שתף קטע נבחר

הסטודנטים ששינו מסלול, והלכו ללמוד בריאות דיגיטלית

דיאנה הייתה בעיצומם של לימודי רפואה באיטליה, ליטל ודניאל היו בתהליך הקבלה ללימודי רפואה ושינו תוכניות, ועורסאן הרוקח מחפש נתיבים לקידום הקריירה: אלו הסטודנטים שיפתחו את המחזור הראשון וההיסטורי בלימודי טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון

עד לפני כמה חודשים לדניאל שרון (23) ולליטל הכמטי (22) היה ברור לגמרי מה הכיוון שלהן בחיים - לימודי רפואה. עם שחרורן מהצבא - דניאל שירתה בחיל האוויר כמדריכת סימולטורים וליטל ביחידת המודיעין 8200 - הן התחילו בתהליך ההכנה המפרך למיונים ללימודי רפואה, שכלל בין היתר שיפור בגרויות וכמה בחינות פסיכומטריות.

 

דניאל הייתה לקראת בחינה פסיכומטרית, וליטל כבר קיבלה זימון לריאיון הקבלה באחת האוניברסיטאות בארץ. ארבעה ימים לפני הריאיון, פרץ משבר הקורונה, הריאיון בוטל, רף הכניסה עלה וליטל נאלצה לחשב מסלול מחדש. "לקחתי את זה מאוד קשה. לא היה לי שום כיוון", היא מספרת.

 

דניאל שרון (צילום: פרטי)
דניאל שרון(צילום: פרטי)

 

ואז, ידיעה על פתיחת מסלול לימודים חדש בטכנולוגיות דיגיטליות לרפואה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון, שינתה לגמרי את התוכניות שלהן. ליטל מספרת שבהתחלה היא הייתה סקפטית לגבי התוכנית, היא לא הייתה מוכנה לשמוע על לימודים שהם לא רפואה. "אבל אחרי שהגעתי לייעוץ, עברתי את ראיון הקבלה, ודיברתי עם החברים והמשפחה, הבנתי שזאת ההתגשמות של כל מה שאני אוהבת - גם רפואה וגם מדעי המחשב. אני מאמינה שעתיד הרפואה הוא בטכנולוגיה. ההורים שלי וגם דוד שלי הם רופאים והם מעידים שעולם הרפואה השתנה בשנים האחרונות".

 

דניאל מספרת שלמרות שלא תכננה ללמוד השנה, התוכנית הדליקה אותה. "התכנון היה לשפר את הפסיכומטרי וללמוד שפות תכנות באופן עצמאי. תמיד ידעתי שאני רוצה ללמוד רפואה, אבל אני גם אוהבת את העולם הטכנולוגי ומבינה שלשם העולם הולך. אני חושבת שזה מה שנכון לי לעשות עכשיו - לשלב בין טכנולוגיה לרפואה. אני מאוד שמחה ששמעתי על התואר הזה".

 

מטרתו של מסלול הלימודים החדש בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה, מספרת מירי זקהיים, מנהלת רישום וקבלת סטודנטים ב-HIT, היא להכשיר את הדור הבא של הרופאים, אנשי ההייטק, המפתחים והאנליסטים של המידע בתחום המתפתח והמדובר של הבריאות הדיגיטלית. הלימודים מכשירים את הסטודנטים לפיתוח ולתפעול כלים טכנולוגיים חדשניים שיבססו את רפואת העתיד, כמו רובוטיקה, מאגרי נתונים וביג דאטה, חיישנים, בוטים וכדומה.

 

ליטל הכטמי (צילום: שיר רותם)
ליטל הכמטי(צילום: שיר רותם)

 

"היום להיות רופא טוב זה לא מספיק. אתה צריך גם לדעת איך לנהל מידע. משבר הקורונה הבהיר לנו זאת היטב. אף אחד כבר לא מדבר על המחלה עצמה. כולם מדברים אבחון ומניעת המחלה וניטור המידע – וזו בדיוק המטרה של התואר בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה", אומרת זקהיים.

 

התואר פורץ הדרך משלב בין תחום הרפואה למדעי הנתונים, שילוב שיש לו דרישה גבוהה כיום בשוק. "בסיום התואר יוכלו הבוגרים להשתלב בתפקידים בכירים בתעשיית ההייטק והביומד, וגם בבתי חולים ובמוסדות בריאות בארץ ובעולם. אפשרות נוספת היא להמשיך ללימודי רפואה בתוכנית הארבע שנתית. יש כאלו שלא יתקבלו לרפואה, אבל בניגוד ללימודי קדם רפואה אחרים שלא מבטיחים אופק תעסוקתי – במסלול הזה הסיכויים להיחטף לתעשיות העילית הם גבוהים מאוד".

 

קמפוס HIT (צילום: HIT)
קמפוס HIT(צילום: HIT)

 

האתגרים הטכנולוגיים של עולם הרפואה

כמו ליטל ודניאל, גם דיאנה מגור (34) שינתה את התוכניות שלה אחרי ששמעה על התואר החדש בטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה ב-HIT. דיאנה הייתה באמצע השנה הרביעית בלימודי הרפואה באיטליה, עד שמשבר הקורונה קטע את רצף הלימודים. "יש לי עוד שנה וחצי לסיום התואר, את רוב הקורסים סיימתי ונשארו לי בערך עשרה מבחנים לעבור. הקורונה עיכבה את הכל".

 

בינתיים דיאנה משלבת עבודה פרקטית בתור עוזרת רופא בבית החולים קפלן, אותה היא התחילה במהלך הלימודים, כשחזרה לארץ לחופשות סמסטר. בעבודה היא נתקלה לראשונה בצורך הבוער והדחוף של שילוב טכנולוגיות דיגיטליות ברפואה. "כשהתחלתי לעבוד בבית החולים, הכל התנהל בצורה ידנית, וזה היה סיוט. אחר כך הכניסו תוכנות ותיקים רפואיים ממוחשבים כמו הקמיליון, שאפשרו לנו לקבל מידע רב על החולה ועל הרקע שלו. אבל התוכנות האלו הביאו צונאמי של מידע, שהצוות לא תמיד יודע איך להתמודד איתו או לסדר אותו. אתה צריך להבין תוך כמה דקות מה רלוונטי לבעיה ולתת לחולה את הטיפול הנכון. הצוותים הרפואיים כל הזמן מדברים על כך שצריך לפתח טכנולוגיה שלא תגרום להם לאבד את הידיים ואת הרגליים בשטף של המידע".

 

דיאנה מגור (צילום: פוטו יונה)
דיאנה מגור(צילום: פוטו יונה)

 

המפגש עם הטכנולוגיה והאתגרים שהיא מציבה לעולם הרפואה עורר בדיאנה סקרנות רבה ורצון להתמקצע בתחום. "אנחנו חיים בישראל בשנת 2020, נחשבים לאומת הסטארט אפ אבל בכל מה שקשור לענף הרפואה יש סרבול בהתנהלות", היא אומרת.

 

כשהיא שמעה על מסלול הלימודים החדש ב-HIT, דיאנה ידעה בדיוק שזה מה שהיא מחפשת. "אני חושבת שתוכנית הלימודים תוכל לתת לי את הכלים למצוא את הפתרונות הדיגיטליים שיהיו זמינים ופשוטים ליישום בשגרת העבודה של הרופאים. פתרונות שיוכלו לחסוך זמן למטפלים ולמטופלים".

 

ומה עם לימודי הרפואה? דיאנה מתכוונת לסיים אותם במקביל לתואר ב-HIT אבל מבהירה: "בסקאלה שבין הרופא הקלאסי עם הסטטוסקופ שבודק את החולה, לבין הטכנולוג שמוצא פתרונות ועובד בחברות הייטק, אני נוטה יותר לכיוון הטכנולוגי".

 

קמפוס HIT (צילום: HIT)
קמפוס HIT(צילום: HIT)

 

"בריאות דיגיטלית זה הדבר הבא - ואני רוצה לקחת חלק"

גם עורסאן סבאח (40), שנרשם למחזור הלימודים הראשון בתוכנית לטכנולוגיות דיגיטליות ברפואה ב-HIT, מגיע מהשטח ומכיר היטב את האתגרים הטכנולוגיים בעולם הרפואה. סבאח, בוגר לימודי רוקחות באוניברסיטה העברית, משמש כמנהל סניף ורוקח אחראי ברשת בי דראגסטורס בבי"ח תל השומר.

 

"כששמעתי על מסלול הלימודים זה התחבר לי עם מה שתמיד חשבתי. תמיד אהבתי טכנולוגיה ובמהלך העבודה נתקלתי בתהליכים שהיה אפשר לשפר על ידי טכנולוגיה. למשל, שילוב של רובוטים בעבודה של הרוקח. זה יכול לחסוך הרבה זמן ולייעל את ההמתנה בתור. אני יודע שבחו"ל הטכנולוגיה הזו כבר מיושמת, בארץ היא רק בפיילוט".

 

אורסן סבאח  (צילום: סמאח סבאח)
עורסאן סבאח (צילום: סמאח סבאח)

 

לא רק הסקרנות הגדולה בכל מה שנוגע לשילוב טכנולוגיות בעולם הרפואה הובילה את עורסאן ללימודים, אלא גם הרצון להתקדם בקריירה. "עד היום לא היה לי ממש לאן להתפתח, ולדעתי התואר הזה יפתח לי יותר אופציות של עבודה. אני חושב שבריאות דיגיטלית זה הדבר הבא, ואני רוצה לקחת חלק בדבר הזה".

 

*הענקת התואר מותנת באישור המל"ג כנהוג בתוכניות חדשות

 

לפרטים נוספים היכנסו >>

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים