רשתות המזון המהיר מנסות לשדר בריאות
מקדונלד'ס העולמית הודיעה על הוצאת הארוחות המוגדלות מהתפריט שלה וכעת גם בישראל מצטרפות רשתות המזון המהיר לטרנד הבריאותי ומוסיפות לתפריטים ארוחות דיאטטיות, המבוססות על סלט ולחמניה דלת קלוריות עם זרעי פישתן. בקרוב: פירות מצוננים יחליפו את הגלידה ב-1.90 שקל
זה התחיל בארה"ב בתביעה ה"עסיסית" של הנערים השמנים נגד מקדונלד'ס שמיקדה את הפוקוס על נושא הבריאות ברשתות המזון המהיר, המשיך בהודעה של מקדונלד'ס העולמית על כך שהיא מוציאה מהתפריט את הארוחות המוגדלות, וכעת זה מגיע גם לישראל.
רשת בורגראנץ' יצאה בצעד נועז משהו לפני מספר חודשים כאשר עשתה ניסיונות לשלב פירות מצוננים כקינוח בארוחה וערכה פיילוט בשישה מסניפי הרשת. באירופה נמכרים פירות מצוננים חתוכים באריזות ברשתות השיווק וגם בארץ החלו לאחרונה הרשתות לבדוק את תגובת השוק לעניין, אבל המהלך של הבורגראנץ' הקדים את זמנו.
קובי שיף, מהנדס מזון של רשת בורגראנץ', מודה כי השוק לא היה בשל לעניין של מנה אחרונה בריאה וטבעית. "מצאנו את עצמנו נאלצים לחנך שוק לצרוך את הקינוח הבריא דבר שהיה כרוך בהשקעה כספית גדולה ולכן עצרנו את התהליך. אני מאמין שבתוך שנה שנתים זה ייכנס חזק לשוק המקומי ואנחנו נחזור לשווק את הפירות כקינוח כי כבר גיבשנו את הקונספט ולמדנו את הנושא", אומר שיף.
אז פירות מצוננים נראה ברשתות המזון המהיר רק בשלב מאוחר יותר, אבל אין ספק שהן כבר לא מתעלמות מנושא הבריאות והקלוריות ומנסות להתאים עצמן לערכים החדשים של תזונה נכונה שאימץ לעצמו הציבור.
המהלך של הרשת נראה מעט תמוה על רקע העובדה שפלח האוכלוסייה הגדול שפוקד את הסניפים הוא בני נוער, שבריאות ודיאטות לא ממש בראש מעייניהם. סביון בר-סבר, משנה למנכ"ל בורגראנץ', אומרת כי כיום 78% מהאוכלוסיה אוכלים ברשתות מזון מהיר. "אנחנו מתמקדים בנוער אבל נותנים פתרון שיווקי ממוקד לכל פלח שאנו מזהים", מסבירה בר-סבר. "ארוחת לייט זה צורך שקיים בעיקר בקרב אוכלוסיה בוגרת, אבל כיום המודעות לבריאות גוברת גם בקרב הנוער. הם מבלים שעות בחדרי כושר, סופרים קלוריות אחרי כל פעילות ספינינג ויש להם בחדר כושר מכשיר שמודד להם קלוריות ואחוזי שומן. נכון שלא כל בני הנוער כאלה אבל מדובר במגמה שמתחזקת גם עם השפעה של ההורים".
לבר-סבר אין ציפייה שפתאום כל שומרי המשקל יעוטו על סניפי הרשת עם השקת ארוחת הלייט, אבל היא תסתפק גם ב"אחד שבחבורה", כהגדרתה, שמקפיד על אוכל דיאטטי ושיכול למשוך את כל החבר'ה למקום שמעניק אלטרנטיבה למזון עתיר שומן.
בורגראנץ' השיקה בנובמבר האחרון קו סלטים תחת השם ראנץ'סלט שכולל 3 מוצרים: סלט ירקות המבוסס על עלי חסות, גזר ועגבניות שרי, סלט ירקות עם תוספת תירס וסלט עם נתחי חזה עוף. הרשת מציעה גם תפוח אדמה עם רוטב ברוקולי פטריות או צ'ילי שמכיל 100 קלוריות ל-100 גרם והמבורגר על בסיס סויה, שאינו דל קלוריות אך נותן מענה לקוחות צמחיים.
דיאטה בבורגראנץ'
כעת יוצאת בורגראנץ' עם "ארוחת צ'יקן לייט" - ארוחה דיאטטית מופחת קלוריות ושומן. הארוחה מכילה 221 קלוריות ומורכבת מחזה עוף צלוי על האש שביחס להמבורגר הוא רזה, לחמניה מופחתת קלוריות ורוטב אלף האיים לייט בשילוב ירקות או תפוח אדמה אפוי וכוס שתייה דיאטטית.
לדברי קובי שיף, המנה מכילה 1/3 מהקלוריות שמכילה ארוחת צ'יקן גריל רגילה. החידוש העיקרי הוא בלחמניה דלת הקלוריות שפותחה ביחד עם שתי ספקיות של הרשת, מאפיית מעדני בר מקיבוץ עינת ומאפיית דוידוביץ' בצפון הארץ. "כדי להתאים את הלחמניה לטרנד הבריאות הוחלט במקום השומשום לפזר עליה זרעי פישתן", אומר שיף.
גם מקדונלד'ס מציעה מנות אלטרנטיביות לשומרי משקל ולמקפידים על ערכים בריאותיים. התפריט שלה כולל מגוון סלטים והיא מאפשרת להחליף את מנת הצ'יפס בסלט, ללא תוספת תשלום, לטענתה. בתפריט סדרה של סלטי קליפורניה המבוססים על חסות, עלי בייבי, גזר ועגבניות שרי. סלט קליפורניה מכיל 260 גרם ירקות ולטענת הרשת, מהווה 65% מהמנה היומית המומלצת. בין היתר מציעים ברשת סלט קליפורניה עם רצועות של קריספי צ'יקן ורוטב ויניגרט לייט, סלט עם רצועות צ'יקן סטייק עשוי על גחלים ורוטב לייט וסלט עם קוביות גבינה בולגרית ורוטב ויניגרט.
ברשת ברגר קינג, שהחליפה בעלים לפני מספר חודשים, מציינים כי גם אצלם יש אפשרות לבחור סלט כתוספת במקום צ'יפס או טבעות בצל, אך עדיין שוקדים שם על התפריט החדש ולא ממהרים לצאת בהצהרות בריאותיות.