שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    המשומשת שלכם יכולה להיות בטוחה יותר
    ישראל הפכה אתמול רשמית למדינה הראשונה בעולם שמסבסדת התקנת מערכות בטיחות ברכב מיד שנייה. מדריך: עד כמה המערכות האלה חשובות, מה צריך לעשות כדי לקבל את ההנחה באגרת הרישוי ומי יפסיד אותה

    כמעט שנתיים אחרי ששר התחבורה ישראל כץ הבטיח לסבסד התקנת מערכות בטיחות במכוניות משומשות, נכנסה אתמול לתוקף תקנה המאפשרת זאת. בעלי מכוניות פרטיות מדגמי 2000 עד 2017 שאינן מצוידות בהתרעה מפני התנגשות מלפנים או סטייה מנתיב, יוכלו להתקינן ולקבל הנחה של 1,500 שקל באגרת הרישוי במהלך שלוש שנים. ההטבה אמורה לכסות את רוב עלות המערכות, שמחירן הוזל לפי דרישת משרד התחבורה ל-2,100 שקל, את ההפרש אמורים הנהגים לקבל כהנחה מחברות הביטוח - כך שרווח כלכלי לנהגים אין כאן. "מדובר במערכות חדישות התורמות לבטיחות בדרכים ומאפשרות לצמצם באופן משמעותי את מעורבותם של כלי הרכב בתאונות הדרכים", אמר אתמול השר כץ.

     

    מערכות בטיחות: לא בחינם כמובטח, כן בהנחה שנתית

     

     (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
    (צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

     

    איזה מערכת בטיחות עליי להתקין על מנת לקבל את ההטבה?

    המדינה מעניקה כבר כמה שנים הטבות במס על מערכות בטיחות ברכב חדש, אך כעת היא מתחילה,

    לראשונה בעולם, לעודד שדרוג בטיחותי של רכב משומש. בתוכנית ההטבות הממשלתית נכללות מערכות המציעות התרעה מוקדמת מפני התנגשות מלפנים והתרעה מפני סטייה מנתיב. יש להבהיר, מדובר במערכות פסיביות המזהירות את הנהג באמצעות צפצוף וחיווי קולי מפני הסכנה, אך אינן מתערבות בפעולת מערכות הרכב כדי למנוע אותה אם הנהג אינו מגיב.

     

    בישראל משווקות מערכות כאלה בידי מובילאיי, איוואקס ואדי מערכות (מובון), ובעקבות דרישת משרד התחבורה כולן הוזילו את מחירן הבסיסי במאות שקלים ל־2,100 שקל כולל התקנה. שלוש החברות מציעות בתשלום נוסף מערכות משודרגות, כמו התרעת התנגשות בהולכי רגל, רוכבי אופניים ואופנועים, אם כי מובילאיי מעניקה כעת את היכולת הזאת ללא תשלום.

     

    • איזה מכוניות זכאיות להטבה ואיזה לא

    מכוניות שעלו לכבישי ישראל מה-1 בינואר 2000 ועד ל-1 במאי 2017 ולא קיבלו הטבה על אחת מהמערכות כשהיו חדשות. אך שימו לב, מכוניות כמו סיטרואן C3 למשל, שמשווקת בדור החדש בחלק מרמות הגימור עם התרעה מפני סטייה מנתיב בלבד - ומקבלת על-כך הנחת מס לפני עלייתה לכביש - לא תוכל לקבל כעת את ההנחה באגרת הרישוי שכן היא מצוידת כבר במערכת, וההנחה באגרת הרישוי מותנית בהתקנה שתי המערכות.

     

    בעיה נוספת יש לבעלי מכוניות שעלו לכביש מה-2 במאי השנה ועד ה-31 בדצמבר. היבואנים אמנם מתקינים את המערכות ברוב המכוניות שהם מוכרים אם אין אותן כסטנדרט, אבל לא בכולן. מ-1 בינואר 2018 תהיה ההתקנה חובה, אבל מי שרכש רכב ללא המערכות בתקופה האחרונה, נופל בין הכיסאות ורכבו, שלא קיבל את ההטבה כרכב חדש, לא יוכל לקבלה גם כמשומש.

     

    • התקנתי מערכת בטיחות ברכב, איך אקבל את ההנחה באגרת הרישוי?

    חובה לבחור מתקין מורשה לאחת משלוש המערכות מהרשימה שמתפרסמת באתר משרד התחבורה. המתקינים המורשים מחוברים למחשב המשרד, יכולים לבדוק לפני ההתקנה אם אתם זכאים להטבה, ולאחר ההתקנה לדווח על ביצועה. מי שיבצע את ההתקנה עד חודשיים לפני מועד הטסט השנתי יקבל את ההנחה כבר במועד החידוש הקרוב. ההנחה ניתנת לרכב בשלוש פעימות שנתיות: 700 שקל הנחה בשנה הראשונה, 700 שקל בשנה השנייה, ו-100 שקל בשלישית, ובתנאי שסכום האגרה לתשלום אחרי ההטבה לא יפחת מ-10 שקלים. מי שמחזיק רכב ישן יחסית וקטן לא יקבל את מלוא ההנחה.

     

    • מתי לא תקבלו בחזרה את מלוא התשלום?

    בעל הרכב שבו הותקנו המערכות לא יהיה זכאי להחזר, זיכוי או תשלום, כולו או חלק ממנו, במקרה שבו הרכב שבו הותקנו המערכות יצא מחזקתו לפני קבלת מלוא ההטבה, מכל סיבה שהיא, ובכלל זה - בעקבות מכירת הרכב, גניבה, אובדן גמור או גריטת הרכב. לא ניתן להעביר את המערכת מרכב לרכב וכך להמשיך לקבל את שארית ההנחה. לא תינתן הנחה עבור התקנת מערכת בטיחות משומשת, רק חדשה.

     

    • התקנתי בעבר בכספי מערכת בטיחות ברכב משומש. האם אקבל מהמדינה את ההנחה באגרת הרישוי?

    ההטבה באגרת הרישוי עבור התקנת מערכת בטיחות ברכב משומש תינתן רק מיום כניסת התקנה לתוקף ולא תאושר הטבה להתקנות מוקדמת יותר.

     

    • כל בעל רכב משומש שעומד בתנאים יוכל לבצע את ההתקנה?

    עדיף להזדרז שכן הממשלה הקצתה לתוכנית 180 מיליון שקל, המספיקים להערכת משרד התחבורה להתקנה ב-120 אלף כלי רכב משומשים. השר כץ הודיע כי יבקש מהאוצר תקציב להגדלת מספר כלי הרכב, ובאוצר ובכנסת הבטיחו בעבר כי יימצא תקציב נוסף. אולם לאור התקדים של הפסקת תוכנית גריטת המכוניות המשומשות המסוכנות והמזהמות בשל מגבלות תקציב עדיף שלא להיות תלוי בהבטחות.

     

    • עד כמה המערכות האלה יעילות במניעת תאונות?

    היא יעילה, אך ראוי לקחת את הכרזות משרד התחבורה בפרופורציות. בעת ההכרזה על התוכנית הבטיח השר כץ הפחתה של 80% במספר התאונות, אלא שהשיעור המוכר ממחקרים עדכניים נמוך בהרבה. עם זאת, הוא עדיין משמעותי. לפי מחקר של מכון חברות הביטוח בארה"ב (IIHS), מערכת המתריעה מפני התנגשות מלפנים מפחיתה ב-23% את הסיכוי לתאונה כזו. מערכת המתריעה על סטייה מנתיב מפחיתה ב-11% את הסיכוי לתאונה וב-21% את הסיכוי לפציעה. לשתי המערכות חשיבות רבה בעידן שבו מתמודדים הנהגים עם היסח דעת, בעיקר בגלל שימוש לא חוקי בסלולרי בזמן נהיגה.

     

    • הרכב המשומש יהיה בטוח כמו חדש?

    גם כאן התשובה שלילית. יותר ויותר מכוניות חדשות מצוידות בשנים האחרונות במערכות בטיחות אקטיביות, שלא רק מתריעות מפני סכנה אלא גם מתערבות ומפעילות את מערכות הרכב (הגה, בלמים) במטרה למנוע תאונה. מערכות שבולמות לגמרי את הרכב עד מהירות של 30 עד 75 קמ"ש, ומאטות אותו במצב חירום גם במהירות גבוהה יותר.

     

    לפי IIHS, מערכת כזו מפחיתה את הסיכוי לתאונה ב-50%. מכוניות חדשות מצוידות גם במערכות המסיטות את ההגה בעצמן במקרה של סטייה מנתיב, ובבקרת שיוט אדפטיבית המסוגלת לבלום או להאיץ את הרכב בהתאם למהירות התנועה מסביב. אלה מערכות שלא ניתן להתקין בעלות סבירה ברכב שבו הן לא הותקנו עוד בפס הייצור.

     

    • אילו מערכות מוצעות בשוק וכמה הן עולות?

    שלוש מערכות הבטיחות לרכב הוזילו בימים האחרונים את מחירן במאות שקלים. מובילאיי תציע בינתיים גם מערכת משודרגת, ללא תוספת תשלום. מחיר המחירון של מובילאיי 620, המספקת התרעה מפני התנגשות ברכב מלפנים בשל אי שמירת מרחק ומפני סטייה מנתיב עומד על 2,100 שקל. מובילאיי 630 המתקדמת יותר, שמתריעה גם מפני סכנת התנגשות בהולך רגל, ברוכב אופניים וברוכב קטנוע ומספקת לנהג מידע על המהירות המותרת בכל קטע כביש, עולה 2,990 שקל, אך תימכר בתקופה הקרובה במחיר מבצע של 2,100 שקל גם כן.

     

    איוואקס תציע את ה־CM107 הבסיסית ב־2,100 שקל, עם סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק, התרעה על סכנת התנגשות בהולכי רגל או ברוכבי אופניים, זיהוי תמרורי מהירות וחריגה מהמהירות המותרת. איוואקס מציעה גם מערכת המשלבת מצלמה, כמו בשאר המערכות, עם מכ"ם, ה־RD140, במחיר של 3,850 שקל. מכ"ם אמור להיות יעיל ממצלמה בתנאי תאורה קשים כמו חושך מוחלט, גשם כבד וסינוור מהשמש.

     

    מובון, שמשווקת "אדי מערכות", עולה גם היא 2,100 שקל בדגם הבסיסי, המצויד גם במצלמת דרך (DVR), המתעדת ומקליטה את ההתרחשות בכביש לפני הרכב. תמורת 2,400 שקל תימכר מערכת הכוללת גם זיהוי הולכי רגל ורכבים דו־גלגליים. מובון היא גם היחידה שמציעה 3 שנות אחריות, לעומת שנה בשאר המערכות.

     

    הכתבה התפרסמה בידיעות אחרונות

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "המשומשת שלכם יכולה להיות בטוחה יותר"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: דוברות המשטרה
    תאונות דרכים - מערכות הבטיחות יפחיתו
    צילום: דוברות המשטרה
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים