה ביום ללא ישיבות כדי לעבור על מסמכים שצריך לכתוב בעצמו.

מנקה את המיילים פעמיים ביום: בבוקר ובשעות אחר הצהרים המוקדמות.

18.30: חזר הביתה לראות ולהשכיב את הילדים.

20.00: לאחר שהילדים נרדמו, ממשיך עם שרון עד 22:00 או 23:00 לעבוד, וגם מנהל שיחות לתוך הלילה או מוקדם בבוקר עם הצוות בישראל או בסינגפור.

פעמיים בחודש: נוסע לניו יורק לפגישות עם לקוחות ושותפים פוטנציאליים.

חשוב: מקדיש את הנסיעה למשרד ובחזרה לשמיעת ספרים או שיחות עם המשפחה בישראל.

 

איך הגעת להיות מנכ"ל החברה?

שרון ואני ייסדנו את החברה מאפס והיינו שני העובדים היחידים שלה בשנה הראשונה. לכן ההחלטה מי יהיה המנכ"ל ומי האחראי על הפיתוח העסקי וההפצה היתה שלנו והתבססה על הכישורים היחסיים שלנו: שרון מאד יצירתית וחזקה מאוד בפיתוח עסקי ומכירות. אני יותר אנליטי ומסודר ולכן החלטנו שאני אהיה המנכ"ל".

 

מה ההישג ומה הכישלון/טעות שלך בדרך?

"אני מאמין גדול בניסוי וטעיה, ובלקיחת סיכונים רציונליים כדי לנסות לנצל הזדמנויות מהר, לפני המתחרים. כחברה שפועלת מול מתחרים גדולים ממנה בהרבה בשוק המדיה האמריקאי והעולמי, אנחנו חייבים להיות מהירים יותר וגמישים יותר מהמתחרים הגדולים שלנו. מכאן שההישגים והכשלונות הגדולים שלנו נובעים מהחלטות נכונות או שגויות בתחום כוח האדם.

 

"כשגייסנו אנשים מעולים כמו אריק קרמן, שמנהל את חברת ההפקה והפצת התכנים לילדים שלנו, ויובל רכטר שמנהל את הפעילות שלנו ברשתות החברתיות הצלחנו בגדול. כשלקחנו אנשים לא מספיק טובים (בלי שמות) - נכשלנו. בפעילות העסקית כל אי הצלחה שמובילה ללמידה משמעותית עתידית היא בעלת ערך בעיניי ולא תסווג ככישלון".

 

אורנים בכנס של המרכז ללימודי ישראל ()
אורנים בכנס של המרכז ללימודי ישראל

מי המודל לחיקוי או המנטור שלך ולמה.

המנטורים שלי בעולם העסקים הם איתן רכטר, מנכ"ל קרדן ישראל ויו"ר החברה שלנו. ממנו למדתי המון דברים חיוניים להתנהלות עסקית, כמו בנייה וניתוח של תוכניות עסקיות, משא ומתן, גיוס כספים, התנהלות מול משקיעים וחברות ציבוריות, ממשל תאגידי, והכי חשוב - איך להישאר גמיש ואופטימי לנוכח מציאות משתנה, גם אם לא תמיד לטובה.

 

"ממושיק תאומים ומודי כידון, בעלי משרד הפרסום גיתם BBDO, שהאמינו בי כשהגעתי אליהם מהצבא וללא כל ניסיון עסקי תוך תקופה קצרה מינו אותי לסמנכ"ל, למדתי איך לחפש הזדמנויות עסקיות, איך לעבוד עם לקוחות בחברות גדולות, ועם סוכנויות פרסום גדולות, מה שמשמש אותי מול הלקוחות האמריקאים שלנו.

 

"בפן האישי, ירשתי מאבא שלי את האהבה לעבודה קשה, הצמא ליידע והעניין בהיסטוריה. אני מעריץ דמויות שעשו שינוי אמיתי בעולם. לכן בימים אלו אני שוקד על קריאת הביוגרפיות של כל נשיאי ארה"ב - לאחר שסיימתי את אלו של ראשי הממשלה הישראלים".

 

מה הסיבה העיקרית לקבלה או לפסילה של עובד חדש?

"אני מאמין גדול ביתרון של היכולת ללמוד על פני ניסיון. בכל פעם שאני מראיין עובד חדש אני מנסה להבין האם יש לו יכולת ללמוד, להתפתח ולהתמודד עם מצבים חדשים, כשהדרך הטובה ביותר לעשות זאת, לדעתי, היא באמצעות מטלה שהמועמד מתבקש לבצע מתחום הפעילות הרלוונטי לו.

 

"בהרבה מקרים אנחנו מגלים שמי שיודע לדבר יפה בראיון לא יודע לבצע, ולשמחתי, יש גם מקרים הפוכים של כאלה שמצטיינים במטלה גם אם לא היו מדהימים בראיון עצמו. אני לא אוהב לגייס לעבודה אנשים זהירים מדי, פסימיים, או כאלה שמתקשים לקבל החלטה במהירות".

 

אורנים וצוות העובדים ()
אורנים וצוות העובדים

מי המתחרים הגדולים של החברה ואיך אתה מתמודד עם התחרות?

"אין לנו מתחרה אחד גדול, אלא שורה ארוכה של מתחרים ענקיים. חברות שמפעילות ערוצי טלוויזיה לנשים ו/או ילדים (דיסני וויאקום כבר אמרנו?), והן אלו שמובילות את הרשתות החברתיות (באזפיד, גרופ ניין ואחרות). התכונות החשובות ביותר בשבילנו לנצח הן היכולת לזהות הזדמנויות חדשות לשוק במהירות ולשפר את המוצר כל הזמן. לפני מספר שנים היכולות האלו אפשרו לנו לשנות את המודל העסקי של ערוץ הטלוויזיה שלנו כדי להגיע להפצה רחבה בהרבה בארה"ב ובעולם, תוך שינוי מוחלט של התוכנית העסקית המקורית".

 

מה מקומן של הרשתות החברתיות בחברה בינלאומית?

"לפני שנה וחצי אפשרו לנו את החדירה לתחום הרשתות החברתיות, שהפכו חלק מליבת העסקים של החברה והפעילות שצומחת בקצב המהיר ביותר עם למעלה מ 50 אנשים המתמקדים בפעילות זו. לשמחתנו, יותר ויותר חברות מבינות את החשיבות הקריטית של הרשתות החברתיות כיום כמעצבות תודעה והחלטות קנייה. בארה"ב, כמעט 80% מהצרכנים מדווחים כי הם בודקים מותג באמצעות הסרטונים שהוא מפרסם ברשתות החברתיות. התוצאה היא עליה דרמטית בחשיבות הווידאו במדיה החברתית. על זה הם משלמים לנו הרבה כסף ומקבלים ערך עצום. הסרטון הויראלי שהפקנו ל-BED BATH & BEYOND, רשת של 1,500 חנויות לעיצוב הבית, הביא לעמוד הפייסבוק שלנו 15 מיליון צפיות בתוך פחות מחודש".

 

 

 

מה הקושי הכי גדול של מנכ"ל בעולם כלכלה גלובאלי?

"במקרה שלנו, מצד אחד קשה לתכנן לטווח ארוך או בכלל, מצד שני נוצרות בכל יום הזדמנויות חדשות שהמהירים לחשוב ולבצע יכולים לנצל. הקושי השני הוא תחרות גוברת מול שווקים חדשים: מצד אחד עליך להתחרות בכמות בלתי מוגבלת של חברות בכל טריטוריה, מצד שני יש לנו אפשרות לחדור כמעט לכל טריטוריה, כולל מדינות ערב".

 

מה ישיבו המנהלים/עובדים שלך, אם יישאלו מה אתה אוהב ומה לא?

"יגידו שאני אוהב אשים חכמים, דיבור קצר ולעניין, נתונים מספריים, לקיחת סיכון מחושב. ולא אוהב הרצאות ארוכות במקום דיאלוג, פוליטיקה משרדית, תאוריות לא מבוססות, והסברים למה אי אפשר לעשות דברים".

 

מה משמעות הכסף עבורך כמנכ"ל וכאדם פרטי?

"אני לא טיפוס מאוד חומרני, ולא מתעניין במכוניות יקרות או בבתים מפוארים, אבל אני כן אוהב לצבור חוויות ולבלות זמן עם המשפחה המורחבת בחופשות משפחתיות. משמעות הכסף עבורי היא היכולת לקבל החלטות שאינן מונעות רק מהשאלה של "כמה ארוויח אם אעשה זאת?", וגם בעצם היכולת לסייע, במקרה הצורך, לבני משפחתי ולאנשים הקרובים לי".

 

עד כמה העבודה מארגנת לך את החיים ואיך אתה מצליח להתנתק ממנה?

"אני באמת אוהב את העבודה שלנו, שיש בה את כל מה שמעניין אותי: שינוי מתמיד, אתגרים אינטלקטואליים ועסקיים, תוכן חיובי שנוגע באנשים, עובדים מעולים שכיף לדבר איתם ושותפים מעניינים שתמיד יש מה ללמוד מהם. בגלל זה קשה לי מאד להתנתק מהעבודה. גם בחופשות אני תמיד מחובר למה שקורה בחברה. למרות זאת אני משתדל להיות נוכח בזמן שאני נמצא עם הילדים ולא להתמקד בטלפון, מתוך ידיעה שבסופו של דבר אף מייל לא שווה את זה שתפספס את מסיבת סיום השנה של אחד הילדים".

 

נופש עם המשפחה ()
נופש עם המשפחה

איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשור?

"מכיון שאני מגדיר את עצמי יותר כיזם מאשר כמנהל או איש מדיה, הייתי רוצה בעוד עשר שנים לעבוד בחברה נוספת, שאקים ביחד עם שרון רעייתי, שהיא השותפה והחברה הכי טובה שלי".

 

בעולם מקביל - מה היית רוצה להיות?

"באקדמיה או בעשייה ציבורית, או בשניהם. תמיד ריתקה אותי השאלה מה באמת ניתן ללמוד מהעבר כדי לשפר את העתיד, מה שמחבר את האקדמיה והעשייה הציבורית".

 

תפתיע אותנו במשהו אישי שלא יודעים עליך

"בגיל 27 הייתי נשיא בית המשפט הצבאי בשומרון, ועד אז החלום המקצועי שלי היה להגיע לבית המשפט העליון".

 

 

 


פורסם לראשונה 04/08/2017 07:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים