שתף קטע נבחר

סיטיבנק: ניסיונות הונאה ברשת

בימים האחרונים מופצות ברשת הישראלית הודעות דואר אלקטרוני מזויפות, לכאורה מהבנק האמריקני, בהן מתבקשים הגולשים לעדכן את פרטיהם האישיים והפיננסיים באתר מזויף

הונאת רשת המופצת ברשת הישראלית בימים האחרונים ביתר שאת מנסה לנצל את אמונם של גולשים, אשר חלקם נמנים על לקוחות ה"סיטי בנק". ההודעות המזויפות מתרות בנמענים לגלוש מיד לאתר הבנק ולעדכן את פרטי החשבון שלהם, כולל פרטים אישיים וכספיים.

 

בימים האחרונים פנו ל-ynet גולשים רבים, אשר בתיבת הדואר האלקטרונית שלהם התקבלה הודעה מטעם סיטי בנק, ובה נכתב כי עקב ריבוי מקרים של גניבת זהות שהתרחשו לאחרונה, לקוחות הבנק נדרשים לגלוש לאתר החברה, ושם למלא מחדש את פרטיהם.

 

ההודעות התקבלו בנוסחים שונים, ואחדות מהן אף מודיעות בפשטות שמילוי הפרטים נדרש מפאת עדכון תוכנה שמבצע הבנק. כל ההודעות מזויפות כמובן, ומובילות לאתרים הנראים לכאורה כחלק מאתרי קבוצת סיטיגרופ, בעלת הבנק.

 

הונאה מכוונת

 

יתר על כן, על פי תלונותיהם של גולשים שונים, שפנו אלינו, נראה כי מדובר בפנייה המיועדת גם ללקוחות סיטיבנק, ולא רק בדואר זבל אקראי. "קיבלתי לפני יומיים הודעת דואר אלקטרוני שנשלחה כביכול מסיטיבנק (עם כל הלוגואים וכו) הדורשת ממני לאשר פרטים, אחרת ינקטו סנקציות נגד החשבון שלי. גם אשתי קיבלה הודעה זהה, אבל כלקוח סיטיבנק הדבר נראה לי מוזר והתקשרתי לנציגיהם בארץ", כתב לנו אבי.

 

ואילו יוסי דיווח כי "ההודעה שקיבלתי מריחה כמו רמאות של נוכלים, שמנסים להשיג פרטים חסויים של לקוחות. אני לא לקוח של סיטיבנק, והכתובת שבה השתמשו היא כתובת ישנה ולא פעילה".

 

הנושא ידוע למשטרה

 

מנציגות סיטי בנק בארץ נמסר לנו כי החברה מודעת לנושא, והתקבלו אצלה תלונות רבות מצד לקוחות מודאגים. לדברי אנשי הבנק, ההודעות הללו הן אכן ניסיון הונאה, שמקורו אינו מקור רשמי בבנק, ויש למוחקן באופן מיידי, מבלי ללחוץ על הקישורים המצורפים להודעה.

 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "הנושא מוכר למשטרה ואף התקבלה תלונה בנדון, הנבדקת בימים אלה". במשטרה לא ידעו למסור לנו כמה זמן תארך הבדיקה.

 

בשנה האחרונה התגברו מאוד ניסיונות ההונאה באמצעות הדואר האלקטרוני. התופעה קרויה "פישינג" (Phishing - שיבוש של "דיג" באנגלית), פעולה של משלוח דואר אלקטרוני המתחזה לבנקים ולמוסדות אחרים, במטרה לפתות את הנמענים למסור את פרטי החשבונות שלהם.

 

לאחרונה הופצה בישראל הודעת דואר אלקטרוני מזויפת מיועדת לגנוב מידע אישי ופרטי אשראי ממשתמשי Hotmail.com. הנוכלים התחזו לאנשי הוטמייל, ומציעים לנמענים לשדרג את החשבון בתשלום דרך אתר מזויף. במקרה האחרון, סיטי בנק, ארגון פיננסי בינלאומי, מהווה יעד נוח למדי להאקרים וזבלנים, המעוניינים לבצע הונאות מקוונות.

 

אפשר לא ליפול למלכודות האלה אם פועלים על פי כמה כללים ברורים:

  

1. מוסדות פיננסים כמו בנקים לא מבקשים שם משתמש וסיסמה באמצעות הדואר האלקטרוני. כדאי לחשוד בכל הודעה המבקשת מהגולש פרטים אלה וליצור קשר טלפוני עם הבנק כדי לברר את פשר הפנייה.

 

2. חפשו "באגים" בהודעה כמו שגיאות כתיב וטעויות עיצוב שאינן הולמות מוסד מכובד.

 

3. אין מתנות חינם ברשת ואף מיליונר או יזם בניגריה או בעיראק לא יטרח לפנות אליכם באופן אישי במטרה לסייע לו להוציא כספים מהמדינה. לעולם אל תסכימו להעביר כספים של אנשים שאינכם מכירים.

  

4. חשדו באתרי אינטרנט שאינם מפרסמים מידע על הגוף או החברה שעומדת מאחורי האתר.

  

5. סרבו לכל בקשה של טופס מקוון להוריד רכיב תוכנה למחשב שלכם - ייתכן כי מדובר בסוס טרויאני או רכיב תוכנה מזיק אחר. גולשים בחיוג טלפוני סובלים מהונאה הקרויה "אינטרנט דמפינג" (Internet dumping), החלפת חיוג הגולש אל האינטרנט בחיוג בתעריף גבוה יותר. אם אתם מנותקים מהרשת והמחשב מחייג במטרה להתחבר שוב, בדקו מה מספר הטלפון שהתוכנה מנסה לחייג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סיטי בנק. גירסה ראשונה של ההונאה
סיטי בנק. גירסה שניה להונאה
מומלצים