שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    בדקנו והחלטנו: זו מכונית הסופר-מיני הטובה בישראל
    לקחנו למבחן השוואתי מפרך ארבע מכוניות סופר-מיני מהבולטות בשוק המקומי - סוזוקי סוויפט, סיאט איביזה, סיטרואן C3 וקיה ריו. כולן חדשות ובמחיר שמתחיל בסביבות 90 אלף השקלים, מודרניות וחסכוניות. אחת מהן התגלתה כטובה מכולן - ובפער גדול

     

    מבחן השוואתי סופר מיני    (צילום: אופיר גונן || עריכה: עידן כהן)

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    קטגוריית הסופר-מיני היא מהיציבות בשוק הרכב הישראלי. עבור רבים, דגמי הסגמנט מהווים פתרון התחבורה הנכון ביותר, תודות לממדים קומפקטיים המאפשרים כושר תמרון טוב בעיר, עם ביצועים ואיכויות נסיעה גבוהות בכביש המהיר. ומסיבה זו, בשונה מקטגוריית המשפחתיות והמשפחתיות הגדולות, מכוניות סופר-מיני אינן סובלות מהפופולאריות העצומה לה זוכים רכבי הפנאי, גם צנועי המידות שבהם.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    בחודשים האחרונים נחתו מספר דגמים חדשים בקטגוריה: סיטרואן C3, סוזוקי סוויפט, קיה ריו ואף סיאט איביזה החדשה, אחת הפופולאריות בקטגוריה בשנים האחרונות ומי שנתפסת כאחראית למלחמת המחיר המבורכת. המשותף לכולן הוא תג מחיר נמוך משמעותית מהמקובל בעבר, של כ-90 אלף שקלים. מבחן השוואתי התבקש כאן.

     

    קיה ריו

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    מנוע: ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר, 100 כ"ס

    תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית

    זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 13.4 שניות, 173 קמ"ש

    צריכת דלק (יצרנית): 16.6 ק"מ לליטר

    בטיחות: שש כריות אוויר, מערכת מובילאיי, שלושה כוכבי בטיחות

    מחיר רכב מבחן: 96 אלף שקל

     

    הריו העדכנית מיישרת קו מראה עם אחיותיה למותג ונראית הבוגרת, השמרנית והפחות מושכת בחבורה. גם עיצוב הפנים משעמם-משהו ומעט מאכזב מבחינת איכות החומרים, אך יש תאי אחסון רבים, משטחי חלונות גדולים וקורות A צרות שמסייעים לשדה ראיה טוב. המושבים מציעים נוחות ותמיכה סבירים בלבד.

     

    בסיס הגלגלים הארוך במבחן (258 ס"מ) מאפשר מרחב מחייה טוב במיוחד לנוסעים מאחור, אלה הנהנים גם מתאורת פנים ושקע USB נפרדים. מפתח תא המטען הוא הגדול ביותר, אך הנפח סביר (300 ליטר) בלבד למרות גלגל חלופי קטן.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    האבזור כולל מסך מגע ("7) עם Apple CarPlay ו-Android Auto ומצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמלית, חיישני תאורה (עוקבת פניה), חישוקי "15 קלים. אך אבזור הבטיחות צנוע (מדי) עם שש כריות אוויר ומערכת התראה של מובילאיי, במקום מערכות בטיחות אקטיביות המוצעות באירופה.

     

    מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר (100 כ"ס) משודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. הביצועים הם הנחותים במבחן והריו סיימה אחרונה במבחני התאוצה. גם בשיוט עסקה תיבת ההילוכים בחיפוי לחסרון הכוח בעזרת הורדת הילוכים תכופה. בולט בהיעדרו מצב "ספורט" שעשוי היה לסייע בנהיגה נמרצת. ריבוי הורדות ההילוכים התבטא בצריכת הדלק הגרועה במבחן: 11 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    המיתלים מוצקים יחסית וסופגים היטב שיבושים במהירות נמוכה, תוך שמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה. בידוד רעשי הרוח והדרך טוב למדי. גם היכולת הדינמית טובה עם זוויות גלגול צנועות ואחיזת כביש ויציבות כיוונית מרשימות, בין היתר תודות למערכת הכוונת מומנט אלקטרונית. ההגה מהיר, מדויק ובעל משקל טבעי אך נטול תחושה.

     

    סוזוקי סוויפט

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    מנוע: ארבעה צילינדרים, 1.25 ליטר, 90 כ"ס

    תיבת הילוכים: אוטומטית-רציפה

    זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 11 שניות, 175 קמ"ש

    צריכת דלק (יצרנית): 21.2 ק"מ לליטר

    בטיחות: שש כריות אוויר, מערכת מובילאיי, 3 כוכבי בטיחות

    מחיר רכב מבחן: 92 אלף שקל

     

    לסוויפט המראה הדינמי ביותר במבחן, עם יחידות תאורת led קדמיות צרות ומשוכות לאחור, ידיות דלתות אחוריות מוסלקות וקורה אחורית בשחור לטובת אשליית תנועה. אלא שחלל הפנים מאכזב עם איכות חומרים נמוכה ומסך מגע (התקנה מקומית) מסורבל לתפעול. המושבים מציעים תמיכה טובה וגלגל ההגה – עם חלק תחתון שטוח – נאה למראה ונעים למגע. שטחי החלונות קטנים יחסית.

     

    לסוויפט בסיס הגלגלים הקצר ביותר במבחן (245 ס"מ) ועובדה זו מתבטאת במרחב המחייה המוגבל ביותר לנוסעים מאחור. גם ההשפעה על נפח תא המטען ניכרת - 245 ליטר הופכים אותו לצנוע ביותר כאן, למרות גלגל חלופי קטן.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    אבזור הסוויפט כולל מסך מגע בגודל "8 עם מצלמת נסיעה לאחור, בקרת שיוט, מראות מתקפלות חשמלית, חיישני תאורה, מפתח חכם וחישוקי "16 קלים. אבזור הבטיחות צנוע יותר: שש כריות אוויר ומערכת התראה של מובילאיי, תוך ויתור על מערכות בטיחות אקטיביות שכן מוצעות באירופה.

     

    מנוע 1.2 ליטר (90 כ"ס) משודך לתיבה אוטומטית רציפה. עם גיר מהיר תגובה ומשקל עצמי נמוך משמעותית מהאחרות (קלה בין 160 ל-240 ק"ג מהן) היא מרגישה נמרצת, עם תאוצה טובה מהמקום ותאוצות ביניים נאות שם חלקה מקום שני עם ה-C3. חבל רק שהתיבה נעדרת תפעול ידני כך שאין אפשרות לסמוך על בלימת מנוע בירידות. צריכת הדלק הממוצעת הייתה הטובה במבחן - 13.6 ק"מ לליטר.


     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    מיתלים נוקשים מייצרים את נוחות הנסיעה הנמוכה בקרב הנבחנות בתנועה איטית, אך גם במהירות גבוהה הסוויפט נעדרת ריסון. לכך יש להוסיף גם בידוד רעשי רוח ודרך טעון שיפור. עם זאת, הסוויפט הפתיעה והציגה יכולת דינמית טובה והייתה המהנה ביותר לנהיגה – שוב, פועל יוצא של המשקל הקל. ההגה חד, מדויק ומהיר ורדיוס הסיבוב הוא הקטן ביותר במבחן, לטובת תושבי העיר נטולת החניה. 

     

    סיטרואן C3

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    מנוע: שלושה צילינדרים, מוגדש, 1.2 ליטר, 110 כ"ס

    תיבת הילוכים: שישה הילוכים אוטומטית

    זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 9.8 שניות, 188 קמ"ש

    צריכת דלק (יצרנית): 20.4 ק"מ לליטר

    בטיחות (תוספת למכונית המבחן): שש כריות אוויר, התרעת סטייה מנתיב, עירנות נהג וזיהוי תמרורי תנועה, ארבעה כוכבי בטיחות (התראת שטח מת)

    מחיר רכב מבחן (בסיס): 100 אלף שקל (95 אלף שקל)

     

    ל-C3 העיצוב המקורי בחבורה, עם יחידות תאורה מפוצלות ומשולבות לד, מגני סף מפלסטיק שחור סביב למרכב ורפידות אוויר קשיחות בדלתות (Airbumps). גם עיצוב הפנים ייחודי, וכולל פריטי עיצוב מקוריים (פתחי האוורור, ידיות אחיזה בדלתות) לצד שילוב גוונים נאה ואיכות חומרים גבוהה. תפעול מערכות הרכב בעזרת מסך המגע מסורבל מדי, אך המושבים הם הנוחים במבחן גם אם נטולי תמיכה. שדה הראיה מוגבל עקב קורה קדמית רחבה מדי, וניכר חסרון בתאי אחסון.

     

    מרחב המחייה לנוסעים מאחור צנוע למדי (בסיס גלגלים של 254 ס"מ), אין ידיות אחיזה בתקרה והמרחב עדיף על הסוויפט הקטנה רק בממד הרוחב. לתא המטען נפח סביר (300 ליטר) אך מפתחו קטן מדי.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    אבזור גרסת הבסיס כולל מסך מגע בגודל "7 עם Apple CarPlay ו-Android Auto, חיישני גשם וחניה אחוריים, בקרת שיוט וחישוקי "16 קלים. אבזור הבטיחות כולל שש כריות אוויר, התראה על סטייה מנתיב, ערנות נהג, תאורה אדפטיבית וקריאת תמרורים. רכב המבחן הוסיף מפתח חכם, מצלמת נסיעה לאחור, חישוקי "17 קלים ומערכת לזיהוי עצמים בשטחים מתים.

     

    מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר (110 כ"ס) משודך כאן לתיבת שישה הילוכים אוטומטית. למרות המנוע המודרני, תיבת הילוכים מהוססת ואיטית בתגובותיה (גם במצב ספורט) ולכן היא אינה מנצחת במבחני התאוצה. המנוע עצמו מחוספס ורועש תחת עומס ולמרות מערכת עצור-סע (ממהרת לדומם מנוע שלא לצורך) צריכת הדלק בממוצע המבחן קרובה ל-50% בלבד מזו המוצהרת: 11.3 ק"מ לליטר לעומת 20.4 לפי סיטרואן.


     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    כיול מיתלים רך יחסית תורם לנוחות הנסיעה הטובה במבחן, עם ספיגת שיבושים מרשימה בעיקר במהירויות נמוכות. אלא שהכיול הרך פוגע ביכולת הדינמית (הנמוכה בהשוואה) עם זוויות גלגול מודגשות מדי ואובדן אחיזה שמגיע מוקדם לעומת האחרות. רעשי הרוח מוחשיים בזמן שיוט.

     

     

    סיאט איביזה

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    מנוע: שלושה צילינדרים, מוגדש, 1.0 ליטר, 115 כ"ס

    תיבת הילוכים: שבעה הילוכים כפולת-מצמד

    זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרנית): 9.5 שניות, 193 קמ"ש

    צריכת דלק (יצרנית): 21.2 ק"מ לליטר

    בטיחות (תוספת למכונית המבחן): שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, התרעת עירנות נהג, חמישה כוכבי בטיחות (בקרת שיוט אדפטיבית)

    מחיר רכב מבחן (בסיס): 97 אלף שקל (90 אלף שקל)

     

    העיצוב החיצוני של סיאט איביזה החדשה נראה יותר כמתיחת פנים לדגם היוצא (והמוצלח למראה) ופחות כדגם חדש. גם תא הנוסעים אינו מקורי במיוחד ונראה מעט קודר מהרצוי, עם גוונים כהים ופלסטיק נוקשה ומחוספס. היא גם היחידה במבחן עם מזגן מכאני פשוט למראה ותפעול. לעומת זאת, מסך המגע הגדול נראה מצוין וכולל צמד שקעי USB. נוחות ותמיכת המושבים בינונית בלבד, אך שדה הראיה טוב מאוד.

     

    מרחב המחייה לנוסעים מאחור היה - יחד עם הריו - הטוב ביותר (בסיס גלגלים של 256.4 ס"מ), אך מאכזב לגלות שאין ידיות אחיזה בתקרה. תא המטען הוא הגדול ביותר כאן (355 ליטר) אך המפתח מעט צר.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    אבזור גרסת הבסיס כולל מסך מגע בגודל "5, בקרת שיוט, שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית במצבי חירום והתרעה על ערנות נהג. רכב המבחן הוסיף מסך מגע בגודל "8, מראות מתקפלות חשמלית, חיישני גשם ותאורה (עוקבת פניה), חישוקי "15 קלים ובקרת שיוט אדפטיבית.

     

    מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר (115 כ"ס) משודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. הביצועים היו הטובים במבחן, עם יתרון ברור בכל מבחני התאוצה תודות לתיבת הילוכים מהירת-תגובה. בנהיגה רגועה היא ממהרת להעלות הילוכים על-מנת להטיב עם צריכת הדלק שהייתה גם במקרה זה קרובה ל-50% מהמוצהר - 12.6 ק"מ לליטר. רעש המנוע חודר לתא הנוסעים ומערכת עצור-סע ממהרת גם כאן לדומם את המנוע עוד לפני עצירה מלאה.


     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    כיול נוקשה יחסית למיתלים מקנה נוחות סבירה במהירות נמוכה, אך מסייע לריסון טוב מאד במהירות גבוהה יותר. גם בידוד רעשי רוח ודרך טוב למדי. היכולת הדינמית היא הטובה בהשוואה, אחיזת הכביש והיציבות הכיוונית מרשימות, בין היתר תודות למערכת XDS המסייעת להורדת הכוח לגלגלים בהאצה מפניות. חבל רק שההגה קל מדי ונטול תחושה.

     

    סיכום

    קיה ריו מסיימת אחרונה את המבחן. היא מציעה תא נוסעים מרווח, נוחות נסיעה טובה ויכולת דינמית גבוהה, אך היא אינה מרשימה למראה וסובלת ממנוע מיושן וחסרונן של מערכות בטיחות מתקדמות.

     

    גם סוזוקי סוויפט אינה מצוידת במערכות בטיחות מתקדמות, נוחות הנסיעה בה בינונית ותא הנוסעים שלה צפוף ומרגיש הפשוט ביותר. אך היא חולפת על-פני הריו תודות לביצועים טובים, הנאה מנהיגה וצריכת דלק מצוינת.

     

     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    סיטרואן C3 היא ללא ספק המיוחדת בקטגוריה, הן למראה (חיצוני) והן בעיצוב פנים מקורי – גם אם הוא בא על חשבון קלות ונוחות התפעול. היא גם הנוחה ביותר במבחן, אבל המחיר הוא ביכולת דינמית פושרת. היא בהחלט עשויה הייתה להתמודד על תואר המנצחת כאן, אך תא נוסעים צפוף מדי, ביצועים פושרים והיעדר מערכות בטיחות אקטיביות פוגע בה. ויש עוד סיבה לכך שהיא מסיימת במקום השני בלבד.


     (צילום: ניר בן זקן)
    (צילום: ניר בן זקן)

     

    סיאט איביזה. מבחנים השוואתיים מסתיימים לעיתים רחוקות עם מנצחת כה חד-משמעית. האיביזה אמנם אינה הכי נאה כאן, נוחות הנסיעה בה אינה הגבוהה ביותר ויש בה גם פספוסים קלים בתא הנוסעים. אבל היא החזקה והמהירה מכולן, המרווחת ביותר ובעלת רמת בטיחות גבוה מהאחרות. האיביזה לא רק מנצחת את המבחן, אלא גם קובעת רף חדש בקטגוריה. שאפו.

     


    פרסום ראשון: 30.11.17, 21:20
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "בדקנו והחלטנו: זו מכונית הסופר-מיני הטובה בישראל"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים