שתף קטע נבחר

מחקר: נהגים מקצועיים ש"אוהבים לריב" מעורבים יותר בתאונות

לפי המחקר שנערך באוניברסיטת חיפה וכלל 83 נהגים מקצועיים, ככל שהנהגים נטו לקחת חלק ביותר אינטראקציות שליליות בינם לבין עמיתיהם הנהגים, כך גבר הסיכוי שינהגו בצורה מסוכנת

ככל שנהג מקצועי במקום עבודה נמצא בקונפליקטים רבים יותר עם עמיתיו, גדל הסיכוי שהוא ינהג בצורה לא בטיחותית. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה.

 

עוד בערוץ הקריירה

 

לדברי עורכי המחקר, שיעור נפגעי תאונות דרכים בעבודה עומד על 14% מכלל נפגעי תאונות הדרכים בארץ וב-90% עד 95% מהמקרים הגורם לתאונות הוא הגורם האנושי. מחקרים רבים שנעשו בעבר ניסו לבדוק את הגורמים להתנהגות לא זהירה של הנהגים, כשהם מתמקדים במאפיינים דמוגרפיים. במחקר הנוכחי, ביקשו החוקרים - הדוקטורנטית רננה אריזון פרץ ופרופ' גיל לוריא מהחוג לשירותי אנוש באוניברסיטת חיפה, לבדוק לראשונה האם מערכות היחסים בעבודה משפיעות על הנהיגה. 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

המחקר כלל 83 נהגים מקצועיים ו-30 עוזרי נהגים. המשתייכים לארבעה ארגונים תעשייתיים בישראל. גילם הממוצע של הנהגים היה 39 שנים, עם ותק בעבודה של שש וחצי שנים, וותק נהיגה של שבע שנים. התנהגויות נהיגה לא בטיחותיות נמדדו בעזרת מערכת טכנולוגיות מיוחדת ( (IVDR) שמודדת בצורה אובייקטיבית את התנהגות הנהג באמצעות מחשב וחיישנים שמותקנים ברכב.

 

המחקר העלה שככל שהנהגים ממוקמים במרכזה של רשת מערכות היחסים השליליות בצוות, כלומר הם נוטים להיות ביותר אינטראקציות שליליות בינם לבין עמיתיהם הנהגים, כך גוברת נטייתם לנהוג בצורה לא בטיחותית. זאת בהשוואה לנהגים הממוקמים בשולי רשת זו. לעומת זאת, ככל שהנהגים ממוקמים במרכז רשת יחסים של חברויות בעבודה (יש להם יותר חברויות עם עמיתיהם), כך יורדת הנטייה לנהיגה לא בטוחה.

 

 

לדברי החוקרים, חלק גדול מהמידע לגבי סכנות בטיחותיות עובר בין עמיתים במהלך שיחות בלתי פורמאליות – בשיחה על כוס קפה במטבחון, במהלך שיחות טלפון או סתם במפגש מסדרון. "כשאתה קרוב למישהו, אתה תספר לו על הבעיות שנתקלת בהן ועל כאלה ששמעת עליהן מעמיתים אחרים, ובכך תסייע לו להתמודד עם סכנות או להימנע מנטילתן. לעומת זאת, כשאתה נמצא בעימות עם מישהו, ייתכן שאפילו תבחר לא לשתף אותו ביודעין במידע חיוני ובכך תקשה על התמודדותו עם סכנה אפשריות", הם אמרו.

 

"על הנהלות הארגונים לייחס חשיבות ליכולות החברתיות של נהגים בתהליך גיוס עובדים", סיכמו החוקרים, "כמו כן, ישנה חשיבות באבחון מערכות יחסים בלתי פורמאליות בצוות, טיפול במערכות יחסים בעייתיות ופיתוח מערכות קשרי חברות תוך צוותיות, שכן פעולות אלו עשויות לסייע בהפחתת שיעור תאונות הדרכים בעבודה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים