טויוטה: הלכו הברקסים
רפידות-בלם בחלק מדגמי טויוטה נשחקות מהר מהצפוי, תוך ייקור האחזקה ופגיעה אפשרית בכושר הבלימה. היבואן: הבלימה דווקא עדיפה. משרד התחבורה: ביקשנו הסברים

אם אתם מתכוונים לרכוש בקרוב טויוטה חדשה, כדאי שתשימו בצד קצת כסף כדי לממן את החלפות הבלמים התכופות שתצטרכו לבצע בה. למדור "נציב קבילות" הגיעו בחודשים האחרונים תלונות רבות של בעלי טויוטה (רובם בעלי קורולה), שרפידות הבלם שלהם נשחקו כבר אחרי 10,000 ק"מ, לעיתים אפילו קודם

לכן. בעקבות ריבוי התלונות פנינו לחברה כדי לקבל הסברים לתופעה, שלא היתה מוכרת אגב בעבר.

 

מיוניון מוטורס, יבואני טויוטה, נמסר לנו שהנהלת היצרן החליטה לעבור לשימוש ברפידות בלם רכות יותר, במטרה לשפר את רמת הבלימה של הרכב. בטויוטה מודעים לכך שהרפידות הללו נשחקות מהר יותר, אולם יוסי עדן, מנהל השירות אצל היבואן, אומר כי בממוצע יש צורך להחליף רפידות אחת ל-15,000 ק"מ. לדבריו, בטויוטה החליטו שהבטיחות קודמת לעלות האחזקה ולכן בחרו להשתמש ברפידות בעלות יכולת בלימה טובה יותר, גם אם זה מייקר את הוצאות האחזקה.

 

אבל...

 

הסיפור לא פשוט כל-כך. שכן דווח לנו על מקרים בהם סיימו רפידות את חייהן אחרי פחות מ-10,000 ק"מ, וזה כבר ממש מעט. אז נכון שבחלק מהמקרים הסכימה החברה להחליף רפידות על חשבונה (מעניין באיזה מקרים בדיוק), אבל זה לא פתר את הבעיה. אם מדברים על בטיחות, הרי שדווקא רפידות שנשחקות מהר יותר ולכאורה משפרות את כושר הבלימה, עלולות לגרום לבטיחות לקויה, שכן במכוניות אלה אין נורית המתריעה על רפידות שחוקות.

 

פירוש הדבר שנהגים המורגלים לבלאי נורמלי ברפידות, נוהגים ללא חשש עד שהם שומעים לפתע חריקות וקולות שחיקה, אות לכך שציפוי הרפידות נשחק וכעת מתחכך החלק המתכתי של הרפידה בדיסק עצמו. במצב זה לא רק שיעילות הבלימה נמוכה במיוחד, אלא שכאן כבר יש צורך בתיקון הדיסקים, או אפילו החלפתם יחד עם הרפידות. ומאחר ושחיקת הבלמים עלולה להיות מהירה מתכיפות הכניסה לטיפולים שוטפים, לנהגים אין מידע על מצב הבלמים. בינינו, כמה מכם בדק לאחרונה את מצב הרפידות באופן עצמאי?

 

אגב, אפילו על מבחן הרישוי השנתי אי אפשר ממש לבנות, שכן מכונית ממוצעת עוברת כ-20,000 ק"מ בשנה, ואילו הבלמים נשחקים לעיתים כבר אחרי 10-15 אלף קילומטר, או אפילו פחות. וזה אומר תוך פחות משנה ולפני הבדיקה בטסט. השתלשלות דברים זו עלולה להעמיד את בעלי טויוטה במצבים לא בטיחותיים, והכל בגלל רצון טויוטה לשפר את יעילות הבלימה.

 

התחייבות היבואן

 

בעיה זו הגיעה גם לשולחנה של מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, חווה בן-ארי. זו פנתה לחברת יוניון מוטורס וביקשה לקבל את התייחסות היצרן לבעיה. בן-ארי: "התשובה אמורה להתקבל אצלנו בימים הקרובים, ואז נחליט כיצד לנהוג. בכל מקרה, היבואן התחייב בפנינו להחליף רפידות בלם שנשחקו על חשבונו, למרות שרפידות בלם אינן כלולות באחריות היצרן.

 

בנוסף הבטיח היבואן להחזיר כספים לכל בעלי המכוניות שנזקקו להחלפת רפידות מוקדמת וגבו מהם תשלום. לדבריה יש כיום כ-18,000 מכוניות טויוטה שיובאו מבריטניה ומטורקיה והקשורות לנושא. מדובר בדגמי קורולה מדגמי 2003 והלאה, וחלק מדגמי אוונסיס.

 

אז עצה לבעלי טויוטה: אם ברצונכם לחסוך, ואתם יודעים שלעולם כנראה לא תביטו אופן יזום ברפידות הבלם כדי לבדוק את מצבן, בקשו במוסך השרות של טויוטה שיתקינו לכם רפידות בלם לא מקוריות. בכל זאת, שימו לב שמדובר ברפידות העומדות בכל דרישות התקינה החדשה, R90, ואל תתפשרו על משהו אחר.

 

מי שמוטרד משחיקה מהירה מדי של הרפידות ברכבו, ואינו מניח שיעילות הבלימה אכן גבוהה בהרבה ברפידות "החדשות" של טויוטה, יכול לחסוך כך אפילו כסף וכאב ראש. מי שמאמין לדברי טויוטה, ומשוכנע כי אכן מדובר ברפידות בעלות איכות בלימה גבוהה יותר, חייב להקפיד על בדיקה של מצב הרפידות לעיתים קרובות במיוחד. אגב, אם החליפו לכם רפידות מהר מדי, מגיע לכם החזר. היבואן הבטיח.

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה טויוטה: הלכו הברקסים
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נציב קבילות
    טויוטה קורולה. בעיה ברפידות הבלם?
    ynet ספיישל
    ynet רכב בפייסבוק