שתף קטע נבחר

הקשר הישראלי לגשר שיוקם בין סעודיה למצרים: "ערוץ שמתנהל בחשאי"

יורש העצר הסעודי הכריז על הקמת עיר הייטק חדשה - וממנה גשר שיעבור בים האדום, דרך מצרי טיראן, ועד מצרים. מהלך כזה יצריך ככל הנראה אישור ישראלי בשל הסכם השלום ואולי יקרב אותה לממלכה: "הצדדים רואים בבניית הגשר משהו שמחזק את ההידברות ביניהם", מסביר מומחה לחקר המזה"ת

 

הנסיך מוחמד בן סלמאן, יורש העצר של סעודיה, הכריז אתמול (ג') על כוונתו להקים עיר הייטק חדשה במערב סעודיה, העיר ניום, בעלות של 500 מיליארד דולרים. העיתון האמריקני "בלומברג" פרסם כי לפי התכנון, סעודיה תבנה גשר שיחבר בין העיר החדשה לבין יבשת אפריקה - דרך הים האדום עד מצרים. אלא שהקמת גשר כזה יצריך את שיתוף הפעולה של ישראל. ומי יודע? אולי היוזמה אף תוביל לעידן חדש של קשר בין ישראל לשכנותיה הערביות. 

 

הסכם השלום שנחתם בין ישראל למצרים ב-1979 מבטיח לישראל גישה חופשית במצר טיראן בים האדום, שם הגשר צפוי לעבור. בשל כך, לפי פרופ' יורם מיטל, ראש מרכז הרצוג לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון, המעורבות של ישראל בפרויקט היא הכרחית. "ההנחה שלי, ולא רק שלי, היא שההבנה שהולך לקום גשר נוגע לאינטרסים של ישראל. הסיבה לכך היא משפטית, אבל לא רק. כל הסחר מסין לישראל עובר דרך הנתיב הזה. ברגע שבונים גשר בריבונות סעודית, האם כלי השיט עוברים בריבונות סעודית? זה לא דבר פשוט.

 

"בין ישראל לסעודיה אין יחסים", ממשיך פרופ' מיטל. "מטוסים לא טסים וגם כלי שיט לא עוברים במים בשליטה סעודית. כלומר, לא יכול להיות שבנייה של פרויקט כזה עם רגישויות גדולות, תיעשה בלי לפחות תיאום בין הצדדים - ישראל, סעודיה ומצרים. זה ערוץ שמתנהל בחשאי וזה מה שהופך את זה למעניין. הצדדים רואים בבניית הגשר משהו שמחזק את ההידברות ביניהם. לסעודים, לישראלים ולמצרים יש עוד דברים משותפים: הם בעלי הברית הגדולים של ארצות הברית במזרח התיכון. שאלת הגשר על המיצרים עוזרת לדבר על סוגיות רבות אחרות, בהן העמידה מול המעורבות האיראנית ההולכת וגוברת, בעיקר בסוריה".


ב"בלומברג" דווח כי לא נמסרה תגובה לנושא מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו.  עם זאת, נתניהו אמר פעמים רבות בעבר כי הקשר בין ישראל למדינות ערב סוניות מתונות נמצא במצב טוב יותר מאי פעם.

 

פרופ' מיטל המשיך: "שני האיים במצרי טיראן, שנשיא מצרים א-סיסי החליט להעביר לשליטה סעודית, נמצאים באחד המעברים הכי צרים של הים האדום. משנות ה-50 הם היו בשליטה מצרית. האיים האלה היו סלע המחלוקת שהוביל למלחמת ששת הימים. לפני 50 שנה מצרים הודיעה על סגירת השייט לאוניות ישראליות. 50 שנה אחר כך שני האיים האלה הופכים למעין גשר של שלום".

הכריז על בניית עיר העתיד. הנסיך הסעודי בן סלמאן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הכריז על בניית עיר העתיד. הנסיך הסעודי בן סלמאן(צילום: רויטרס)

הקמתו של הגשר, שיארוך 10 קילומטרים ובו יעברו כלי רכב ורכבת, התאפשרה לאחר שמצרים העבירה בשנה שעברה את השליטה באיים סנפיר וטירן שבים האדום לסעודיה. הגשר, שכבר דובר עליו רבות בעבר, עולה כעת לכותרות בזכות הכרזתו של הנסיך בן סלמאן על בניית ניום. "מדובר בפרויקט של מוחמד בן סלמאן, האיש החזק בסעודיה", אומר פרופ' מיטל. "הוא מוביל תוכנית שמסתכלת קדימה להרבה מאוד שנים. יש בה פיתוח כלכלי מעבר לנפט. זו השקעה של 500 מיליארד דולרים, ורק מדינה כמו סעודיה יכולה להרשות לעצמה פרויקט כזה.

 

סעודיה ומצרים הכריזו על בניית הגשר שיחבר ביניהן לפני כשנה. על ההסכם הכריז סלמאן מלך סעודיה לאחר פגישתו עם נשיא מצרים א-סיסי בקהיר. אז הגשר זכה לסיקור בולט בתקשורת המצרית: בעיתון "אל-וופד" כתבו שהגשר צפוי להיקרא על שמו של מלך סעודיה, סלמאן, והגדירו אותו "עורק חיים חדש למצרים ומכה קטלנית לישראל". העיתונאית המצרייה, למיס אל-חדידי, אמרה בתוכנית הטלוויזיה שלה ש"הגשר המצרי-סעודי יחבר את מה שישראל ניתקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העיר תופעל מאנרגיה סולארית
מומלצים