שתף קטע נבחר

ב.מ.וו ממציאה את גלגל ההגה

ב.מ.וו חושפת גרסה חדשה ומתקדמת יותר של ההגה האקטיבי. הצגה ראשונה בקרוב הייצור הסדרתי בפתח

בשנים האחרונות הפכו מערכות ההיגוי לזירת קרב בין יצרני מכוניות היוקרה. בתפקיד כלי הנשק ניתן למצוא פיתוחים חדשניים וטכנולוגיה מתקדמת. בדרך למטרה – הצגת המנגנון החכם ביותר – כבר נתקלנו במערכות אלחוטיות מתקדמות עם שפע אפשרויות, תפקודים מחוכמים והשפעה ניכרת על משקל הרכב והבטיחות.
אולם מרשימים ככל שיהיו, הפיתוחים החדשים נתקלים לא פעם בחומת מגן המכונה "התקינה העולמית". זו אינה מתירה כיום שימוש במערכת היגוי אשר אינה בעלת קשר מכאני לגלגלים, על-מנת למנוע מצב שכשל מערכות יביא לאובדן שליטה מוחלט ברכב. אבל לב.מ.וו, כך מסתבר, יש רעיון ישים ומעניין למדי, אשר עוקף באופן אלגנטי את התקנות. היא קוראת לו הגה אקטיבי.

הטוב בין שני העולמות

על הנייר לפחות נראית מערכת ההיגוי החדשה של ב.מ.וו כרעיון מצוין. כזה שמצליח לשלב את הטוב מכל העולמות: רב-גוניות של הגה אל-חוטי אלקטרוני, יחד עם תחושה ותקשורת של הגה רגיל. עבודת ידיים מהירה כמו בהגה בעל יחס ספורטיבי, יחד עם תגובות רגועות במהירויות גבוהות.
האם כל זה באמת אפשרי? לדברי אנשי ב.מ.וו מערכת כזו אינה רק אפשרית, אלא כבר פועלת בדגמי אב-טיפוס קיימים ואף עומדת בדרישות התקינה העולמית (הפוסלת כיום הגאים ללא קשר מכאני). בב.מ.וו מצהירים שהיא אפילו תגיע לאחד הדגמים החדשים בקרוב מאוד. ההערכה היא שמדובר בסדרה 5 החדשה אשר תוצג תוך שנה, ותנסה להשיב מלחמה למסע הניצחון הטכנולוגי שערכה ה-E החדשה של מרצדס.

הפיצול

את רעיון ההגה האקטיבי חשפה ב.מ.וו לראשונה כבר לפני שנתיים, אבל כעת היא מציעה מערכת שונה, מתקדמת ומציאותית יותר, הקרובה מבעבר לפס הייצור. ליבה של המערכת הוא פיצול מוט ההגה לשניים, כאשר בין שני החלקים (זה שמחובר להגה וזה שמניע את הגלגלים) פועלת תמסורת עם מנוע חשמלי. מערכת התמסורת והמנוע החשמלי מופעלים בעת הצורך ותורמים לשינוי יחס ההיגוי. בהתאם לפקודות המוח האלקטרוני הם מתערבים בפעולת ההיגוי, כלומר מגדילים או מקטינים את זווית הגלגלים הקדמיים ביחס לתנועת ההגה. לצדם תעמוד מערכת דומה לסרווטרוניק הנוכחי, שתשנה את תגבור הכוח שירגיש הנהג דרך גלגל ההגה.

היישום

וכך, במהירויות עירוניות תהפוך המערכת את ההגה למהיר וישיר יותר, ולא תחייב תנועות גדולות ורבות בתמרוני חניה. גם בנהיגה ספורטיבית בכבישים מתפתלים ישמור ההגה על יחס ישיר ולא יגרום לנהג צורך לבצע הצלבות או החלפות ידיים. כאן מדברים בב.מ.וו על יחס של 2.0 סיבובים מנעילה לנעילה, וטוענים לתחושה נמרצת וזריזה ממש כמו במכונית קארטינג.
אולם כשעולה המהירות, ה"הגה המהיר" עלול להפריע. אז משתנה היחס לשלושה סיבובים ויותר מנעילה לנעילה, לטובת תפעול רגוע יותר והיגוי עצבני פחות. זווית ההיגוי האמיתית במקרה זה נקבעת במשולב על-ידי הנהג והמנוע החשמלי, ואילו התגבור על ידי מערכת הדומה לסרוורטניק.

הבטיחות

בנוסף לשאר תכונותיו, להגה החדש יש גם פן בטיחותי מאוד מהותי. לדברי ב.מ.וו, בעזרת תיקונים קטנים ומהירים של ההיגוי, יכולה מערכת זו לפעול מהר, מוקדם ויעיל יותר ממערכות בקרת יציבות מתקדמות, הנעזרות בבלמים. זאת במיוחד בתמרון חירום הדורש שינויי נתיב חפוזים על הכביש המהיר. למעשה, כך ב.מ.וו, תותיר מערכת ההיגוי החדשה את בקרת היציבות מחוסרת עבודה ברוב המקרים הקיצוניים. היא גם תייצב את המכונית באופן מהיר ויעיל יותר מהנהג ותדע לתקן את קו הנסיעה במקרה של בלימת חירום על שני משטחים שונים.
הפרט החשוב ביותר הוא שההגה החכם עומד בתקינה האירופאית, כיוון שגם אם תתרחש תקלה יש לו עדיין חיבור מכאני לגלגלים. בב.מ.וו מוסיפים שהכוונה היא לשדך את המערכת החכמה הזו לחלק גדול ממבחר הדגמים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ההגה האקטיבי של ב.מ.וו...
תמסורת ומנוע חשמלי משנים את יחס ההיגוי...
ומאפשרים להנות משני העולמות
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים