שתף קטע נבחר

אז מי נוהג יותר טוב, גברים או נשים?

האם הנתון המראה כי נשים פחות מעורבות בתאונות מוכיח כי הן נוהגות טוב וזהיר יותר, או שמא זה בגלל שהן פשוט נוהגות פחות? המומחים מדברים

הנתונים הבאים מוכרים לנו, ואינם מפתיעים. 33,772 נהגים, רובם המוחלט גברים, היו מעורבים בשנת 2003 בתאונות דרכים עם נפגעים. כך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמה גברים וכמה נשים? ב-78% מהתאונות היו מעורבים נהגים ממין זכר, ורק ב-22% הנותרים היו נשים מעורבות. השנה לא השתנה היחס מהותית. חלקן של הנשים בסך התאונות עומד בשבעת החודשים הראשונים של 2004 על 21.7% בלבד.

 

נתונים אלה מחמיאים כביכול לנשים, אך רק כביכול. שכן יש לזכור כי הם אינם מתחשבים בנסועה (קילומטרז') הממוצעת שעושים נהגים ונהגות. אז נכון שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינה מסוגלת לספק לנו חומר עדכני בנושא, אבל לא צריך להתמחות במחקר מורכב כדי לקבוע כי גברים נוהגים הרבה יותר. בין היתר משום שרוב מוחלט של הנהגים המקצועיים במדינה - נהגי אוטובוס, משאית, מונית ורכב מסחרי - הם גברים. ואלה גם הנהגים שצוברים את הקילומטרים המרביים על כבישי הארץ.

 

ומה אומרים אנשי הסטטיסטיקה? אלה מסבירים כי בהחלט ייתכן ונשים הן נהגות זהירות וטובות יותר, אך כל עוד הדברים לא הוכחו בפועל, ולא נלקחה בחשבון מידת "חשפיתן" לכביש, אין להסיק מסקנות.

 

ד"ר משה בקר: הנתונים אינם אומרים דבר

 

ד"ר משה בקר, מומחה לתעבורה ולבטיחות בדרכים, אומר כי "השאלה אם נשים נוהגות טוב יותר מגברים היא שאלה מכשילה. יש נשים שמרגישות מצוין בנהיגה, ואחרות שמתלבטות יותר מדי ואינן מפגינות ביטחון נדרש. יש נשים שנוהגות רק בעיר, לקניות וחזרה, ואילו אחרות שהכביש הפתוח ממריץ להן את האדרנלין בדיוק כמו לגבר. בכל מקרה, נשים זהירות יותר. לא בגלל שלא מתחשק להן לקרוע את הכביש, אלא כי הן יותר ותרניות ונמנעות ממצבים מסוכנים".

 

 

"בתחרות עם גבר, נשים יוותרו בדרך כלל. יש גם הבדלים מוכחים בין גברים לנשים בתפיסה מרחבית, תפיסה מוטורית ומהירות תגובה. בדרך כלל, התפיסה המרחבית של נשים פחות טובה, זמן התגובה ארוך יותר והן הססניות יחסית בנהיגה".

 

"נשים מעורבות פחות בתאונות קטלניות משום שהן נמצאות על הכביש פחות מגברים. שלושה מיליון תושבים מחזיקים ברשיון נהיגה ישראלי, 40% מהם נשים. אחוז המעורבות בתאונה גבוה אם מסתכלים רק על אוכלוסיית הנשים, אולם בהשוואה לגברים נדמה שהן לא עושות הרבה תאונות. זו אשלייה".

 

"מי נוהג בכבישים בינעירוניים? אחוז הגברים שיושב ליד ההגה הרבה יותר גבוה מנשים, בעיקר בגלל סוג העבודה והחשיפה לעסקים שרחוקים מהבית. בדרך-כלל, תאונות חמורות מתקשרות עם רכב כבד כגון משאיות ואוטובוסים, והנהגים שם הם על טהרת המין הגברי. נשים יוצאות פחות לנסיעות לילה ארוכות, ותאונות לילה הן תאונות חמורות יותר.

 

נשים דואגות יותר לילדים, לגן, לבית-הספר, לקניות, ולכן נמצאות פחות בדרכים בינעירוניות. גם כשהמשפחה יוצאת לטייל, הגבר הוא זה שנמצא מאחורי ההגה. מטעמי נוחות כנראה. גם לא נעים לשבת ליד מישהו שכל הזמן נותן לך הוראות ומסביר לך איך לנהוג, וגברים עושים את זה. גם בשעות השיא, שבע בבוקר וחמש אחר-הצהריים, נשים לכאורה מעורבות פחות בתאונות, משום שהגבר הוא הנהג העיקרי".

 

למרות שינויי מגמה, כל בית מחזיק עדיין מכונית אחת בממוצע, כשהנהג הדומיננטי הוא הגבר. אישה נוהגת בצורה מזדמנת לפי צרכים ספציפיים, עם רצף נהיגה נמוך יחסית ופחות ניסיון על הכביש. גם את זה אסור לשכוח. ובכלל, אני ממליץ לנשים שנוהגות לעיתים רחוקות בלבד לקחת קורס לשיפור המיומנות ולקיים תרגולות של מצבי חוסר שליטה".

 

ד"ר טובה רוזנבלום: אנחנו חנוניות

 

"נשים זהירות יותר מגברים, אבל גברים יודעים טוב יותר איך להיחלץ ממצבים קשים", כך מאבחנת ד"ר טובה רוזנבלום, ראש המכון לחקר הגורם האנושי בתאונות דרכים של המסלול האקדמי במכללה למינהל. "זה כמו ההבדל בין פיקח לחכם: פיקח יודע לצאת מצרות, אבל חכם לא נכנס לשם".

 

גם ד"ר רוזנבלום מודעת לעובדה כי גברים נמצאים זמן ממושך על הכביש, אך היא מדווחת על דפוסי נהיגה שמשתנים לטובה. "גברים בני 50-35 הם אחראים יותר", היא אומרת, "שולטים במיומנויות הנהיגה טוב מבעבר. הם מתמרנים טוב יותר את הרכב, וזמן התגובה שלהם קצר יותר. אגב, גם נשים בגיל הזה פחות פזיזות".

 

רוזנבלום מסבירה כי "גבר צעיר יכול להיות מסוכן כשהוא על הכביש, אך בחסות השוויון של היום, גם נהגות צעירות מתקרבות כיום אל הגברים ביכולת ובהסתכנות. אם פעם אמרו לי בוחני נהיגה כי הם מכשילים יותר בנות מבנים, היום הם אומרים שאין הבדל ביכולת הנהיגה בין המינים. פעם, להגיד לאישה שהיא נוהגת כמו גבר, היה סוג של מחמאה".

 

"הסיבה לכך היא שלגברים, וזה כבר נתון מדעי, יש יכולת מרחבית טובה יחסית. יש להם כושר טכני שמאפשר להם יכולת נהיגה, תפעול ושליטה ברכב". ומי עושה יותר תאונות? "בכל העולם גברים אחראים יותר לתאונות. גם בגלל שהם יותר זמן על הכביש, אבל גם בגלל שהם מסתכנים יחסית, נוהגים מהר ואינם מצייתים לחוק. אנחנו לעומת זאת חנוניות, מתייחסות בכבוד אל החוק. הם לא. תראו כמה גברים יש בבתי-סוהר" אומרת הד"ר, וכמה נשים. זה אומר משהו, לא"?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אז מי נוהג טוב יותר... נשים?
או גברים?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים