שתף קטע נבחר

צו השעה: איחוד מסרים

שירותי מסרים מאוחדים מאפשרים לכל משתמש לקבל לשלוח הודעות קוליות, פקס, דואר אלקטרוני ו-SMS בתיבה אחת. חברה ישראלית השיקה לאחרונה שירות כזה וחברות נוספות ילכו בעקבותיה בחודשים הקרובים

על אף שהחזון של תיבה אחת גדולה, דרכה נוכל לנהל את כל סוגי התקשורות שלנו – הודעות קוליות, פקס, דואר אלקטרוני או SMS – מהטלפון, אתר אינטרנט, טלוויזיה דיגיטלית או המחשב האישי, אינו חדש, הדרך להגשמתו ארוכה ומפותלת.
חברות רבות ברחבי העולם מפתחות מערכות מסרים מאוחדים (Unified Messaging) בעשור האחרון, ובין המובילות בתחום אפשר למנות את קומברס, CTI2 ומדיה-גייט הישראליות. עם זאת, הצורך בפיתוחים טכנולוגיים וסטנדרטים מתאימים מנע מהחזון להפוך לחלק מהמציאות היומיומית של המשתמשים. ואולם, סימנים ראשונים מעידים בחודשים האחרונים על התעוררות בתחום בעולם וכעת גם בישראל.

מה זה?

מערכת מסרים מאוחדים (בקיצור, UM) היא תיבה אחת שמרכזת הודעות קול, פקס ודואר אלקטרוני מכל התקן שמחובר לאינטרנט. נוסף על כך, המשתמש במערכת כזו יכול לצפות בה בדואר אלקטרוני מכתובתו אצל ספק האינטרנט (POP3) ולאחסן במרכז התקשורת האישי גם קבצים חשובים מהמחשב האישי.
למשל, אם משתמש יצא מהמשרד אך מחכה לטלפון חשוב, הוא או היא יוכלו להגדיר באמצעות מערכת מסרים מאוחדים כי אם המתקשר לא ייענה במשרד, המערכת תפנה את השיחה לטלפון הסלולרי, ולבסוף יתבקש להשאיר הודעה קולית.

למה צריך את זה?

יש להודות כי בשלב הזה בעידן הדיגיטלי, התקשורת האישית שלנו אינה יעילה במיוחד. על פי מחקר שפורסם לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל, עובד ממוצע שולח ומקבל יותר מ-200 הודעות ביום (טלפון, פקס ודואר אלקטרוני).
כאשר משתמש מקבל 200 הודעות ביום, הוא מתקשה לקרוא או להאזין לכל הודעה ולברור בין הודעות חשובות יותר לחשובות פחות. עובדים שמקדישים מספר שעות בכל יום כדי לטפל בהודעות שלהם הופכים לעבדים של תהליך התקשורת, במקום שזה ישרת אותם. הנה דוגמה קטנה: כאשר שולחים הודעה חשובה בדואר האלקטרוני נהוג להתקשר לנמען ולמסור לו בטלפון כי ההודעה נשלחה.
זאת, במקום לבקש מהמערכת להמיר את הודעת הטקסט גם להודעה קולית, שתשלח במקביל לטלפון הסלולרי של הנמען בזמן אמת ובכך לחסוך כסף וזמן.
הגידול בתקשורת האישית (מכל הסוגים), שנובע מהפופולריות הרבה של הדואר האלקטרוני, תוכנות המסרים המידיים, הטלפונים הסלולריים ומחשבי כף היד, ורצונם של המשתמשים להיות זמינים בכל זמן בכל מקום, אינו משאיר ספק כי בעתיד רוב הצרכנים ישתמשו במערכות מסרים מאוחדים.

מה צופן העתיד?

חברת המחקר IDC חוזה כי 2003 תהיה שנת המסרים המאוחדים ותסמן את ראשית דרכה של הטכנולוגיה הזו אל עבר המיינסטרים של המגזר העסקי והפרטי. שלושה גורמים מסחריים יציעו לנו שירותי מסרים מאוחדים ממש בקרוב: ספקי אינטרנט, חברות תקשורת (כמו בזק או סלקום) וחברות קטנות שיספקו מערכות מסרים מאוחדים של חברות טכנולוגיה.
חברות תקשורת שיספקו את השירות יאפשרו לנו לקבל דואר אלקטרוני ופקסים כהודעות קוליות בטלפון הסלולרי. ספקי אינטרנט שיספקו את השירות יאפשרו לנו להאזין להודעות טלפוניות כקובצי קול במחשב האישי. למשל, אם הבוס שלכם ישלח לכם דואר אלקטרוני, והגדרתם במערכת המסרים המידיים כי כל הודעה ממנו תישלח אליכם לסלולר, תקבלו את ההודעה שלו מיד במקום לתת לה להמתין בתיבת הדואר הנכנס.

מסרים מאוחדים בישראל

בזק החלה להפעיל ניסוי בשירות מסרים מאוחדים לפני מספר חודשים, אך זה הופסק בהוראת משרד התקשורת, בנימוק שבזק לא קיבלה אישור לביצוע הניסוי. לאחר שהתקבל הרישיון, בזק צפויה לחדש בקרוב את הניסוי במערכת, שמבוססת על טכנולוגיה של חברת CTI2 הישראלית.
חברה ישראלית שכבר מפעילה שירות מסחרי של מערכת מסרים מאוחדים היא "אונליין אופיס". השירות הושק לאחרונה באתר האינטרנט של החברה, ונגיש מכל מקום בארץ או בעולם בעלות של 56 שקלים בחודש (כולל מע"מ).
מנכ"ל החברה, עמוס לוי, מדווח כי מאות לקוחות נרשמו לשירות מאז הושק. כל מצטרף מקבל מספר טלפון (קווי) פרטי, שמשמש למשלוח הודעות קוליות ופקסים וקבלתם, וכתובת דואר אלקטרונית ותיבה בנפח 25 מגה בייט.
המשתמש יכול להוריד באמצעות המערכת הודעות POP3 ולאחסן בה מסמכים וקבצים אישיים, שניתנים להורדה מהרשת במועד מאוחר יותר. לחילופין, הוא יכול להגדיר את חשבון הדואר שלו באון ליין אופיס בפרוטוקול IMAP4 בתוכנת הדואר שלו ולנהל את החשבון מהמחשב האישי (כאשר הוא במשרד, למשל).

קהל היעד: עסקים קטנים ובינוניים

לוי מסביר כי השירות פונה בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים. "ארגון גדול יכול לפתח פתרונות לניהול התקשורות אך עבור חברה קטנה או בינונית, הדבר כרוך בהשקעות עצומות", הוא אומר, "חברה קטנה יכולה לנהל באמצעותנו את כל הפקסים שהיא שולחת או מקבלת ולחסוך קו טלפון שמשמש כפקס בעלות של 70 שקל בחודש".
"און ליין אופיס", חברה קטנה שמעסיקה 20 עובדים, משתמשת בטכנולוגיה של חברת "מייל ויז'ן" מקבוצת טלרד ונתבים חדישים של סיסקו, שתומכים בקבלת הודעות קוליות, שיחות טלפון ופקסים. בפיתוח המערכת הושקעו כחמישה מיליון דולר.
בדיקה ראשונית של שירות ה-UM של "אופיס און ליין" מצביעה על יתרונות רבים וכמה חסרונות, בעיקר ברמת הממשק (הלא מהוקצע או שימושי דיו). האפשרות להאזין להודעות דואר אלקטרוני בתיבה הקולית בטלפון התגלתה כמועילה ביותר (אם כי, המערכת אינה תומכת בהמרת דואר אלקטרוני בעברית להודעה קולית), כמו גם האפשרות לצרף פקס לכל הודעה שנשלחת בדואר האלקטרוני.
לוי מוסר כי בקרוב תתווסף תכונה חדשה למערכת, שתאפשר למשתמשים לקבל הודעת SMS בכל פעם שמתקבלת הודעה חדשה בתיבה.

גם בזק בינלאומי במסרים המאוחדים

חברת בזק בינלאומי תתחיל לספק בקרוב שירות מסרים מאוחדים משלה. השירות יסופק באמצעות הטכנולוגיה של חברת מדיה גייט הישראלית. המערכת נמצאת בשלב ניסוי מאז ינואר 2002, בהשתתפות כ-500 מנויים (חלקם משתמשים פרטיים, חלקם עסקיים). השקת השירות המסחרי צפויה בתחילת אוגוסט 2002.
מבזק בינלאומי נמסר כי השירותים שיוצעו בשלב הראשון הם VOICE2MAIL (כלומר, קבלת הודעות קוליות בתיבת הדואר האלקטרוני) ו-FAX2MAIL (קבלת הודעות פקס בתיבת הדואר הנכנס). המחיר יהיה כמה דולרים בחודש לכל אחד מהשירותים.
לאחר מכן תשיק בזק בין לאומי שירותים נוספים, בהם TEXT-TO-SPEECH (המרה של הודעות טקסט לקול), וקבלת התראת SMS בסלולר על כל הודעה חדשה שתתקבל בתיבת הדואר.
בשלב ראשון, המשתמשים בשירות יקבל מספר טלפון סלולרי של חברת פלאפון בלבד, ובעתיד יוכלו לבחור בין הספקיות השונות, כולל חברות הסלולר, בזק וחברות הכבלים. חברות התקשורת ייהנו מעמלה על כל זמן אוויר של המנוי שיבקש למשוך הודעות דרך התיבה הקולית.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שירות המסרים המאוחדים של און ליין אופיס
מומלצים