שתף קטע נבחר

הבנק יחזיר מאות אלפי ש' על עמלה לא חוקית

בבקשה לתובענה ייצוגית נטען שבנק הפועלים גבה במשך שנים ארוכות "עמלת שמירת דואר" מלקוחות שלא ביקשו זאת. הוא יחזיר כ-800 אלף שקל

בית משפט המחוזי בלוד אישר לאחרונה הסדר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד בנק הפועלים עקב עמלת שמירת דואר שנגבתה מלקוחות מבלי שאלה ביקשו זאת. על פי ההסכם, הבנק יזכה בכ-800 אלף שקל את החשבונות הפעילים ואת היתרה יעביר כתרומה לקרן לסיוע לעסקים קטנים.

 

לפני כשנתיים הגישה לקוחה של הבנק בקשה לאישור תביעה ייצוגית בטענה שגבה מחשבונות מסוימים המתנהלים אצלו "עמלת שמירת דואר" מבלי שבעליהם נתנו הוראה לשמור עבורם דברי דואר. לטענת המבקשת, הבנק הפר בין היתר את הוראות חוק הבנקאות, התעשר שלא כדין על חשבון לקוחותיו והפר את חובת האמון המוגברת המוטלת עליו.

 

עוד בטרם נתן הבנק תשובה לבקשה הוא מצא שמקור העמלה בתקלה. לטענתו, כאשר לקוח הולך לעולמו והטיפול בחשבונותיו מופסק, מפסיק גם הבנק לשלוח דואר לכתובתו על מנת שלא לחשוף את תוכנו לגורמים לא רלבנטיים. בעקבות כך, במערכת הבנק עודכן באופן אוטומטי בחשבונות אלו לשמור את הדואר בסניף והעמלה נגבתה מחלק מהחשבונות בטעות עקב בלבול בהגדרת החשבון.

 

הבנק הודיע לבית המשפט שהתקלה תוקנה, והוא עושה וימשיך לעשות הכול כדי שלא תחזור על עצמה. כמו כן הוא הודיע כי הוא מוכן להשיב את הסכומים שנגבו ביתר, שלהערכתו עומדים על כ-800 אלף שקל.

 

לפיכך הגיעו הצדדים לפשרה והגישו לבית המשפט בקשה לאשר את ההסדר שגובש. נקבע כי הקבוצה שעליה יחול ההסדר תכלול את לקוחות הבנק שמתו, שחשבונותיהם "משובשי כתובת" או מוגדרים כ"פקדונות ללא תנועה", וחויבו בעמלת שמירת דואר מבלי שנתנו הוראה כזאת. לגבי לקוחות שהלכו לעולמם – מי שיזכה בהשבה הם יורשיהם.

 

הבנק התחייב לזכות כל אחד מחברי הקבוצה, באופן רטרואקטיבי, במלוא סכום העמלה שנגבתה ממנו ללא הסכמתו במהלך שבע השנים קודם להגשת התביעה. בנוגע לחברי הקבוצה שחשבונם אינו בסטטוס פעיל, סכומי ההחזר יועברו לתרומה.

 

השופט יחזקאל קינר קבע שהפשרה עומדת בתנאי החוק וסיום ההליך בהסדר כזה הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת. לשיטתו, ההסדר ראוי והוגן בין היתר משום שהתקלה תוקנה, לא הוגשו לגביו התנגדויות ובסופו של דבר הוא מזכה את כל חברי הקבוצה בהחזר מלא – כך שהעוול יתוקן במלואו.

 

הוא קיבל את ההצעה לתרום את כספי ההחזר של הלקוחות "לשעבר" והורה כי התרומה תועבר לקרן לסיוע לעסקים קטנים. "בנסיבות שבהן מדובר בחשבונות לקוחות הבנק שנפטרו, קושי באיתור היורשים, חוסר התועלת בהעברת הכספים לחשבון וכשמדובר השבת סכומים שאינם גבוהים יחסית, מצאתי פתרון זה כמספק", כתב.

 

בהתחשב בתועלת שהביאה התובענה לחברי הקבוצה, ובטרחה ובסיכון שנטלו על עצמם המבקשת ועורכי דינה, אישר השופט קינר שתשלום הגמול ושכר הטרחה ייגזרו מסכומי ההחזר. נכון לעכשיו מדובר ב-16 אלף שקלים למבקשת ו-50 אלף שקל כשכר טרחה לעורכי הדין.

 

  • לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובעת: עו"ד גיל רון
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד עופר פליישר, עו"ד טל סלע
  • עו"ד אהוד פורת עוסק בתביעות ייצוגיות
  • הכותב לא ייצג בתיק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בנק הפועלים
תומר שלום
עו"ד אהוד פורת
תומר שלום
מומלצים