שתף קטע נבחר

ליג'יה Be Up - לצחוק בלי רישיון

שיתוף פעולה בין מעצב-על ליצרן ייחודי מביא לכביש הפתעה מוטורית. לא אצלנו בשלב זה

לא בכל יום מאפשרים יצרני הרכב לנהוג במכוניות תצוגה. לעיתים רחוקות הם מנצלים את כלי הרכב העתידניים לצרכי יחסי ציבור, אך עיתונאים זוכים בדרך כלל ל"נייט" מוחלט. מה שהופך עבורי את הישיבה במכונית הזו, שנייה לפני היציאה לדרך, למוזרה ומפתיעה עד מאד.
המכונית הזו אינה סתם אב-טיפוס של יצרן שוליים. מדובר בתוצרת, המשובחת בדרך כלל, של אחד מגדול מעצבי הרכב מאז ומעולם - ג'וג'יארו. המעצב האיטלקי אולי אינו מוכר למרבית הגולשים בעברית, אך באירופה המוטורית, ובעיקר בצרפת, מדובר באחד מאיקוני התרבות המוטורית.

איך?

אז הנה אני יושב מול הגה ספורטיבי טהור, כולל סימון למצב ישר - בדיוק כמו במכונית מירוץ טהורה. כנראה שהקסם האישי שלי עבד על היחצנית החיננית שהניחה בידי את מפתחות המכונית. מה חבל שנעלמה פתאום והותירה אותי עם טכנאי הרבה פחות שרמנטי, גם אם קצת יותר מתמצא ברכב עצמו.
את תיק המסמכים אני שם מאחור בארגז מטען פלסטי, היישר מאחורי משענות המושבים. המפתח ננעץ, ובדרך לידית ההילוכים המוזרה של התיבה האוטומטית הרציפה (שני מצבים בלבד: קדימה ואחורה) אני מספיק לזהות מספר פריטים - כמו מתגים ולוח מחוונים - היישר מפיז'ו 106.
אבל את השניות עד ההתנעה אני מנצל דווקא להתאקלמות בכלי המוזר והמיוחד. לא שיש כאן באמת במה להסתבך מכיוון שמדובר ברכב פשוט ביותר, אבל המראה הכל-כך שונה מעביר אותי ל"בלק אאוט" ברגע הראשון. אחת, שתיים והופ: טרטור של אופנוע ממלא את אוזני. שילוב ל-Drive, שיהוק קל ו... אופס, הדבר הזה באמת נוסע.
ואין לי בעיה מצפונית לכנות את המכונית הזו כך, פשוט כי על יד ה-UP-BE בה אני מתגלגל כעת לפנים, אפילו סמארט פוטוריסטית נראית כמו טויוטה קורולה אפרורית. עם מסגרות אלומיניום חדשניות לרוב, פנסים נוסטלגיים מלפנים ומאחור וראשים מסתובבים לעברה ללא הרף, אני נוהג כנראה במכונית שנלקחה מספר אגדות כלשהו.

למה?

יצרנית הרכב ליג'יה מפורסמת כאחת החשובות והמתקדמות בין יצרניות "עגלות הקניות הממונעות" שנעות על כבישי צרפת ואירופה. אתם יודעים, אותם כלי רכב זעירים ואיטיים שמעכבים לעיתים שיירות ארוכות ברחובות הכרך האירופאי.
ולא במקרה הן פופולריות. יתרונן הגדול של העירוניות הצרפתיות הוא בכך שהן אינן מחייבות רשיון נהיגה למכונית, ומותרות לנהיגה כבר מגיל 16 עם רישיון לקטנוע בשווקים רבים באירופה. יתרה מכך, באזורים מסוימים לא צריך רישיון כלל וגיל "תחילת התנועה" הוא 14.
ליג'יה מנסה כבר מספר שנים להזרים פלפל לפלח שוק זה, יחד עם חיפוש כיוונים חדשים. ה-BE-UP, הניסיון האחרון של היצרן הצרפתי, הוא המרתק ביותר. לא רק שהייצור הזה מצויד, כמו דגמים אחרים של ליג'יה, במנוע דו-צילינדרי בנפח 550 סמ"ק, הוא מאמץ מאפיינים רבים מתחושת החופש והאוויר הפתוח שמעניק אופנוע.


מה זה?

ל-BE אין דלתות במובן המקובל של המילה. שני מוטות אלומיניום בוהקים עם מנגנון סגירה ייחודי משמשים כאן תחליף לדלת, מה שמונע אגב נהיגה בתחתונים בלבד. ולא, אין גם חלונות צד. אם זה לא מספיק, ניתן לקבל את המכונית הזו עם שמשה קדמית מזערית אשר "פותחת" גם את החלק הקדמי. לי אישית, במזג אוויר אירופאי ממוצע, לא היה חמים במיוחד. למען האמת, היה לי קצת קר.
גם בפנים מציגה ה-BE עיצוב מרתק ומבדח כאחד, כאשר כל החלקים צבועים בגווני המרכב, למעט פריטי האלומיניום. אבל ההגה למשל נראה כאילו חובר למקומו בעזרת קפיץ ספירלי.

ועל הכביש?

למרות החיוכים מכל עבר, ה-BE-UP אינה בדיחה. היא בנויה מחומרים קלים, שילוב של שלדת אלומיניום, מרכב מפוליקרבונט ופלסטיק, אם כי היא קטנה מאד (271 ס"מ אורך) וכמובן קלת משקל. זו הסיבה שלמרות מנוע דל הספק, 21 כ"ס בסך הכל, מציגה ה-BE זינוק זריז. תחושת הכמעט-אופנוע מממשיכה ללוות אותך תוך כדי נסיעה. לא רק הטרטור הדו-צילנדרי של מנוע הלמפרדי האיטלקי גורם לכך, גם הרוח שנושבת קרירה והתגובות הקלילות. רק מבט בלוח המחוונים מזכיר שהמהירות די עירונית. לא חשוב, העיקר הכיף.
בכל מקרה, מורגש היטב כי מדובר עדיין באב-טיפוס. התגובות של המצערת וההגה המפגין עצבנות רבה אינן מדויקות. גם הבלמים הפתיעו מדי פעם לרעה, מה שגרם לי לחשוב שסיבוב ההיכרות יסתיים במפגש כואב בקיר פריזאי. המלווה שלי אומר שזה בגלל שהם חדשים, ואולי הוא בעצם מתכוון לומר שברכב הסדרתי זה יהיה יותר טוב. אני לא בטוח שאני שומע מה הוא אומר, וגם הצרפתית שלי, אתם יודעים, אינה שפת אם.

באמת?

רגע, משהו אמר כאן סדרתי? אכן כן, וזה אולי הפרט המעניין ביותר בננסית המוזרה. הליג'יה הקטנה תגיע לייצור סדרתי כבר בשנה הבאה, ובחברה מתכוונים לשווקה כרכב פנאי מסוג חדש לצעירים בכל רחבי אירופה. עם תג-מחיר זול יחסית, מראה מדהים ואופי שהוא רחוק מלהיות שגרתי, אפשר בהחלט לראות צעירים רבים באירופה מתנפלים על הכלי שהוא יותר צעצוע ופחות מכונית. אנחנו, אם לא הבנתם עדיין, נאלץ להסתפק בתמונות.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היכן שלא תסתכל, תגלה עניין -
הבורר
הראות
האיתות
המראה
הלוח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים