שתף קטע נבחר

מותק, המשחק התהפך

איך יראה היפוך תפקידים במשחק? מוזר, אבל גם אקזוטי ומשחרר. סיעור מוחות

חבר שלי שלח אותי אתמול להסתכל על ספר "מבוכים ודרקונים" באמאזון. הספר, בשם Reverse Dungeon, "מבוך הפוך", מכיל חוקים ורעיונות למשחק מבוכים ודרקונים של היפוך תפקידים: במקום לשחק את הגיבורים, השחקנים שולטים במפלצות שמגינות על ביתן התת קרקעי, בעוד מנהל המשחק מתקיף אותו בחבורות גיבורים צדקנים, שואפי תהילה וזהב. הספר הזה הזכיר לי כמה משחקים.

היפוך תפקידים: אקזוטי, משחרר וזה כיף

היפוך תפקידים אפשר למצוא בכל מקום. זה אקזוטי, זה משחרר, וזה כיף. בימי הביניים היו אפילו קרנבלים שהמוטיב הראשי שלהם היה היפוך תפקידים - את המשתתף האומלל והעני ביותר למשל, היו מחפשים למלך או קיסר.
גם במשחקי מחשב הכה צעירים זה לא רעיון חדש - הדוגמה הכי מוקדמת שאני זוכר כרגע היא זו של משחק התפקידים Wizardry 4 מ-88' (Wizardry היא הסדרה שנתנה השראה למשחקי תפקידים כמו Bard’s Tale ו-Eye of the Beholder). ה-Wizardry הראשון כלל את המשחקיות שהפכה מאז לנדושה - חבורת הרפתקנים יורדת למעמקיו של מבוך בן 10 קומות, לחסל מכשף אכזר בשם Werdna (שם שגם הוא היפוך, היפוך שם אחד היוצרים, Andrew).
ב-Wizardry 4 המכשף מתעורר לתחיה בקומה העשירית של המבוך שלו, והשחקן נכנס לנעליו וצריך לנווט את המבוך מלמטה למעלה, להתמודד עם המלכודות שהוא המציא ועם חבורות הרפתקנים שמתות לחסל אותו.
אנחנו מכירים משחקים "הפוכים" גם מתקופות מודרניות יותר: למשל Dungeon Keeper, שבו שחקנים כבשו לעצמם ממלכות תת קרקעיות בתור הקוסמים המרושעים, ו-Half-Life: Opposing Force, שנתן לנו לחוות את הסיפור של Half-Life מהזווית הנגדית.
מלהיזכר במשחקים הפוכים עברתי לחשוב על אפשרויות חדשות למשחקים כאלה, וגיליתי שקיים פוטנציאל יצירתי לא קטן בתרגיל המחשבתי הזה. להלן שלושה מהרעיונות שחשבתי עליהם (הערה: משחק יכול להיות "הפוך" במידות שונות גם בסיפור, או ב-Setting, הרקע, של המשחק, וגם במשחקיות, דבר שברור שקשה יותר ליצור. אני לא ארד לדקויות האלה בכתבה, ואתייחס למשחקים כ"הפוכים" בלי לעשות הבחנות בין היפוך אחד למשנהו).

אנטי קוויק

העיקרון ב-FPS הוא לפלס את הנתיב דרך מבוך ומפלצות ליציאה מהשלב. אוקי, בואו נאמר את מילת הקסם: Reverseit! עכשיו קיבלנו משחק, שבו בכל שלב יש שחקן מחשב (בוט) שמנסה למצוא את דרכו ליציאה, ותפקיד השחקן הוא למקם מפלצות ומכשולים בדרכו.
השחקן מקבל תקציב מוגבל, וכל מפלצת ואקט זדוני מצידו, כמו להסיר מהמפה תחמושת או לנעול דלת ולזרוק את המפתח שלה באיזה חור, מוריד כמות מסוימת מהתקציב. כמובן שלא כל האפשרויות נגישות בכל השלבים, בשביל להכריח את השחקן לפתח אסטרטגיות שונות כל פעם. בנוסף, אי אפשר סתם למקם מפלצות איפה שרוצים - יש מספר קבוע של פורטלים שדרכם הן יוצאות. מטרת המשחק - לגרום לשחקן למות יותר מ-X פעמים, או לגרום לכך שיקח לו יותר מ-Y זמן לסיים את השלב. מושלם לסדיסטים (זאת אומרת לכולנו).

אנטי Red Alert

Reverseit! Green-Peace (בתנאי שלא יהיו בעיות עם ארגון איכות הסביבה) הוא משחק פעולה תלת-ממד, בו משחקים סוכן מיוחד של ארגון הומניטרי. הארגון הצליח להצמית את כל המלחמות בעולם, חוץ ממלחמה אחת מטופשת, שכבר מתנהלת שנים וגובה אינספור קורבנות, בין שתי מדינות מיליטנטיות עקשניות. כל הדרכים הדיפלומטיות נכשלו, ומצד שני, כארגון הומניטרי אי אפשר להפעיל כוח צבאי כדי לסיים את המלחמה המיותרת הזו.
מה עושים? שולחים לשדות הקרב אותנו, סוכנים מיומנים ומנוסים שכמותנו. בעזרת מלאי גאדג'טים מתוחכמים, תפקידנו לשפוך קצת מים צוננים על אש המלחמה.
בשלבים הראשונים מתחילים בקרבות שוליים ולאט לאט עוברים ללב הגיהינום המלחמתי. לרשותנו אביזרים כגון: משגר הולוגרמות, רימוני הלם, גז צחוק, חיצי הרדמה, פצצות אנטי אלקטרוניקה, שליטה חלקית במזג האויר, המוזיקה הגרועה בעולם בצירוף טייפ ענק. אסור לקטוף חיי אדם (אוי, זה לא יהיה משחק פופולרי).

אנטי Thief

ב-Thief תפקיד השחקן היה לפרוץ למיני מקומות שמורים ולשדוד אותם. Reverseit! מה קיבלנו? השחקן בתפקיד קצין ביטחון של ימי הביניים. בכל שלב צריך להגן על מבנה אחר מפני פריצה.
הגנה בנויה משלושה חלקים: ראשון - שכירת שומרים וציוד. שני - תכנון מערך הגנה: מיקום שומרים, קביעת פטרולים, מיקום ציוד הגנה. שלישי - הפריצה עצמה: שליטה בזמן אמת ובתלת-ממד בקצין הביטחון, שיכול להסתובב במבנה, לשנות פקודות של שומרים ולהתחקות אחרי עקבותיהם של הפורצים המיומנים המטופפים בחשכה, הולכים על התקרה וחמושים בכלי נשק זדוניים, שמורידים שומרים מרחוק.

כמה רעיונות שלא טרחתי לפתח

* אנטי הרפתקה: משחקים את הסוכנים של ארגון הרשע נגדו מתמודד גיבור ההרפתקה, וצריך לעשות לו צרות ולעכב אותו במשימתו - להחביא מפתחות, לאיים על דמויות משחק שלא יגלו לו מידע חיוני, וכו'.
* משחק תפקידים שבו שחקנים צריכים לאבד ניסיון ולהחליש את עצמם?
* משחק שבו צריך למוטט את העסק בלי שהממונים ירגישו?
* משחק חשיבה בו נדרש מהשחקן ליצור את הפאזל שיקח למחשב הכי הרבה זמן לפתור?
* משחק ספורט, שבו השחקן הוא אוהד שצריך לעזור לקבוצה שלו לנצח? (לא ממש הפוך, יותר מוסט הצידה)
* סימולטור שבו על השחקן לארגן את ההגנות הקרקעיות? (מופיע באופן כלשהו בחלק מהסימולטורים שכוללים קמפיין דינמי).
* משחק אסטרטגיה בסגנון Civilization או Master of Orion, שבו שולטים בארגון בסגנון האו"ם וצריך להבטיח שאף מדינה לא תעשה חזקה מדי ותפר את האיזון?

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוי, זה לא יהיה משחק פופולרי. Red Alert בהיפוך
מומלצים