שתף קטע נבחר

סלבין: עלות רכבת לאילת - עד 280 מיליון דולר

לדברי מנכ"ל האוצר לשעבר, נמל אילת צריך להכפיל את הייצוא העובר דרכו כדי שתהיה כדאיות כלכלית לקו מטענים

"הארכת מסילת הרכבת מהר צין עד אילת צפויה לעלות 280-180 מיליון דולר". כך אמר היום (ה') מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שמואל סלבין ביום עיון שנערך באילת בנושא הרכבת לעיר הדרומית.

 

סלבין, שמונה לבדוק את הכדאיות של הרכבת לאילת, אמר כי צריך לחשוב במונחים של מספרים ולא רק במונחים של "חזון" ו"פריחה". לדבריו, כספים יושקעו בפרויקט הרכבת רק בתנאים של כדאיות כלכלית.

 

סלבין הוסיף כי כמנהל החדש של קרנות הפנסיה החדשות, המגייסות מדי שנה 3.5 מיליארד שקל, יש מקום לקרנות להשקיע במימון הרכבת.

 

לטענתו, "המדינה חייבת לסבסד תשתיות והרכבת היא התשתית הטובה ביותר, הזולה ביותר והבטוחה ביותר". על פי חישוביו, נקודת האיזון התפעולית של הרכבת תהיה כשנמל אילת המייצא כיום 1.6 מיליון טונות בשנה יגדיל את הייצוא ל-3 מיליון טונות.

 

לדבריו, "רשות הנמלים מתכננת להפוך את שלושת נמלי ישראל: חיפה, אשדוד ואילת לחברות עצמאיות. לנמל אילת, שהיום מסובסד מרווחי שני הנמלים האחרים, לא תהיה זכות קיום ללא הרכבת". סלאבין התחייב לסיים את הכנת הדו"ח על כדאיות הרכבת לאילת עד סוף חודש נובמבר השנה.

 

עוד אמר סלבין: "יש שני חטאים הסטוריים של האוצר במדינת ישראל - שלא השקיעו בהתפלת מים ושלא השקיעו בתשתיות. התשתיות בישראל נמצאות באותו מקום כמו התשתיות בעולם השלישי". סלאבין הוסיף הקמת הקו לאילת תפגע בחברת 'אגד' שהיום מובילה את מרבית הנוסעים לאילת ביבשה. רכבת נוסעים לאילת תאפשר להגיע מתל אביב לאילת תוך שלוש שעות.

 

אורך התוואי: 160 ק"מ

 

עו"ד גידי פרישטיק, המייעץ משפטית לעיריית אילת בתוכנית הצמיחה 'אילת סיטי', שהרכבת נכללת בתוכה, אמר כי ישנה תוכנית מתאר ארצית משנת 86, תמ"א 23, שכוללת בתוכה גם את המסילה לאילת. התוואי הוא באורך של 160 ק"מ מהר צין ועד לאילת. בשלב הראשון יהיו לרכבת תחנות בחצבה, מרכז ספיר, פראן, נחל יעלון, יוטבתה ואילת. בשלב השני יתווספו תחנות נוספות. הרכבת תיסע בתוואי שיהיה נמוך מכביש הערבה.

 

"הרכבת נמצאת בתנופה של 15% עליה בכמות הנוסעים מדי שנה, ועליה מתונה יותר בשינוע מטענים", אמר עו"ד פרישטיק. "הרכבת תביא לפיתוח אדיר של נמל אילת. הובלת המטענים ביבשה, תחסוך לאוניות מטען את המעבר בתעלת סואץ וגם יום-יומיים הפלגה". כיום משלמת אוניה שמובילה 5000 מכולות 200 אלף דולר עבור המעבר בתעלת סואץ".

 

אלכס גולדנגורן, המשנה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, שמונה לקדם את פרוייקט "אילת בצמיחה", מסר כי לא צריך להסתמך על מקורות מימון ממשלתיים וכי אפשר להקים את הרכבת לאילת באמצעות משקיעים פרטיים בשיטת B.O.T כפי שנעשה בכביש חוצה ישראל.

 

גולדנגורן הוסיף כי 10 מיליארד מיועדים להשקעה בתשתיות בתחום התחבורה. "חיזוק הנגב והגליל הוא יעד מרכזי של הממשלה, וקירוב הפריפריה למרכז הוא אמצעי למימוש היעד. כשהפרוייקט יתממש הוא ייצור תועלת כלכלית לאורך התוואי שלו, לחיזוק ישובי הערבה, להעלאת ערך הנדל"ן לאורך התוואי ולחיזוק התיירות באילת ובערבה".

 

שאלה שהתעוררה במהלך הכנס היא רכבת מטען או גם רכבת נוסעים. זאת, מכיוון שכרגע נבדקת הכדאיות של רכבת מטען בלבד, אולם ראש העיר, גבי קדוש הצהיר כי הוא יקדם את הפרוייקט אך ורק אם מדובר גם ברכבת נוסעים שתגדיל את נפח התיירות באילת.

 

 


פורסם לראשונה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ 1
רכבת ישראל. מתי תגיע לאילת
צילום: ערוץ 1
זום 77
סלבין. לחשוב במונחים של מספרים
זום 77
מומלצים