שתף קטע נבחר

המשטרה במצוד אחר המיליונים שנשדדו

שודדים רוקנו 450 כספות בבנק דיסקונט בתל אביב. טרם ברור היקף הסכום שנלקח. הערכה: לשודדים היה מידע מוקדם אודות מיקום הכספות ומערך האבטחה. השאלה: כיצד לא אותרו, למרות האבטחה והאזעקה שפעלה. הלקוחות זועמים, בבנק אובדי עצות

חוקרי משטרת ישראל ממשיכים בחקירה סביב השעון בניסיון להתחקות אחר עקבותיהם של שודדי הכספות בתל-אביב, שהצליחו לגנוב עשרות אם לא מאות מיליוני שקלים בסוף השבוע. במהלך היום (ב') צפויים אנשי אבטחה ועובדים נוספים בבנק להיחקר במשטרה, בחשד שסיפקו לשודדים מידע שסייע להם בפעולתם.
"ממה שראינו העבודה היא מקצועית, נקייה, וגם החור שעשו בקיר, שמפריד בין החניון לחדר הכספות בוצע בצורה נקייה מאוד. אפשר לראות כי העבודה תוכננה מראש ולא היתה חובבנית", אמרו בכירים במשטרה בעקבות השוד המתוחכם שנתגלה רק בשעות הבוקר (יום א') בבנק במרכז תל אביב, והותיר אחריו שאלות קשות בנושא האבטחה.
הסניף הנפרץ הוא הראשי של בנק דיסקונט, שברחוב יהודה הלוי בתל-אביב. בדיקה העלתה כי 450 כספות נפרצו, מתוך כחמשת אלפים כספות בסך הכל הנמצאות במקום.
ההערכה היא כי צוות העבריינים הצליח לחדור למקום מבלי שהתעורר חשד כלשהו במהלך סוף השבוע. הכספות נמצאות במרתף הבנק, והשודדים חדרו ככל הנראה באמצעות פריצת קיר משותף לחניון ולמרתף הכספות באמצעות ציוד מתוחכם. במשטרה תיארו את גודל הפתח שנפער בקיר כ"כזה שמתאים למעבר של מבוגר בנוחות".
השוד נתגלה רק לאחר שהגיעו עובדי הבנק לעבוד. חקירת השוד הועברה ליחידה המרכזית במשטרת תל אביב. לראש צוות החקירה מונה רפ"ק נסים דאודי, שעמד בעבר בראש צוות החקירה שחקר את הפריצה לכספות בבנק בכפר שמריהו לפני חודשים אחדים.

"שמעתי אזעקה, אף אחד לא בא"

בעל סנדלריה הסמוכה לבנק, בוריס קסנוב, סיפר ל-ynet כי שמע אזעקה בשבת, אך איש לא הגיע בעקבותיה למקום. "בשעה 9:00 באתי לחנות שלי לבצע שיפוצים. בסביבות השעה 10:15 החלה אזעקה חזקה בבניין לפעול, ופעלה קרוב לשעתיים, עד שלפתע פסקה לפעול. הייתי פה עד 21:00 אבל לא ראיתי כוחות משטרה במקום". לדבריו, "לעתים מזומנות האזעקה מתחילה לפעול, לכן חשבתי שמדובר בתקלה, ולא קראתי למשטרה".
במשטרה אישרו, שהאזעקה אכן פעלה בעת הפריצה לבנק. מפקד מרחב ירקון , תת ניצב אורי בר לב, אמר כי כעת בודקים החוקרים כיצד יתכן שצוות השומרים המוצב במקום 24 שעות ביממה לא הבחין בשודדים ולא שמע את האזעקה.

הערכה: לשודדים היה מידע מוקדם על מיקום הכספות

המשטרה תבדוק בין היתר כיצד ידעו הפורצים באיזו דרך לפרוץ על מנת לעקוף את מערכות האבטחה הרבות שבמקום. שני אנשי אבטחה, שהיו במקום בעת הפריצה, נחקרו במשטרה, והם צפויים לשוב ולהיחקר יחד עם עובדים נוספים. השניים טענו כי לא ראו דבר, ואינם יודעים כיצד בוצעה הפריצה. בנוסף, נבדקת פעולת מערכות האבטחה וחברת האבטחה.
גורמים בכירים במשטרה אמרו ל-ynet כי הסבירות שהפורצים ידעו על תכולת הכספות המדוייקת היא נמוכה, שכן הלקוחות אינם מחוייבים לדווח על תכולת הכספת לבנק. ולכן, האפשרות כי גורמים בתוך הבנק ידעו ומסרו מידע לפורצים על מיקום כספות "בעלות ערך" רב יותר הוא קטן. עוד אומרים הגורמים, כי לקוח מחויב למסור מידע על תכולת הכספת רק במקרים בהם הוא מעוניין לבטח אותה - ורוב הלקוחות אינם נוהגים לעשות זאת.
עם זאת, מתחזקת ההערכה שלשודדים היה מידע מוקדם אודות מיקום הכספות ומערכות האזעקה. במשטרה חושדים, כי הפורצים ביצעו מעקבים אחר הפעילות בבנק ומסביב לו, ואספו מידע על האבטחה סביב החניון התת-קרקעי, דרכו פרצו פנימה.


הלקוחות: מה יהיה?

מרגע שנודע דבר הפריצה עשרות לקוחות מודאגים צבאו על הכניסה הראשית של הבנק, בדרישה לקבל מידע אודות כספם. נציגים מטעם הבנק יצאו אל מחוץ לסניף וניסו להרגיע את הרוחות, אולם ללא הצלחה. "גנבו לי כסף ותכשיטים ששמרתי שם כבר הרבה זמן", אמר אחד הלקוחות הנזעמים, "היום כבר אי אפשר לבטוח לא בבנקים ולא באנשים. אתה סומך על מישהו ובסוף זה מה שקורה". כמה לקוחות פרצו בבכי. "אין לי מושג מה יקרה עכשיו", סיפר אחד מהם. כמה לקוחות סיפרו כי היה להם חשבון בבנק 'המזרחי' בחולון, שנפרץ לפני כשלוש שנים. הלקוחות נאלצו לעמוד במשך שעות ארוכות מחוץ לבנק, בעוד ההודעה על מספרי הכספות שנפרצו נדחית שוב ושוב.
למקום הגיע עו"ד ארנון חוטר-ישי, שהוזמן על ידי לקוחות ואשר ייצג בעבר לקוחות של בנק "המזרחי", שרכושם נשדד. לדבריו, "חלק מהאנשים שפנו אלינו ביטחו את עצמם באמצעות חברת ביטוח חיצונית אולם האחרים סמכו על הבנק ועל מערכות האבטחה שלו ולא ביטחו את עצמם". לדברי חוטר-ישי, לקוחות סיפרו לו כי נציגים של הבנק שאלו אותם מדוע לא ביטחו את עצמם ואת תכולת הכספות שלהם.

הבנק: תתקשרו *060

מבנק דיסקונט נמסר בתגובה כי "מייד עם גילוי הפריצה הוזעקה המשטרה, ועם סיום החקירה הראשונית יזומנו לקוחות שבכספותיהם התגלו סימני פריצה. מחקירה ראשונית עולה, כי רק חלק קטן מהכספות נפרץ. הבנק הקים מרכז מידע לשירות הלקוחות בטלפון 5158900 או בכוכבית 060 מכל טלפון סלולרי".

בהכנת הידיעה השתתף שלומי דונר

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכספות נפרצו (אילוסטרציה)
צילום: דלית שחם
הלקוחות המודאגים מחוץ לבנק
צילום: דלית שחם
מומלצים