שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פעילות גופנית לילדים: איזו הכי מומלצת - ומתי אפשר להתחיל?
    פעילות גופנית חשובה לכולנו, מבוגרים וילדים כאחד. מתי כדאי להתחיל, איך לבחור את הפעילות שהילדים יאהבו ומה חשוב לבדוק לפני שמתחילים?

    פעילות גופנית לילדים ולבני נוער חשובה מכמה היבטים: אורח חיים בריא, ביטחון עצמי, דימוי גוף, מעמד חברתי, פיתוח מיומנות תנועה, קוארדינציה, שיווי משקל, כוח, סיבולת, טיפוח יציבה, הכנה לשירות צבאי, ניצול זמן אפקטיבי ופעיל לעומת התעסקות במסכי המגע, חינוך למשמעת, התמדה ונחישות

    וזו רק רשימה חלקית.

     

    פעילות גופנית מומלצת בכל גיל. פעילויות כמו: יציאה החוצה, ריצה, רכיבה על אופניים ומשחקים בגני שעשועים, כל אלו נמצאו בעלי ערך גופני וקוגניטיבי רבים, יותר מכל קלטת ופעילות מחשבתית אשר נעשית היום בגילאים צעירים.

     

    מנגד, השמנה היא תוצר של הרגלי תזונה לקויים ופעילות גופנית מועטה. קיים קשר ברור בין השמנה לפעילות גופנית בילדים ובני נוער יותר מאשר במבוגרים.

     

    במחקרים ארוכי טווח נמצא כי הסיבה העיקרית למגפת ההשמנה בילדים בישראל ובארה"ב הינה משך שעות הצפייה בטלוויזיה (לכל שאר הדברים כגון אוכל מתועש וחיים מודרניים השפעה אך לא מוכחת חד משמעית ).

     

     

    בכל גיל. פעילות גופנית בריאה  (צילום: shutterstock)
    בכל גיל. פעילות גופנית בריאה (צילום: shutterstock)

     

    ככלל חשוב מאוד שהפעילות הגופנית המבוצעת תהיה כזו שבני הנוער מתחברים אליה: משחקי כדור, ריקוד, חדר כושר, אימון רחוב, אומנויות לחימה וכו'. לכל פעילות יש את המאפיינים הייחודיים לה וכל פעילות תתרום רבות.

     

    ילד/נער פעיל גופנית הוא בריא יותר, מאושר יותר ומקובל יותר מבחינה חברתית. מעבר לעזרה בירידה במשקל עוזרת הפעילות הגופנית לשינוי היחס בין אחוזי השומן לשרירים (לאחר גיל ההתבגרות כמובן והבשלות ההורמונאלית), לשיפור מצב הרוח ולהגברת תחושת המסוגלות והביטחון העצמי .

     

    מתחילים בפעילות גופנית בגיל צעיר - שימו לב: 

    פעילות מהנה ומגוונת: ילדים אינם עושים דברים שלא כיף להם ולכן חשוב שהפעילות הספורטיבית הנבחרת תהיה מהנה ומניעה ובעלת אלמנט תחרותי.

     

    מדריך עם הסמכה: לפני שרושמים את הנער/ה לחוג התעמלות או למועדון כושר יש לבדוק כי חדר הכושר מותאם לגילאים צעירים ומורכב מצוות מדריכים המוסמכים לאימון צעירים ובהתאם לחוק הספורט.

     

    חשוב לבדוק לפני את גישת המדריך: האם הוא מרבה לחייך, לתת משוב חיובי, להיות נעים, או שרוב הזמן הוא צועק ועצבני. כמה זמן נטו פעילים בשיעור, האם יושבים הרבה או שרוב הזמן נמצאים בתנועה? האם המדריך מקפיד על בטיחות? שלא יתנגשו זה בזה, שלא יהיו אביזרים מסוכנים פזורים בסביבת הפעילות.

     

    כיצד המדריך מגיב כשמפריעים? האם בצורה שיטתית, פרוגרסיבית דידקטית או פשוט צועק? האם המדריך מקפיד על מתן מגוון גירויים תוך הימנעות מהעמסה לא מבוקרת על השלד, הגידים, הרצועות, השרירים? האם הילד/נער נהנה? האם אתם כהורים שקטים? וכדומה.

     

    מוטיבציה להתאמן: לשים לב לחוסר מוטיבציה ולבחון את המשך העשייה, וכמובן עודף מוטיבציה יכול להיות מסוכן לגרום לאימון יתר / ירידה ביכולת ואף פציעות.

     

    איזו פעילות ספורטיבית מומלצת לגיל צעיר?

    פעילות מאוזנת העובדת על כל אברי הגוף באופן פרופורציונאלי כגון: שחייה, ריצה, חלק מאמנויות הלחימה כגון ג'ודו, קראטה, ריקוד לסוגיו או שילוב בין מספר פעילויות.

     

    כך למשל, כדורגל מפעיל בעיקר את שרירי הרגליים ומזניח פיתוח פלג גוף עליון, משחק הטניס שם דגש על יד אחת בו מחזיקים את המחבט ולכן יש לאזן פעילויות אלו עם אחרות.

     

    בנוסף, מומלצת פעילות ספורטיבית שיש בה אלמנטים של קפיצות. זאת בשל העובדה שפעילות זו מעלה את מסת העצם, פעילות שיש בה אלמנטים של שינויי כיוון, למשל ריצה בקו לא ישר- מכיוון שזה מפתח את מערכת העצבים ופעילות שמשלבת משחקים, למשל משחקי כדור- מכיוון שזה מהנה, מפתח את החשיבה ועוזר בקבלת ההחלטות אצל הצעירים.

     

    כך משפיעה פעילות גופנית על ילדים חולי אסתמה:

     

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

     

    מתי כדאי להתחיל ללכת למכון כושר?

    מומלץ להתחיל להתאמן במועדון כושר החל מגיל 14 בליווי מאמן אישי ומגיל 16 באופן עצמאי ובליווי תוכנית אימונים מסודרת בחדר כושר ובסטודיו.

     

    כך תוכלו לשכנע את הילדים לנטוש את המסך ולהגיע אל חדר הכושר:  

     

    מומלץ לבחור יותר מסוג פעילות אחד, כדי להעשיר את היתרונות של הפעילות בתחומים שונים.

     

    כדאי להעשיר את הפעילות הגופנית על ידי עלייה במדרגות והליכה רגלית למקומות המרוחקים מרחק סביר.

     

    מומלץ להרחיב את הזמן שמקדישים לפעילות גופנית, גם בזמן בילוי משפחתי. רכיבה על אופניים, טיול רגלי בטבע, חתירה בסירה, השכרת סירת פדלים בפארק, "מרוץ" שחייה בבריכה או משחקי כדור בים, כל אלה פעילויות טובות לפיתוח הכושר הגופני ולחיזוק הקשר המשפחתי. בפיקניקים משפחתיים אפשר לשחק בכדורגל או במשחקי כדור אחרים.

     

    מהמסך אל חדר הכושר. אימון לבני נוער (צילום: shutterstock)
    מהמסך אל חדר הכושר. אימון לבני נוער(צילום: shutterstock)

     

     כדאי ליצור הסכמים שלפיהם על כל שעת מחשב או טלוויזיה, הצעירים יעסקו שעה בפעילות גופנית.

     

    ניתן גם בבית לבצע פעילות גופנית, ניתן להתעמל יחד מול קלטת או לרקוד יחד לצלילי מוזיקה קצבית.

     

    כדאי לבחור את הפעילות יחד, שתהיה מועילה וגם מהנה.

     

    חשוב לזכור לשתות מים ולבצע פעילות מוקדם בבוקר או אחה"צ בשעות הנעימות יחסית כשהחשיפה לשמש מוגבלת.

     

    בנוסף, לאורך השנה מומלצת פעילות משפחתית המשלבת פעילות גופנית, למשל בפארקים בהם נמצאים מתקני משחק פעילים.

     

    הכירו את הארץ דרך הרגליים, צאו לפעילות משותפת באוויר הפתוח, ישנם מגוון אתרים המציעים מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים המותאמים למשפחות.

     

    הכותב הוא מנהל תחום חדר כושר ברשת מועדוני הכושר GREAT SHAPE


     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "פעילות גופנית לילדים: איזו הכי מומלצת - ומתי אפשר להתחיל?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים