שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    שוקלים לפתוח עסק? אלה הדברים שאתם חייבים לדעת
    עבור רוב העצמאיים פתיחת העסק הייתה הגשמת חלום. אך ניהול עסק כולל בתוכו שלל בעיות וקשיים שגם בעלי מקצוע מצוינים אינם מוכנים אליהם. לפניכם מדריך עם כמה דברים שאתם חייבים לדעת כדי לנהל את העסק שלכם בצורה הטובה ביותר

    העצמאים והעסקים הקטנים בישראל נתקלים בלא מעט קשיים: מיסוי גבוה, עיכובים בתשלומים, והעובדה שבתור עצמאי אתה צריך להיות אחראי על הכל, ולא רק על הדברים אותם למדת לעשות.

     

    במסגרת המדור "להיות עצמאי" בערוץ הקריירה הכרנו עד כה שלושה עצמאים – ארז, מהנדס בניין ובעל חברה לניהול פרויקטים לבנייה, אפרת, מנהלת מוסיקאים ויוצרת בעצמה, ושירלי, בעלת סטודיו לעיצוב גרפי, שסיפרו גם על הגשמת החלומות וגם על קשיים שחוצים תחומים ומגזרים. השבוע שוחחנו עם עו"ד רוית גרוס, מנכ"לית משותפת של התאחדות המלאכה והתעשיה, שהסבירה ל-ynet מה יכולים לעשות עצמאים כדי לנהל את העסק שלהם בצורה נכונה אל מול הקשיים שעלו עד כה.

     

    קשיי העצמאיים בישיבת המערכת של אולפן ynet    (צילום: אורי דוידוביץ')

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    "השפעת יכולתם של מנהלים היא אקוטית לפיתוחו ושגשוגו, כמו גם כישלונו של העסק הקטן. מקורם של למעלה מ-90% מהכישלונות העסקיים הוא בחוסר ידע ניהולי. הבעיה המרכזית עם בעלי עסקים היא שאף אחד לא סיפר להם את האמת לגבי מה זה אומר להיות בעל עסק ובוודאי שבעלי העסקים עצמם לא חשבו שהכל ייפול עליהם בסופו של דבר", אומרת גרוס.

    אם רוצים לצאת מהמירוץ צריך לדעת לקראת מה הולכים (צילום: Shutterstock)
    אם רוצים לצאת מהמירוץ צריך לדעת לקראת מה הולכים(צילום: Shutterstock)
     

    לדברי גרוס, בעלי עסקים רבים בטוחים שהעובדים שלהם יעבדו למופת, שיהיו אדונים לעצמם, והכי חשוב שיהיה להם המון כסף בסוף החודש, אולם, חוץ מלנהל את העובדים (שזו משימה לא פשוטה כלל ועיקר), צריך לנהל גם את הספקים, את הלקוחות, את התזרים של העסק, את השיווק, הפרסום ועוד.

     

    ערכו בדיקה מקדימה על כל לקוח חדש

    כיצד מנהלים בצורה נכונה את תיקי הלקוחות ומערך הגבייה?

    עו"ד גרוס: "כמובן שעדיף לא להגיע למצב בו תצטרכו לגבות חובות, ולכן מומלץ לפתוח לכל לקוח חדש תיק עם כל הפרטים ודרכי ההתקשרות. בזמן אמת בו תצטרכו לגבות חובות, תגלו כי קשה יותר להשיג את הטלפונים של המנכ"ל/בעלים/מנהל החשבונות".

     

    "בנוסף, בטרם ספקתם סחורה ללא תשלום מראש, חשוב לערוך בדיקה מקדימה אודות הלקוח במרשם החייבים המוגבלים ובמאגר החייבים המשתמטים . כמו כן, כיום קיימים מאגרי מידע בשוק אשר יכולים לתת מידע די מדויק אודות המצב הפיננסי של הלקוח, האם חזרו לו שיקים, האם הוגשו כנגדו תביעות, מהי רמת הסיכון של הלקוח ועוד פרטים".

     

    "חוזה מפורט הכולל ערבויות אישיות הוא חשוב ביותר. עניין שכיח אצל בעלי עסקים הוא חתימה על תעודת המשלוח או על הצעת המחיר, מבלי שצורף למסמכים אלה הסכם התקשרות פורמלי, אשר מפרט את התנאים המסחריים המהותיים לעסקה כגון: מועדי תשלום, סכום התשלום, סמכות שיפוט, מי נושא באחריות במקרה של תקלות/קנסות, מדיניות החזרת מוצרים וכיוצא בזה. אלה פרטים חשובים".

     

    מה צריך לדעת כאשר מעסיקים עובדים?

    "להעסיק עובדים זו עבודה במשרה מלאה. על הצדדים חלים חוקים, תקנות, הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה ועוד, אשר מתעדכנים בתדירות גבוהה ולא תמיד פשוט לעקוב אחר כל השינויים. אך כפי שכולם יודעים, אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש ומעסיקים רבים מוצאים את עצמם בקרבות משפטיים שעלולים להיגרר זמן רב".

     

    עו"ד גרוס נותנת מספר טיפים בנוגע להעסקת עובדים שימנעו תסבוכת משפטית:

     

    העסקתם עובד חדש? מסרו לו טופס הודעה על תנאי העסקתו תוך 30 יום. נהלו רישום נוכחות מלא כי חובת ההוכחה היא עליכם.

     שלמו תמיד בזמן והקפידו על תלוש שכר מפורט שכולל את כל הניכויים והזכויות, כולל ימי חופש והפרשות לפנסיה.

     תעדו ושמרו כל מסמך - מה שלא מתועד כאילו לא התקיים.

    החלטתם לסיים את ההעסקה? קיימו שימוע, תעדו אותו ורק לאחר מכן תחליטו אם לפטר. להליך משמעות חוקית וכספית ממדרגה ראשונה.

     

     (צילום: Shutterstock)
    (צילום: Shutterstock)
     

    עצמאי? שכח מחופש ומחלות

    החל משנת 2017 עובדים עצמאים מחויבים להפריש חלק מהכנסתם לביטוח הפנסיוני. קופות גמל אלה כוללות רכיב של קצבה לאחר פרישה וחיסכון למצב של אבטלה, אך כמובן שניתן להגדיל את הסכומים מעבר לסכומים שנקבעו בחוק ובכך להגדיל את החיסכון וכן את קצבת הפנסיה.

     

    כמו כן ניתן לשלב בחיסכון הפנסיוני גם ביטוח חיים למקרה של מוות או אובדן כושר עבודה. עם סגירת העסק או הגעה לגיל פרישה יכול העצמאי למשוך את הכספים ללא חיוב במס.

     

    עו"ד גרוס מדגישה כי "עובד עצמאי זכאי להטבות מס עבור הפקדות עצמאיות לביטוח הפנסיוני, אך יש לשים לב כי החל משנת 2018 יוטלו קנסות על עצמאים אשר לא הפקידו את הסכומים אשר נקבעו בחוק".

     

    קרן השתלמות היא הטבת מס שכדאי לעצמאי לנצל. בעוד שלעובדים שכירים מופרש 10% מהשכר לקרן ההשתלמות (7.5% על חשבון המעסיק ו-2.5% על חשבון העובד) וזאת גם לבחירת המעסיק מאחר ואין חוק המחייב מעסיק להפריש לקרן השתלמות, הרי שהעצמאי יכול להפקיד חלק מהכנסותיו בקרן השתלמות וליהנות מהטבות מס.

     

    גרוס מציינת כי: "הפקדה לקרן השתלמות לעצמאים מוכרת כהוצאה בגובה של עד 4.5% מההכנסה השנתית ועד 11,700 שקל בשנה, כאשר לאחר שלוש שנות ותק ניתן להשתמש בכסף למימון השתלמות או לימודים ללא תשלום מס, ולאחר שש שנות ותק ניתן למשוך את הכספים לכל מטרה וללא תשלום מס".

     

    ומה לגבי ימי מחלה וחופשה? לעובד עצמאי אין כלל ימי מחלה, אין פיצוי על אובדן ימי עבודה (אלא אם כן יש לו ביטוח רפואי מתאים) בעוד שלעובד שכיר 18 ימי מחלה שיכולים להיות משולמים עד 100% מהשכר. ולגבי ימי חופשה, בעוד שלעובד השכיר יש בין 14 ל-28 ימי חופשה, לעובד העצמאי אין כלל ימי חופשה, זה נתון לשיקולו הבלעדי האם לסגור את העסק בזמן מחלה או לא.

     

     

      

     

     

     

     


    פרסום ראשון: 23.08.17, 21:03
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "שוקלים לפתוח עסק? אלה הדברים שאתם חייבים לדעת"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים