שתף קטע נבחר

תקוות אירופה נגד הדורסים: החברות להשכרת רכב

קרוב ל-10 פיגועי דריסה קטלניים אירעו באירופה בתוך שנה. בברלין, במילאנו ובלונדון הוצבו מחסומי בטון, וכעת מודיעה בריטניה שתבדוק איך למנוע מסוכנויות רכב להשכיר מכוניות למחבלים. אוסטרליה ליזמי בנייה: שלבו בפרויקטים אמצעי הגנה מפיגועי דריסה. ספרד: חשש שהמחבל ברח לצרפת

פיגוע הדריסה בספרד ביום חמישי שעבר היה הפיגוע השמיני לפחות מסוג זה באירופה בתוך קצת יותר משנה: קדמו לו בין השאר פיגועי דריסה בניס, בברלין, בלונדון ובשטוקהולם, ואירופה לומדת להתרגל למציאות שבה מכוניות וגלגלים מתבררים ככלי נשק קטלני ויעיל לא פחות מחומרי נפץ. כעת היא תוהה: איך עוצרים את טרור הנהגים?

 

בבריטניה כבר פועלים בנושא. משרד התחבורה הבריטי הודיע היום כי הוא בוחן דרכים למנוע שימוש זדוני בכלי רכב שכורים ובודק בין השאר מה יכולות חברות להשכרת רכב לעשות כדי לסייע במניעת פיגועים כאלה. משטרת בריטניה מודה שכשמחבלים שוכרים מכוניות למטרות כאלה – קשה מאוד לסכל את הפיגוע. רבים מהמחבלים הדורסים בשנה האחרונה שכרו את כלי הרכב לביצוע הפיגוע בסוכנויות רכב מסודרות.

מחסומי בטון בעיר ורונה שבאיטליה לאחר הפיגועים בספרד (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מחסומי בטון בעיר ורונה שבאיטליה לאחר הפיגועים בספרד(צילום: EPA)

גם בדרזדן חסמו בבטונדות את הכניסה לאזורים מרכזיים (צילום: AP) (צילום: AP)
גם בדרזדן חסמו בבטונדות את הכניסה לאזורים מרכזיים(צילום: AP)

הצבת מחסום במלאגה, ספרד (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הצבת מחסום במלאגה, ספרד(צילום: רויטרס)

"האיום הנשקף מהטרור משתנה – והוא מחייב אותנו להגיב", אמר אחד מדובריה של ממשלת בריטניה. "לכן אנחנו בוחנים מחדש את אסטרטגיית הלוחמה בטרור שלנו ואת יכולותינו. משרד התחבורה משתף פעולה עם המשטרה ועם חברות השכרת הרכב כדי לבדוק מה עוד אפשר לעשות כדי למנוע שימוש זדוני במכוניות שכורות. זה כולל בחינה של השאלה מה עוד יכולות חברות להשכרת רכב לעשות לפני שהן מתירות לאדם כלשהו לשכור רכב".

 

בריטניה כבר נקטה לאחרונה צעדים לסיכול פיגועי דריסה. בחודשים האחרונים הוקמו מחסומים בגשרים ובמקומות מסוימים במרכזי ערים כדי למנוע פיגועים כאלה. מאז חודש מרס ספגה בריטניה ארבעה פיגועים – שלושה מהם פיגועי דריסה. חברות בריטיות להשכרת רכב עורכות בדיקות שונות לפני שהן מתירות לאדם לשכור רכב – בין השאר הן מוודאות שיש לו רישיון נהיגה תקף, עורכות לו בדיקות זיהוי נוספות ומוודאות שכרטיס האשראי שלו בתוקף – אבל ייתכן שדרושות בדיקות מעמיקות יותר.

מכשולים למכוניות גם בדואומו במילאנו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מכשולים למכוניות גם בדואומו במילאנו(צילום: AFP)

מחסומי בטון בסידני, אוסטרליה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מחסומי בטון בסידני, אוסטרליה(צילום: רויטרס)

 

אוסטרליה: עמודי בטון ליד אצטדיונים

ראש ממשלת אוסטרליה, מלקולם טרנבול, שגם ארצו נמצאת בכוננות גבוהה מחשש לטרור וסיכלה לאחרונה כמה וכמה פיגועים איסלאמיסטיים, ביקש היום לשים דגש על הלוחמה בפיגועי הדריסה. טרנבול קרא ליזמי בנייה להטמיע אמצעי ביטחון בפרויקטים שלהם כדי למנוע פיגועים שבהם נעשה שימוש בכלי רכב או בכלי נשק אחרים.

 

טרנבול חשף את התוכנית האטסטרגית הראשונה אי פעם של אוסטרליה להגנה על הציבור במקומות הומי אדם – תוכנית שלדבריו החלה אחרי מתקפת הטרור בניס בשנה שעברה, שבה מחבל מדאעש נהג במשאית ודרס למוות 84 בני אדם. טרנבול אמר שהתוכנית מיועדת למועצות מקומיות, לבתי עסק ולמבנים המיועדים לקהל. התוכנית כוללת התקנת עמודים ברחובות ראשיים, במרכזי קניות ובאתרי ספורט כדי למנוע מעבר של כלי רכב.

 

בינואר השנה דרס נהג הולכי רגל במלבורן – ארבעה נהרגו ויותר מ-20 נפצעו. המשטרה אמרה כי לא מדובר בפיגוע טרור, אבל מאז הציבה העירייה 140 עמודי בטון במרכז העיר.

הצבת מחסומי בטון בברלין לאחר הפיגוע בשוק חג המולד בדצמבר (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
הצבת מחסומי בטון בברלין לאחר הפיגוע בשוק חג המולד בדצמבר(צילום: gettyimages)

 (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

בעיתון הבריטי "גרדיאן" ניסו היום להציג כמה דרכים להילחם בפיגועי הדריסה וציינו כי מאז פיגוע הדריסה בשנה שעברה בעיר ניס השקיעה העירייה שם יותר מ-30 מיליון אירו בהגנה על אזורים מרכזיים בעיר. הדרך העיקרית למניעת פיגועי דריסה היא כמובן הצבת מחסומים, אבל לא תמיד העיריות נענות לבקשות התושבים. בשוק במזרח לונדון, למשל, החלו סוחרים להחנות בעצמם את משאיותיהם כך שיחסמו את הכניסה בכלי רכב לרחוב העמוס קונים. כך הם מבקשים למנוע מנהגים להאיץ את מכוניתם אל תוך הקהל.

 

הפיגוע בפינלנד: הדוקר לא מדבר

בינתיים בספרד החקירה נמשכת. מפקד משטרת קטלוניה, ג'וזף לואיס טרפרו, אמר בצהריים כי אינו יכול לשלול את האפשרות שהחשוד היחידי שנותר בחיים מבין חברי תא הטרור שביצעו את הפיגוע בספרד ביום חמישי חצה את הגבול לצרפת. הוא ציין כי הבדיקות במעברי הגבול הודקו מיד לאחר הפיגוע הראשון, זה שהיה בברצלונה.

 

טרפרו אמר גם כי הוא עדיין אינו יכול לומר בוודאות מי מהמחבלים נהג ברכב המסחרי שדרס למוות 13 בני אדם ופצע עוד עשרות בשדרה בברצלונה. בתא הטרור היו חברים 12 מחבלים.

זוכרים את הנרצחים בברצלונה (צילום: MCT) (צילום: MCT)
זוכרים את הנרצחים בברצלונה(צילום: MCT)

פיגוע הדריסה בקמברילס, ספרד, בלילה שבין חמישי לשישי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
פיגוע הדריסה בקמברילס, ספרד, בלילה שבין חמישי לשישי(צילום: EPA)

אנשי ביטחון בשדרה בברצלונה בבוקר שלאחר פיגוע הדריסה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אנשי ביטחון בשדרה בברצלונה בבוקר שלאחר פיגוע הדריסה(צילום: AFP)

גם בפינלנד חוקרים. שם מנסים להבין את העומד מאחורי אירוע הדקירות ביום שישי בעיר טורקו, שלפי החשד היה פיגוע טרור איסלאמיסטי. משטרת פינלנד הודיעה בצהריים כי פשטה על בתים נוספים בעיר במסגרת החקירה. היא לא עצרה איש. כבר אתמול הודיעה פינלנד כי ההערכה היא שמדובר בפיגוע איסלאמיסטי – פיגוע הג'יהאד הראשון בתולדות המדינה.

 

את הפיגוע ביצע מבקש מקלט מרוקני, בן 18. הוא רצח בסכין שתי נשים ופצע עוד שמונה בני אדם – שש מהם נשים. אחר כך הוא נעצר.

 

בהודעה שפרסמה היום משטרת פינלנד נמסר כי לחוקרים עדיין לא הייתה אפשרות לתשאל את החשוד המרכזי – משום שהוא אינו משתף פעולה. משטרת פינלנד עצרה ארבעה גברים מרוקנים בחשד שיש להם קשר לפיגוע. הם שיתפו פעולה עם החוקרים – אבל חלקם בפיגוע, אם בכלל היה כזה, עדיין אינו ברור לגמרי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הצבת מחסומי בטון בברלין בדצמבר האחרון
צילום: רויטרס
מומלצים