שתף קטע נבחר

מחקר: כך החלו בני האדם הקדומים לצייר במערות

מחקר חדש מצא שסימני ידיים שהניאנדרטלים היו משאירים על קירות המערות לפני 64 אלף שנה הציתו במוחם של בני האדם הקדומים - לפני כ-37 אלף שנה - את הרעיון שגם סימן מצויר יכול לייצג משהו עבורם

אחת השאלות הגדולות שעדיין נותרו לא פתורות בנוגע לעברו של המין האנושי, היא מדוע ואיך הופיעו לפתע, בבת אחת, שפע של ציורי בעלי חיים על קירות מערות אי שם לפני בערך 37 אלף שנה. במחקר חדש מציגים חוקרים מאוניברסיטת יורק ומאוניברסיטת דורהאם כיוון חדש שדרכו ניתן לנתח את האומנות הפליאוליתית. הגישה החדשה של המדענים משלבת אלמנטים של מדעי המוח, פסיכולוגיה תפיסתית וארכיאולוגיה של אומנות המערות.

 

ציור שהתגלה על קיר מערה (צילום: מתוך המחקר)
ציור שהתגלה על קיר מערה(צילום: מתוך המחקר)

 

במאמר, שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי Cambridge Archaeological Journal, החוקרים טוענים שסימני ידיים שהניאנדרטלים היו משאירים על קירות המערות לפני 64 אלף שנה הציתו במוחם של בני האדם הקדומים את הרעיון שגם סימן מצויר יכול לייצג משהו עבורם. אך עדיין, נותרת השאלה איך ידעו ציירי המערות לעבור מסימני ידיים לתיאורים מורכבים יותר של בעלי חיים.

 

החוקרים טוענים שהציידים של התקופה היו צריכים להיות בעלי מודעות גבוהה מאוד לקווי מתאר של בעלי החיים שהם צדו, ברמה שהם יוכלו לזהות את הצורה ואת קווי המתאר של החיות גם בחושך וגם כשהן מנסות להסתתר. הישרדותם של האנשים הקדומים הייתה תלויה בכך.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

לפי החוקרים, הנטייה הזו לא ממש השתנתה. "בקצרה, אנחנו 'מתוכנתים' כך שאנחנו מפרשים צורות מעורפלות כחיות", הסבירו המדענים דרק הודג'סון ופול פטיט במאמר שפורסם באתר המדעי The Conversation. התנאי המוקדם הזה הקיים באדם, לפי הלוגיקה של החוקרים, מתחזק על ידי קווי המתאר והמרקמים של מערות ומפיח בו השראה.

 

ההיגיון הזה שואב בין היתר מניסויים ויזואליים של מדעי המוח, שהראו בין היתר שבני אדם, שהם בעלי יכולת מובנית לזהות פנים, יתחילו לראות פנים גם בצורות מעורפלות. וכך, בני אדם קדומים החלו לראות "חיות" בין הסדקים והקימורים של קירות המערה.

 

בסופו של דבר, לפי המחקר, בני אדם עתיקים הבינו שהם יכולים לייצר תיאורים של חיות על ידי הוספת אלמנטים גרפיים לאותם קווי מתאר וסדקים הקיימים על קירות המערות. כמה אתרים ארכיאולוגיים מציעים כי בני אדם קדומים התיישבו באותן מערות שהיו בשימוש של הניאנדרטלים. ייתכן כי הומו סאפיינס ראו את הרישומים שנותרו מאחור על ידי הניאנדרטלים ולקחו את האומנות צעד אחד הלאה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך המחקר
ציור שהתגלה במערה
צילום: מתוך המחקר
מומלצים