שתף קטע נבחר

אחי, איפה אתה?

הסלולר יכול יאפשר לכם לדעת, בכל רגע, היכן נמצאים החברים שלכם או אנשים זרים לחלוטין



"ההודעה כתובה באותיות אדומות, חמות: 'אני כאן, בתוך הטווח שלך. מה אתה לובש?' הראש שלי עולה מהמסך באיטיות, כדי שהיא לא תקלוט אותי. במצבים כאלה אני תמיד מעדיף להיות הראשון שיראה, לא כי אספיק לחמוק במקרה שהיא נראית לא טוב – הגוון העמוק של הטקסט האדום מספר לי שהיא מאוד קרובה - אלא כדי להיות יותר מוכן ממנה לרגע שבו העיניים שלנו נפגשות לראשונה, כדי שהיא לא תראה את הבעת התגובה שלי, ברגע בו אני רואה אותה".



אסף גברון, "סלשוק", מתוך הספר "מין בבית העלמין"

גברון, ראש המחלקה היצירתית בחברת היישומים הסלולריים "ואליז", מתאר עתיד אפשרי, שבו אתרי ההיכרויות שצמחו באינטנרט ייצאו מהמחשב האישי ויעברו לסלולר. על פי התסריט הזה, צ'טים בין זרים גמורים לא יתנהלו עוד מאחורי צגים מרצדים בבתי מגורים, אלא דרך מסכי הסלולר, ואולי אף כמעט פנים מול פנים בפאבים עשנים, במרכזי קניות ובחוף הים.

יוסי בדיזנגוף סנטר

הטכנולוגיה שמאפשרת צ'טים כאלה נקראת "שירותים סלולריים מבוססי מיקום". המערכת הסלולרית מאפשרת כיום לדעת היכן נמצאים חברים, קרובים או אפילו זרים גמורים, ואם הם קרובים או רחוקים. "האפשרות לדעת היכן נמצא האדם שאיתו אני מצ'וטט הופכת את המשחק הווירטואלי לדינמי, מציאותי ומרגש יותר", אומר אסי בורק, מנהל המוצרים העתידיים ב"ואליז".
"ואליז" פיתחה מערכת תכנים ויישומים לסלולר שנקראת CellMaZe, או ערוץ הנוער הסלולרי הראשון. בחברה אומרים כי בניגוד לשירותים מתחרים, השירות שלהם מציע לבני נוער פתרון תקשורת כולל ומשולב, שמאפשר להם לאתר את חבריהם בכל רגע נתון, לשלוח להם מסרים מיידיים, לשחק במשחקים מבוססי מיקום, לצ'טט ולהכיר חברים חדשים.
CellmaZe מבוססת על טכנולוגיית "מולטיקום" שפותחה ב"ואליז" ומוגדרת על ידה "תשתית לערוץ קהילתי בתחום הסלולר". למערכת כבר מחוברים 19,000 בני נוער בשוויץ, שמחוברים למפעיל הסלולר "סוויסקום".
המערכת פעילה גם בארץ, במתכונת מצומצמת של שירות ניסיוני שניתן למנויי מירס בישראל מאז יוני 2000. בחודש הבא ייתוסף CellmaZe לסל השירותים של ארבעה מפעילים סלולריים נוספים באירופה ובישראל.
משתמשי ערוץ הנוער של CellmaZe יכולים לצרף חברים קרובים ל-My Maze, רשימת החברים הקבועים שלהם ב-CellmaZe. הם יכולים לשלוח לחבריהם הודעות SMS, להזמין אותם לצ'ט ואף לאתר את מיקומם הפיזי ביחס אליהם, בדיוק של עד 500 מטר. למשל, משתמש שירצה לאתר את אחד מהחברים הקבועים שלו ישלח פקודת SMS במלים Find Yosi, ולאחר כמה שניות יקבל הודעת טקסט בנוסח "יוסי נמצא בדיזינגוף סנטר".

בני נוער מעדיפים יותר לפגוש שותף אנונימי

איזור ההיכרויות של המערכת נקרא קרייזיואקטיב. המשתמשים יכולים לפגוש בו חברים חדשים שנמצאים בסביבה ולהזמין אותם לצ'ט טקסטואלי. (לקראת סוף השנה תושק גירסת צ'ט קולי - שליחת מסרים אנונימיים בצורת קבצי קול).
מסתבר שהאפשרות לפגוש שותף אנונימי בצ'ט מעניינת את בני הנוער יותר מתקשורת סלולרית עם החברים הקרובים. ב"ואליז" מדווחים, כי על פי הניסיון השוויצרי, איזור ההיכרויות המקוון פעיל יותר מאיזור החברים הקרובים.

אני אוהב אותך, סלולר

בשלב זה מייעדת ואליז את השירות לבני נוער בלבד. הפוטנציאל המסחרי של בני 25-14הוא עצום. "בניגוד למבוגרים, הצעירים כמעט שלא מניחים מידיהם את הסלולר", אומר גברון, "הם משתמשים בו כל הזמן: בבית הספר, בהפסקות ובדרך הביתה. על פי קבוצות המיקוד שבדקנו, צעירים חוששים שיפספסו משהו. הם חייבים לדעת תמיד היכן נמצאים
החברים שלהם ומה הם עושים".
פסיכולוג נוער שעובד עם "ואליז" סייע בפיתוח שפה ייחודית, שעונה על רגישויות בני הנוער. למשל, אם המערכת אינה מאתרת חברים קבועים, ההודעה שתוצג למשתמש אינה "הרשימה ריקה" או "אתה לבד", אלא "אנחנו לבד".
"יותר ויותר צעירים משליכים רגשות אל הטלפון הנייד ומתייחסים אליו כחבר שאי אפשר בלעדיו", אומר גברון, "הם ישנים אתו, הולכים איתו לבית הספר ומכנים אותו בשמות חיבה. נתקלנו במשתמשים שאמרו שהם אוהבים את המכשיר הנייד שלהם".
שירות נוסף שמייעדת ואליז למנויים הצעירים על CellmaZe הוא משחקים מבוססי מיקום, כמו חפש את המטמון או מונופול. המשחקים מתנהלים בעולם הפיזי, ומונחים באמצעות הסלולר. במשחק חפש את המטמון, למשל, שיוצע בקרוב למשתמשי "סוויסקום", המערכת משגרת הודעות SMS למשתתפים שצריכים להגיע לתחנות השונות, ובהן ימצאו רמזים על מיקום המטמון.
שירות נוסף ב-CellmaZe הוא סקינים טקסטואלים. כך למשל יוכל המפעיל לשנות שפת המערכת לסקין של סדרת ספרי הארי פוטר, וכך במקום האפשרות הוסף חבר תוצג למשתמש האפשרות הוסף קוסם.

בלי פיטורים

ואליז הוקמה בדצמבר 1999, על ידי אריאל נפחי, המנכ"ל, רוני גולן, סמנכ"ל טכנולוגיות ועודד נפחי, מנהל התוכן, מנהל גלגל"צ בעבר ומנהל תוכניות בערוץ הילדים.
בימים קשים אלה, החברה היא מעין אי של יציבות בשוק ההיי טק הישראלי. החברה לא פיטרה ואף פנתה לגיוס כספים נוסף, בעיקר בגלל שבניגוד לחברות אחרות "ואליז" רושמת הכנסות ומקווה להגיע לאיזון ב-2003 ופחות בגלל שתאגיד AOL-טיים ורנר השקיע בה שני מיליון דולרים, במסגרת סבב גיוס שנערך בתחילת 2001, ובו גם השקיעה בחברה קרן פולאריס חמישה מיליון דולרים.

שוק הסלולר פעלתני

לפחות על פי רמת הפעילות הנוכחית בשוק, ההכרזות על מותו של האינטרנט הסלולרי היו חסרות בסיס לחלוטין. למרות המצב הכללי הקודר, המפעילים הסלולרים משקיעים בקהילות בסלולר.
בחודש יוני השיקה אורנג' את שירות ה-SMS ICQ, שמאפשר משלוח הודעות בין המחשב האישי לטלפון הסלולרי מכל מקום בארץ ובחו"ל. החברה השיקה שירותים מבוססי מיקום, על בסיס הטכנולוגיה של הסטארט אפ הישראלי InirU, שיאפשרו למנויים להגדיר רשימת חברים ולקבל הודעות SMS לסלולר שלהם, בכל עת שחבר נמצא בקרבתם.
פלאפון השיקה באפריל שירותים מבוססי מיקום, תחת השם Next2U, שמאפשרים למשתמש לקבל הודעות SMS של בתי עסק ושירותים. גם חברת המסרים המידיים אודיגו נכנסה לתחום הסלולר. החברה מפתחת בשיתוף עם Next2Me, חטיבת שירותי התקשורת הסלולריים המתקדמים בקומברס, מערכת מסרים ניידים והשיקה לאחרונה מערכת מסרים מיידיים קוליים - שירות שמאפשר למשתמשים לשלוח מסרים מידיים בקולם מהטלפון הסלולרי ולהכיר חברים חדשים בסלולר ובעתיד גם בפאלם פיילוט.
אודיגו, שמצהירה כי לה יותר מ-5 מיליון משתמשים, הכריזה ביולי על שיתוף פעולה עם ActiveBuddy - מפתחת סוכנים חכמים להפעלת סוכנים אינטראקטיביים בשירות אודיגו. הסוכנים הללו ישלחו למשתמשים מבזקי חדשות, מידע על בידור ותזכורות על פי הצרכים הייחודיים שיגדירו.
חברת המחקר גרטנר גרופ מעריכה כי מספר המשתמשים בשירותי המסרים המיידיים בסלולר ברחבי העולם צפוי להגיע ל-180 מיליון עד שנת 2004. ההערכה היא כי שירותי קהילה, כמו מסרים מידיים, מספקים למפעילים הסלולריים ערך מוסף, שיאפשר להן להגדיל משמעותית את הההכנסות מלקוחותיה.
בעתיד צפוי להתרחב מאגר הלקוחות של חברות הסלולר בעשרות מיליונים נוספים, כאשר יישומים חדשים יהדקו את הקשר בין משתמשי הסלולר למשתמשי תוכנות המסרים המידיים במחשב האישי. תחילתו של התהליך ניכר כבר היום והוא צפוי להמשך בעתיד באמצעות יישומים כמו CellMaZe של "ואליז" או מערכת iFollow של חברת הסטארט אפ הישראלית Followap.
באודיגו מעריכים כי בעתיד תוכל המערכת להתממשק לשירותי מסרים מידיים. החיבור אל ICQ, ששייך לAOL-טיים ורנר, יהיה טבעי, במסגרת איחוד בין מאגרי המשתמשים של כל תוכנות המסרים המידיים. "יש נקודות השקה בינינו לבין פעילויות ICQ, אך אין תחרות בינינו", מוסרים ב"ואליז".
לאחרונה חתמה Followap על עיסקה עם וודאפון, ספקית שירותי הסלולר הגדולה בעולם, לפיו היא תספק גישה למערכת ל-150 מיליון מנויים של 29 חברות סלולר ברחבי העולם.
מערכת iFollow של החברה מאפשרת למשתמשים להשתתף בצ'טים ולשלוח זה לזה מסרים מידיים בסלולר באמצעות דואר אלקטרוני, WAP ,SMS, פקס, צ'ט קולי ועוד. משתמש iFollow יכול גם לשלוח הודעות למשתמשי שירותי המסרים המידיים ICQ ו-AIM של AOL ושל תוכנת המסנג'ר של יאהו!.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אתרי ההיכרויות יעברו לסלולר (הלוגו של "ואליז")
"היא מאוד קרובה". גברון
מומלצים