שתף קטע נבחר

התג שיודע הכל

זה החלום של כל איש שיווק: תג רדיו חכם, זול וזעיר, שמוצמד לכל מוצר, ומאפשר לדעת בזמן אמיתי מה באמת מעדיפים הקונים. התג הזה גם מדריך את מכונת הכביסה כמה זמן לכבס את החולצה, ומסייע למקרר להודיע מתי עומד החלב להחמיץ. כדי לעשות ספירת מלאי בבית העסק, לא יהיה עוד צורך להסיר את כל המוצרים מהמדפים

מנהלי רשתות שיווק מפנטזים עליו, מנהלי אספקה באירגוני ענק כבר משתמשים בו, וחברות המחזרות באופן מתמיד אחר הצרכנים כבר משקיעות מיליארדים בשיטות שאמורות לנצל אותו בצורה מיטבית. למבוקש הזה קוראים תג RFID, והוא עומד לשנות כליל את האופן שבו אנו קונים ומשלמים עבור מוצרים.

 

התג אמור להחליף את הברקוד המקווקו, שהומצא בשנות השבעים ומופיע כיום על גבי האריזה של כל מוצר - מעוף קפוא, דרך עיתון יומי וכלה בחצאית אופנתית. באמצעות שימוש בגלי רדיו, יאפשרו לנו תגי RFID ליהנות מנוחות מקסימלית כשאנו יוצאים לשופינג.

 

עגלת סופר חכמה

 

כך, למשל, בכל פעם שניקח מוצר מהמדף בסופרמרקט ונניח אותו בעגלת הקניות, תדע העגלה לדווח מיידית על המוצרים שנאספו לתוכה אל קורא תגים הנמצא ביציאה. העגלה אף תדע להמליץ בפנינו בצג שיוצמד אליה, על מוצרים נלווים למוצר שלקחנו. כשנגיע לקופה כבר יחכה החשבון, מבלי שנצטרך להוציא ולו מוצר אחד מן העגלה. נידרש רק לשלוף את הארנק ולשלם.

 

את התגים החכמים נפגוש לא רק בחנות, אלא גם בבית. מכונת הכביסה למשל, תדע לקרוא את הוראות הכביסה של הבגדים המוכנסים אליה, ולהחליט לבד על תוכנית הכביסה המתאימה.

 

כוח הרדיו

 

שם התג הוא ראשי תיבות של Radio Frequency Identification, טכנולוגיה של תגים קטנים המורכבים ממשדרי רדיו זעירים ומיוצרים עם אות זיהוי יחודי. השילוב בין טכנולוגיית שידור הרדיו הוותיקה לבין ההתפתחויות האחרונות בטכניקות המזעור, הביאו ליצור תגים זעירים בעלות נמוכה, שניתן לשלב בכל מוצר.

 

את התגים ניתן לשתול על אריזת הקרטון, באריגי הבגד, בפלסטיק ואפילו בתוך דף נייר. בתוכם מוטמע מידע זיהוי יחודי, המופיע בדרך כלל בצורת מספר. מכיוון שמדובר בגלי רדיו רגילים, אין צורך במנגנונים מסובכים כדי להשתמש בטכנולוגיה (בניגוד לשיטות תקשורת אלחוטיות אחרות כמו ZIGBEE או בלוטות').

 

כבר נועלים מכוניות

 

תגי RFID כבר נכנסו לשימוש ברחבי העולם. תגים כאלו משמשים חלק ממנגנון נעילה של מכוניות מסויימות: בעל הרכב מקבל מעין מפתח פלסטיק המכיל משדר עם קוד ייחודי לרכב. רק כאשר המפתח הזה נמצא בקרבת הרכב, שבו מותקן מקלט המותאם לקוד היחודי - מאפשר מחשב המכונית להפעיל את המנוע.

 

תגי RFID אפשר למצוא גם בכרטיסים המיועדים לנוסעים קבועים ברכבת התחתית של לונדון. עם עליית הנוסעים מחוייב הכרטיס בדמי הנסיעה באמצעות שידור בלבד, כך שאין צורך להתעכב ולהעבירו במחסום שבשער או לבזבז זמן אצל כרטיסן.

 

מרחקי שידור

 

רוב התגים הסטנדרטיים מסוגלים לשדר בטווח שנע בין מספר סנטימטרים ועד שני מטרים. תגים בעלי עוצמת שידור חזקה יותר יכולים לשדר לטווחים של עד 30 מטר, אך עלותם יקרה באופן משמעותי. תגים כאלו משמשים, למשל, בסימון מכולות באוניות משא גדולות. מכיוון שהתגים משתמשים בגלי רדיו, הם אינם זקוקים למקור כוח.

 

כאשר מקרבים קורא תגים המכיל משדר ואנטנה אל התג, קורא התגים משדר תדר רדיו בעוצמה נמוכה, הנקלט על ידי התג. האנרגיה המתקבלת מהשדר הופכת את התג למשדר המעביר לקורא את הנתונים השונים על המוצר שעליו הוא מודבק. את הנתונים קולט הקורא בחזרה, ויודע לפענח או לקשר אותם למערכות מחשב אחרות.

 

הפרצות שנפתחו

 

השימוש בטכנולוגיה אלחוטית לחלוטין, העוברת דרך האוויר, פותח פירצה לציתות למידע ולניצולו לרעה. לכן מכילים התגים מפתח יחודי ומוצפן, שמאפשר רק למקלטים מסויימים לקבל מהם תשדורות. בנוסף, הקורא מחליף ללא הרף ובאופן אקראי את תדר השידור כדי להקשות על ציתות.

 

תגים בכל מקום

 

האפשרויות לשימוש ב-RFID הן בלתי מוגבלות. היישומים הפשוטים והקלאסיים של ניהול סחורה או קמעונאות הם רק ההתחלה. היצרנים מתכוונים לשכנע אותנו, שכדאי לנו לקנות מוצרים בהם משולבים תגים על מנת שיוכלו להעניק לנו באמצעותם הטבות והנחות. מנהלי רשתות השיווק ודאי ישמחו לגלות שהתגים הללו יאפשרו להם לקבל תמונת מצב מהימנה על מלאי המוצרים בחנות מבלי שיצטרכו לספור או להסיר מוצר אחד מהמדף.

 

קורא תגים שישולב במקררים של המרכול יוכל לדווח באופן מיידי למחשבי הרשת על מוצרים שאזלו וצריך להזמין - ללא כל התערבות אנושית. האופטימיסטים מעריכים ששימוש בתגי RFID יביא להפחתה בעלויות הלוגיסטיקה של רשתות השיווק ויגרור הוזלה של המחירים לצרכן.

 

סליחה, החלב שלך מקולקל

 

התגים ישמשו אותנו גם בבית. חברת מרלוני האיטלקית הציגה באפריל מכונת כביסה, תנור ומקרר, שבכולם הותקנו קוראי תגים. המקרר יודע להציג על גבי מסך מיוחד את המוצרים שתאריך התפוגה שלהם עומד לפקוע, ולהציע באותה הזדמנות גם מתכונים המבוססים על המוצרים שנותרו במקרר. התנור, מצדו, מכין לבד ארוחות לפי הוראות שישתול היצרן בתג שעל האריזה.

 

התגים גם יוכלו למנוע גניבות וזיופים. בניגוד לתגי הפלסטיק נגד גניבות המוצמדים למוצר באמצעות סיכה, את תגי הרדיו לא יוכלו הגנבים לתלוש, שכן ניתן יהיה לשלבם במוצר באופן מוסתר לחלוטין, מבלי שייראו לעין. קורא תגים שיוצב ביציאה מהחנות יוכל לעצור כל גנב שינסה להתחכם למערכת.

 

נגד זיופים

 

על מנת למנוע זיופים, מתכננים היצרנים לשלב תגים בעלי קוד זיהוי יחודי להם. זיוף של תגים נחשב לקשה מאוד עד בלתי אפשרי בשל העלות הגבוהה (לגנבים) של הקמת פס ייצור לתגים ולהצפנות המשולבות בהן. בין יצרניות התגים נמצאות חברות אלקטרוניקה ענקיות כמו פיליפס והיטאצ'י. חברות נוספות מפתחות תגים המיועדים לשילוב בנייר או באריגים.

 

בין החברות הגדולות שכבר בודקות או עושות שימוש בתגי RFID נמצאות חברת מוצרי הגילוח ג'ילט, קונצרן הענק פרוקטור אנד גמבל ורשת המרכולים הבריטית טסקו. משרד ההגנה האמריקני הודיע, כי החל מינואר 2005 יחייב את כל הספקים העובדים עמו לשלב תגי זיהוי בכל הרכיבים והחלקים שהם מספקים.

 

וול מארט בחזית

 

רשת המרכולים הגדולה בארה"ב, וול מארט, משתפת פעולה עם 100 מספקיה על מנת להכניס את הטכנולוגיה לשימוש במהלך 2005. הרשת, שמפעילה קרוב ל-4,000 חנויות ברחבי ארה"ב, הודיעה, כי היא משקיעה בימים אלו שלושה מיליארד דולר על מנת לבחון את היישומים של התגים הללו.

 

מי ישמור על הצרכנים?

 

השימוש בתגי RFID מעורר התנגדות גדולה בקרב אירגונים להגנה על הפרטיות. החשש הראשון נובע משימוש בקוראי תגים גם בבית. בסרטון שהפיק קונצרן פרוקטור אנד גמבל מתואר בית עתידני, שבו הטלוויזיה מזהה את המוצרים שבמקרר, מסיקה מכך מהן העדפותיו הקולינריות של הצופה ומציגה לו פרסומות רלוונטיות.

 

החשש הוא גם מקוראי תגים סמויים, שיוחבאו על ידי גופים מסחריים במקומות כמו קניונים או מוניות. המכשירים הללו, חוששים חסידי הפרטיות, יאפשרו לדעת באלו מוצרים משתמש כל צרכן. והם סבורים שההתלהבות של רשתות השיווק מטכנולוגיית הרדיו עלולה לפגוע בצרכנים.

 

ניתוח התנהגות הצרכנים

 

חנויות שבהן יהיו קוראי תגים, יוכלו לדעת עם אלו מוצרים נכנסנו לחנות ועם אלו מוצרים יצאנו. בסיס נתונים כזה יאפשר לחנויות לנתח את התנהגות הצרכנים. ברשתות השיווק מתכננים לשלב את השימוש בתגים בעיקר עם כרטיסי מועדון הלקוחות, שמאפשרים את זיהוי הלקוח. כל הנתונים הפרטיים הללו יישמרו במאגרים, שעלולים להיות חשופים לעיניים בלתי רצויות.

 

עם זאת, יש לזכור כי יכולתן של החברות לעקוב אחר תגי המוצרים היא מוגבלת למדי: טווח השידור של התגים הוא קצר, ולא ניתן לעקוב אחרי הקונים לאחר שעזבו את החנות. בתגובה לאזהרות חסידי הפרטיות, טוענות החברות המסחריות כי קריאה של תגים באופן סמוי תהיה ירייה ברגל לכל התעשייה ולכן אין סיכוי שייעשה בה שימוש. בחנויות בארה"ב שבהן נערכו נסיונות בתגים, אף הוצע לקונים לנטרל בעצמם את התגים הסמויים ברגע התשלום וכך למנוע כל חשש למעקב.

 

חסידי הפרטיות עצבניים

 

אך חסידי הפרטיות לא ממהרים להירגע. מספר אירועים שערורייתיים שאירעו בשנה האחרונה הגבירו את הדאגה לגבי אפשרויות השימוש לרעה בתגי RFID. כך, למשל, התברר כי ג'ילט עוקבת במצלמה נסתרת אחר צרכנים שהתקרבו אל המדפים שלה במרכול בארה"ב. באמצעות שילוב התמונות ומעקב עם תגי RFID על גבי המוצרים, קיוותה החברה ללמוד אלו מוצרי גילוח מעדיפים הקונים.

 

במארס 2003 הודיעה פיליפס כי ענקית האופנה בנטון תשלב תגי RFID בקו הלבשה תחתונה המיועד לנשים. החברה הבטיחה כי ניתן יהיה לנטרל את התגים ביציאה מהחנויות, אולם בדיקה העלתה כי התגים מועברים למצב שינה ואינם מנוטרלים לחלוטין. אירגוני ההגנה על פרטיות טוענים, כי רק מאמץ משותף ושקיפות מצד יצרני התגים והסוחרים יוכלו להביא לשימוש נבון בטכנולוגיה. החשש הגדול הוא ממצב שבו הסכר ייפרץ, ונפגוש תגים בכל מצב ובכל מקום - אפילו על גופנו.

 

חבלי לידה

 

ייתכן שעדיין מוקדם לחשוש: למרות כל היתרונות, מומחים מעריכים כי תגי RFID עדיין אינם בשלים לשימוש המוני. מנתוני חברת המחקר IDC, הטכנולוגיה סובלת עדיין מחבלי לידה הכרוכים בתקנים שאינם תואמים בין היצרנים, הפרעות תקשורת, ובעיקר - משינוי בהרגלי העבודה הנדרש מצד אנשי מקצוע רבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
RFID. האפשרויות לשימוש בלתי מוגבלות
מומלצים