שתף קטע נבחר

בעין הסערה: ציידי ההוריקנים שמצילים חיים

טייסי מילואים בחיל האוויר האמריקני טסו השבוע מעל מוקד הסופה המסוכנת "אירמה", שמתקרבת לחופי פלורידה. הם אספו מידע קריטי על ההוריקן שלוויין לא יכול להשיג: "אנחנו עושים את ההבדל"

 
טייסים בחיל האוויר האמריקני טסו בסוף השבוע מעל עין הסערה של סופת ההוריקן "אירמה", במטרה לאסוף מידע על הסופה החזקה ביותר שתועדה באוקיינוס האטלנטי אי פעם. המידע שנאסף בטיסות מועבר למרכז ההוריקנים הלאומי בארה"ב, ונחשב קריטי להצלת חיים.
 
"ציידי ההוריקנים", יחידה שמורכבת מאנשי מילואים בחיל האוויר, ממריאה למשימות שלה מבסיס בבילוקסי במיסיסיפי. אחרי ימים או שבועות של מעקב אחרי הסערה המתקרבת הם חוזרים לעבודות היומיומיות שלהם, עד הפעם הבאה.
 
אחד הטייסים הוא ג'ים היטרמן, בן 49, שעובד כטייס בחברת דלתא איירליינס. ברזומה שלו: בין 40 ל-50 סופות הוריקן ב-22 השנים האחרונות. היטרמן משווה את החוויה של טיסה במזג אוויר סוער, עם ברקים ורוחות חזקות, לנסיעה עם הרכב במתקן לשטיפת מכוניות.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

היטרמן מטיס את מטוס ה-WC-130J ועושה דרכו לעין הסערה. במטוס נמצאת גם ניקול מיטשל, אשת חיל האוויר וחזאית מנוסה בטלוויזיה. "אנחנו עושים את ההבדל, זו עובדה", היא מספרת על איסוף המידע במהלך הטיסה. המטוס יעבור ארבע פעמים בעין הסערה במהלך המשימה, בשעה שההוריקן עובר את קובה ומתקרב לפלורידה.

 

החזאים מסבירים ש"ציידי ההוריקנים" משיגים מידע שלוויינים לא מסוגלים להשיג. "עם לוויין אפשר להעריך מה הגודל של ההוריקן והעוצמה שלו. אבל רק אם באמת מגיעים להוריקן אפשר לקבוע את המיקום המדויק שלו, את המבנה ואת מהירות הרוחות המקסימאליות", אומר ריק נאב, מומחה הוריקנים ולשעבר ראש מרכז ההוריקנים הלאומי.

בבסיס בבילוקסי במיסיסיפי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בבסיס בבילוקסי במיסיסיפי(צילום: רויטרס)
 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

המטוסים של הציידים מצוידים במכשירים שאוספים מידע מטאורולוגי ושולחים אותו למרכז ההוריקנים הלאומי. חלק מהציוד הזה מתופעל בצורה ידנית, למשל חיישנים שמופעלים בבטן המטוס ומעבירים מידע על מהירות הרוח, הכיוון והלחץ. היטרמן מעריך שבעתיד מל"ט יבצע את המשימה במקומו, "אבל זה עוד רחוק".

 

במהלך המעקב אחרי "אירמה" הרעידה מערבולת את המטוס, אך תוך זמן קצר הוא הצליח להתייצב. למרות העוצמה הקטלנית של הסופות – והסכנה הנשקפת בשטח – לטיסות המעקב של ארה"ב אחרי ההוריקנים יש רקורד בטוח יחסית. הפעם האחרונה שבה נותק הקשר עם מטוס הייתה ב-1974.

 

 

 


פורסם לראשונה 09/09/2017 21:11

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים