שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    לאכול עם העיניים
    אלון שבו נע על המסלול הבטוח להפוך לשף, אבל מהר מאוד הבין שמקומו בקונדיטוריה. את היצירות הקולינריות שלו הוא העלה לרשתות החברתיות והפך לשם דבר, עוד לפני שהלקוחות שלו טעמו את הביס הראשון. בשבוע הבא הוא מגיע לסדרת סדנאות בארה"ב כדי ללמד גם אותנו איך הופכים קינוח ללהיט בארוחת החג ובסושיאל מדיה

    העולם נע היום במסלולים שונים מאלו שפסע לאורכם בעבר, והדרך להצלחה עוברת לפתע בכל מיני צמתים שקשה היה לדמיין רק לפני כמה שנים.אלון שבו היה ילד טוב ירושלים שגדל לאחת המשפחות הידועות בתחום הקולינריה בעיר. בבעלות משפחתו קייטרינג 'אטלס', קייטרינג שבין השאר מספק את המזון לאוניברסיטה ולמוסדות רבים בירושלים. שבו ידע מאז ומתמיד שגם הוא יעסוק באוכל. מה שלא תיאר לעצמו וודאי, היה שהדרך להצלחה לא עוברת דרך הקיבה של הלקוחות הפוטנציאלים, אלא דווקא דרך העיניים.

     

    "אני זוקף את ההצלחה שלי לפני הכל לרשתות החברתיות", הוא מספר לנו בראיון, רגע לפני שמגיע לארה"ב לסדרת סדנאות, בניו יורק ובסן פרנסיסקו."קיבלתי המלצה לעקוב אחריו באינסטגרם וחשבתי שמדובר באחד הקונדיטורים המעניינים והמוצלחים שיש ברשת", מספרת מוריאל לוטן, שהקימה את מיזם 'mekomee', שמחבר בין מוצרים, שירותים ואנשי מקצוע מישראל לבין הקהל באמריקה ומסביב לעולם. "המטרה היא לחבר בין אנשים בכל הדרכים שיש לישראל להציע. בין ישראלים לאמריקאים, דתיים וחילוניים, זו המהות, לחבר בין אנשים".

     

    לוטן פנתה לשבו אחרי שהפך בישראל לשם דבר עם עשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות, כשהוא בן 27 בלבד. "התחלתי בכלל במטרה להיות שף", הוא מספר.

    "אחרי הצבא ישר נכנסתי לעבוד בעסק משפחתי ומשם למסעדת 'שולחן' בתל אביב. התחלתי בתור טבח בלי הרבה ניסיון. אחרי שלושה חודשים הבנתי כמה אני סובל", הוא מתאר. "זו עבודה שוחקת, תובענית, אתה כל הזמן בכוננות, צועקים עליך וזה לא נגמר. אתה מגיע הביתה עיף ואתה מסריח וככה כל יום.הבעיה במטבח היא לא רק יחסי המרות, אלא שבכל משמרת אתה כמו חייל שהולך למלחמה ולמרות האנדרנלין, אתה לא נהנה".

     

    "הכל מאוד מוקפד, מאוד אסתטי". שבו
    "הכל מאוד מוקפד, מאוד אסתטי". שבו

     

    הוא מספר איך ההחלטה להיכנס למטבח הייתה כי הניח שמשם תגיע פרנסה טובה יותר, אבל התשוקה שלו הייתה גם אז, בקונדיטוריה. "היה לי חלום להיות קונדיטור. חייבים לאהוב את המטבח בשביל לעשות את העבודה וברגע שהבנתי שאני לא אוהב את זה עד הסוף, זה הקל עליי. פזלתי כל הזמן לכיוון הקונדיטוריה של המסעדה, הגעתי ועזרתי לעיתים תכופות ואחרי שלושה חודשים ביקשתי לעבור לקונדיטוריה ומשם הכל היסטוריה".

     

    בקונדיטוריה של מסעדת 'שולחן' המפורסמת, הפכו הקינוחים של שבו לאטרקציה, בעיקר אחרי שעלו לסושיאל מדיה. "הלכתי ללמוד במקביל לעבודה, ואחרי שסיימתי, תוך כמה חודשים הפכתי לשף הקינוחים במסעדה. אהבתי שזו עבודה בקצב אחר, שגרה שונה, קצב איטי, יצירה שנעשית נכון.  “ברגע שאתה אחראי, זו ההזדמנות הכי גדולה ללמוד, אתה חייב ללמוד הכי טוב ואתה מקבל שיעור הכי גדול. במקביל אני עושה השתלמויות בלי סוף, מבקר בפריז פעמיים בשנה. בקונדיטוריה צריך לעצב, לייצב. הבנתי שהאסתטיקה הזו מאוד מושכת אותי ועומר (עומר מילר, שף המסעדה) התחיל להעלות את העבודות שלי לחשבון האינסטגרם הפופולארי שלו, ככה זה התחיל".

     

    איך התפתח הסגנון שלך?

    "האסטתיקה והכיוונים השתנו לאורך הזמן, אבל הקו המחבר זו קונדיטוריה צרפתית קלאסית עם קצת טוויסט, טעמים של פירות, חמאה, שמנת, בצקים איכותיים וכל אלו שזורים בעיצוב אסתטי. הכל מאוד מוקפד, מאוד אסתטי”.

     

    למה לדעתך אסתטיקה חשובה כל כך בתחום?

    "קודם כל כי אפשר. זה מה שמייחד קינוחים לעומת אוכל, קינוחים חייבים להיות יפים. קינוחים הם כמו תכשיט. מגיע להם הכבוד הזה ומגיע לך, שבחרת אותם לאכול. קינוח הוא לא כמו אוכל. אתה לא יכול לאכול את אותה כמות, אז כל החוויה צריכה להיות מפוארת, ראויה".

     

    "החוויה צריכה להיות מפוארת, ראויה". שבו בפעולה
    "החוויה צריכה להיות מפוארת, ראויה". שבו בפעולה

     

    שבו הבין שהנראות משחקת תפקיד לפחות כמו החמאה והשמנת, ופתח חשבון אינסטגרם, בו פרסם מדי יום קינוחים חדשים שתיאר באופן שכנראה עורר את תיאבונם של רבים, והחשבון שלו הפך לפופולארי ביותר.

     

    איזו משמעות יש לסושיאל מדיה בהתפתחות הקריירה שלך?

    "העבודה שלי ברשתות החברתיות קשורה באופן ישיר. זה ממש שזור זה בזה, עד שאני לא יכול להפריד. כמו שבהתחלה הייתי מעלה ומקבל פידבק, מבין מה אוהבים, מה מסקרן, מה מעורר תיאבון וסקרנות, היום אני נעזר בסושיאל מדיה לשיווק, להראות את העבודה והאמנות שלי. אני ההוכחה שזו דרך שיווק טובה מאוד. אפשר ליצור אינטרקציות, לייצר שיתופי פעולה, זה הוביל לעבודות ופרויקטים גדולים ביותר ועבודה עם כל מיני אושיות בתחום. בעידן שלנו, זה עושה את כל ההבדל כי יש הרבה אנשים שצורכים ומחפשים את זה שם. כך אתה מציג את עצמך לעולם. זו הסיבה שהפרופיל שלי מוקפד, אני מייצר המון תוכן ברמה גבוהה וזה לא פשוט, אבל מוכיח את עצמו".

     

    מה זה דורש?

    "אני מעלה תמונה כמעט כל יום. יש ימים שאני מכין קינוחים אפילו במיוחד. מאוד קשה לחדש ולגוון כל פעם. תמונות, רעיונות, יש ימי צילום של צלמי אוכל, ועם הזמן גם אני למדתי לצלם אוכל, מיומנות משמעותית וחשובה ביותר בעידן שבו אנשים בוחרים אותך קודם כל לפי הנראות".

     

    קינוחים מיוחדים לארוחת החג. שלב אחר שלב בסדנאות הקרובות. מעבודותיו של שבו
    קינוחים מיוחדים לארוחת החג. שלב אחר שלב בסדנאות הקרובות. מעבודותיו של שבו

     

    איך מגיעים מסושיאל מדיה לפה של אנשים?

    "אני מעביר המון סדנאות אפיה ומייעץ לרשתות ומסעדות. בימים אלו בניתי תפריט קינוחים לרשת 'קפה ג'ו' ואני מלווה כמה מסעדות קטנות. ככה אפשר לטעום את הקינוחים שלי. אנשים שמגיעים לסדנאות או רוצים שירותים ממני, עושים את זה כי ראו קודם את העבודות בפייסבוק ובאינסטגרם בלי שטעמו שום דבר. זה באמת מתחיל בסושיאל מדיה".

     

    יש חשש שהתמונה לא תשתווה לטעם?

    "אני לא חושש מזה, כי אני מעלה תמונות של דברים שטעמתי, שאני יכול לעמוד מאחוריהם ומעריך את האיכות שלהם".

     

    בזכות הסושיאל מדיה, הוא מגיע גם אלינו. גם לפאלו אלטו בקליפורניה, וגם למנהטן בניו יורק לסדנאות מיוחדות, בדיוק בזמן לסגור את הפינה לקינוח בלתי נשכח להשווייץ בו בארוחת החג.

     

    מרגש, לא?

    "מאוד. זו פעם ראשונה שאני מגיע לעבוד בחו"ל ולהעביר סדנאות לקהל שלא גר בישראל. אני כל כך מתרגש ושמח להכיר אנשים נוספים, שמגיעים ממקום אחר, שרוצים להכין את הקינוחים שלי בסביבה שבה הם חיים וזה ממש כבוד".

     

    קינוח בלתי נשכח. מתוך עמוד האינסטגרם של שבו
    קינוח בלתי נשכח. מתוך עמוד האינסטגרם של שבו

     

    מה תלמד בסדנאות?

    "נכין קינוחים שלי שאני מאוד אוהב, שישלבו אסתטיקה אופטימלית, עם פטיסרי צרפתי, ואני חושב שמה שיהיה נחמד זה להראות לקהל איך אנחנו מכינים קינוחים יפים וטעימים. אני בטוח שבדרך שלי, עם הטכניקות וההסבר הנכון, גם בבית אנשים יוכלו להכין בקלות קינוחים שגורפים מחמאות. בסדנאות נלמד בין השאר עוגות מוס, גלסאז' מבריק וצבעוני, פריברסט שזו פחזנייה משודרגת, עוגת מקרונים שממש פופולאריות בימים אלו, טארטאטן לכבוד ראש השנה, קרוקומבוש, טראטים, טראטלטים".

     

    לוטן מסכמת ומספרת שששתי הסדנאות במנהטן יערכו ב-9 בספטמבר ויהיו אינטימיות לקבוצות של שמונה משתתפים. בהתאם לביקוש, ייפתחו סדנאות נוספות. הסדנאות יהיו בעברית או באנגלית, בהתאם לצורך.

     

    לפרטים: moriellelotan@mekomee.com

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "לאכול עם העיניים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים