גזר הדין עפ"י מיקרוסופט: פיראטים
מיקרוסופט שולחת מכתבי אזהרה בנוסח אחיד ללקוחות שחשודים בפיראטיות, לטענתה, מבלי להציג בפניהם בסיס לחשד. "הוזהרנו על אף ששילמנו עבור רשיונות כחוק", טוענים גולשים שפנו ל-ynet. עו"ד יובל קרניאל: מדובר בחוצפה. זו התנהגות אנטי צרכנית של מיקרוסופט, שמניחה מראש שלקוחותיה הם גנבים
מיקרוסופט ישראל "עלתה" על שיטה חדשה למגר את תופעת התוכנות הפיראטיות. ענקית התוכנה החלה לשלוח באחרונה מכתבי אזהרה לעסקים וארגונים אף שרכשו רשיונות תוכנה כחוק, על פי טענות של גולשים שפנו ל-ynet בעניין זה.
המכתבים בעלי הנוסח האחיד נוקטים בלשון תקיפה כלפי בעלי העסק ומנהלי הארגונים, על אף שמתוכנם מתברר כי למיקרוסופט אין כל בסיס עובדתי להטיל דופי בעסקים ובארגונים אלה.
המכתב, שעותק שלו הגיע לידי ynet, נושא את הכותרת "הנדון: בדיקת מצב הרישוי בחברתכם" ובו נכתב כי, במהלך התקופה הקרובה מתוכננת פעילות אכיפה רחבת היקף למניעת שימוש בתוכנה בלתי חוקית בעסקים, זאת בעקבות שימוש נרחב בתוכנה לא חוקית בקרב עסקים בישראל. המכתב מזכיר, כי "על כל ארגון להחזיק ברשיונות המתאימים עבור תוכנות מיקרוסופט שברשותו. הכלל הבסיסי הינו כי יש לרכוש רשיון שימוש עבור כל עותק של התוכנה בו נעשה שימוש".
"ממידע שברשותנו, עולה חשד כי בארגונכם קיים חוסר התאמה בין מספר התוכנות המותקנות על גבי מחשבי החברה לבין מספר הרשיונות שרכשתם עבור תוכנות אלה. בהחלט ייתכן שתוכנות מחשב מתוצרת מיקרוסופט מותקנות בחברתך ללא רשיון מתאים וייתכן אף שלא בידיעתך".
"כמנהל ארגון, חשוב שתדע כי בארגון בו מותקנות תוכנות מיקרוסופט שלא כדין, נושא מנהל הארגון באחריות לכך. מסיבה זו אנו מבקשים כי תקדיש מספר דקות לבדיקת תוכנות מיקרוסופט המותקנות במחשבים שבחברתך כיום, ותוודא שבידך כל הרשיונות הדרושים להפעלתן. לשם כך אנא השתמש בטופס בדיקת המצאי המצורף".
מיקרוסופט "מורה" במכתב למנהלי ארגונים להשיב את ההצהרה המצורפת לאחר מילוי הפרטים תוך 30 ימים מתאריך קבלת המכתב ומאפשרת להם לרכוש את הרשיונות החסרים במידה ומתגלה אי תאימות בין מספר הרשיונות לבין מספר המחשבים בעסק.
על המכתב חתום גיל מי-טל, מנהל תחום זכויות יוצרים ופיראטיות במיקרוסופט ישראל ומכותבים עליו עורכי הדין של החברה.
"המכתב כתוב בסגנון אגרסיבי ומאיים אך שזו הונאה, כלומר, אין להם שום מידע ובסיס לחשד והם רק מבקשים לצאת במסע הפחדה", כתב גולש שקיבל את מכתב האזהרה של מיקרוסופט בפנייה ל-ynet.
"פניה חצופה ואנטי-צרכנית"
"המכתב ממש חצוף והוא מודפס בהעתקים רבים ומופץ בין משרדים. זה אינו עותק שממש נכתב עבור הלקוח אליו הגיע, אלא דף בעל נוסח אחיד ששוכפל", כתב גולש אחר, שטוען כי ידוע לו על כמה לקוחות של מיקרוסופט שקיבלו עותקים של מכתב האזהרה.
"אין סיבה למיקרוסופט לחשוד בעסק שלי", אומר ח', בעל עסק שאף הוא קיבל את מכתב האזהרה. לדבריו, יש בידו רשיונות לכל עותק תוכנה שמותקן במחשבי העסק.
הוא לא מאמין שאחד מעובדי החברה הקטנה הלשין עליו למיקרוסופט או לארגון ה-BSA ללא כל בסיס, מאחר שלדבריו, איש מהעובדים אינו ממורמר ובאחרונה לא פוטר מהחברה כל אדם.
"מלבד זאת, הפנייה במכתב היא אגרסיבית ואין בה התנצלות מראש של החברה במידה שהם טעו בהטלת הדופי בי", אומר ח', "אני בכלל לא יודע אם הם יכולים לחייב אותי לדווח להם על התוכנות בארגון שלי".
"מדובר בחוצפה", קובע עו"ד ד"ר יובל קרניאל, מרצה לדיני תאגידים ודיני תקשורת במכללה האקדמית למשפטים. "למיקרוסופט אין שום סמכות לדרוש מארגונים דין וחשבון. מיקרוסופט היא לא משטרה או גוף ממשלתי. מכתב זה גובל בהטרדה ואופייני למיקרוסופט, שמרשה לעצמה לנהוג כך בגלל שליטתה בשוק. היחסים של מיקרוסופט עם לקוחותיה מושתתים על הסכמים. מותר להם לפנות אישית לכל מנהל עסק ולהציג לו את החשדות שהצטברו נגדו על מנת שיפתרו את הבעיה יחד אך לא לנקוט בלשון עמומה שכזו.
באמצעות מכתב זה, מיקרוסופט מטילה חכה לים ומקווה ללכוד דגים שמנים. היא מניחה מראש שלקוחותיה הם גנבים. זו התנהגות אנטי צרכנית".
מיקרוסופט: בסך הכל רצינו לסייע
"המכתב הוא חלק מפעולותיה המתמשכות של מיקרוסופט בנושא רישוי התוכנה בארץ, שסייעו לעסקים רבים לברר הנושא ולרכוש רישויונות שהיו חסרים", מסרה דוברת מטעם מיקרוסופט לכתב ynet.
"במקרים רבים בעלי חברות/עסקים אינם מודעים לכללי הרישוי של התוכנות שברשותם או לעובדה שחסרים להם רשיונות, ולכן הציעה מיקרוסופט לעסקים אלו להעזר ביועצי רישוי מוסמכים על ידי מיקרוסופט, לבדיקת חוקיות התוכנה שברשותם – וזאת ללא כל התחייבות לביצוע רכישה. כל פעולותיה של מיקרוסופט בתחום רישוי התוכנה עומדות בכל הקריטריונים המשפטיים הנדרשים. היא נאלצת לנקוט בהם לאור ההיקף יוצא הדופן של התופעה בארץ.
"חברת מיקרוסופט מתנצלת מראש בפני לקוחות אשר מכתב זה נשלח אליהם בטעות ומזמינה את הלקוחות לפנות אליה בענין."