שתף קטע נבחר

אירופה נלחמת ב-SUV

מכירות רכבי כביש-שטח גדולים, המכונים בארצות הברית SUV, צוברות תאוצה גם באירופה - למורת רוחם של רבים מהתושבים והפוליטיקאים. והם מתכוננים להלחם

תופעת רכבי השטח (SUV - ר"ת של Sport Utility Vehicle) בארצות הברית היא עניין לא חדש. אבל ההתפשטות לאירופה של מי שנחשבים "זוללי דלק מגודלים", היא כבר עניין אחר לגמרי. בניגוד לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות והבנזין הזול, אירופה נחשבה עד עתה שמרנית למדי בכל הנוגע למכוניות אותה היא רוכשת. אבל המגמה הזו משתנה.

 

לפי נתונים של מכון ג'ייטו דיינמיקס, המבצע ניתוח שווקים בתעשיית הרכב, גדל מאז 1999 היקף מכירות רכב שטח גדול באיטליה בכ-27%, ואילו בבריטניה הגידול מרשים עוד יותר - למעלה מ-60%. עם נתונים כאלה, אין פלא שבשתי המדינות מתעוררת התנגדות ציבורית.

 

ברומא, בירת איטליה, הציעה העירייה לחייב בעלי SUV במחיר גבוה פי שלושה ממכוניות פרטיות עבור כניסה למרכז העיר העתיקה, אזור המאופיין לא רק בצפיפות אוכלוסין גדולה, אלא גם ברחובות צרים המקשים על תמרון ובעיקר על חניה. לנציב התחבורה בעיריית רומא, מריו די קרלו, יש עמדה נחרצת בנושא. "אם הייתי יכול, הייתי מציב בכניסה לעיר שלטים עליהם כתוב 'בבקשה אל תכנסו לכאן עם ה-SUV האלה'", כך אמר בראיון לעיתונות המקומית. "אני לא רוצה להתיימר ולהיות פרויד", הוסיף די קארלו, "אבל ה-SUV האלה ככל הנראה מכפרים על משהו. הם טובים כשאתה רוצה להראות כמה אתה עשיר, כמה שאתה גבוה וחזק". 


רכב שטח. מבלה את מרבית חייו בעיר, למורת רוחם של נהגי המכוניות 

 

בבריטניה, שם כינה ראש עיריית לונדון קן ליוינגסטון את נהגי ה-SUV "אידיוטים מוחלטים", כבר החלו פעולות מחאה ציבוריות כנגד אותם כלים. באחת מהן חילקו חברי קבוצה המכנה את עצמה "התאחדות נגד רכב שטח בעיר", דו"חות תנועה מזוייפים בהם נכתבה ביקורת לבעלי ה-SUV על הטעם הרע שלהם במכוניות. עם זאת, עדיין לא נרשמו מקרי אלימות דוגמת אלה המוכרים מארצות הברית, כאשר קבוצות קיצוניות למען איכות הסביבה גרמו נזקים לרכבי שטח כאות מחאה.

 

זה לא קל

 

אבל למרות שהציבור לכאורה מאחוריהם, לפוליטיקאים באירופה החיים כלל לא קלים בדרך לקנסות ואיסורים על רכבי השטח. מהלכים אלו נתקלים כצפוי בהתנגדות ערה מצד יצרני ויבואני הרכב, שממהרים לתהות מדוע "נטפלים" דווקא ל-SUV האופנתי.

 

"אם הם חושבים לחוקק חוקים להגנת הסביבה והפחתת זיהום האוויר בערים, שיעשו את זה בצורה רצינית, ולא כנגד אחוזים בודדים משוק הרכב באיטליה", אמר וואני זארפלון, המזכיר הכללי של הפדרציה האיטלקית לרכבי שטח. נייג'ל וונאקוט, דובר אגודת יצרני הרכב והסוחרים בבריטניה, המייצגת את תעשיית הרכב המקומית, טוען שהביקורת כנגד רכבי השטח מקורה במניעים שאינם קשורים דווקא לאיכות הסביבה.

 

"הרבה מהביקורת שאנחנו שומעים לאחרונה מגיעה פשוט מקנאה", כך אמר וואנקוט. "אם נציג את העובדות האמיתיות נגלה שה-SUV לא גדולים בהרבה ממכוניות אחרות. ומבחינת פליטת מזהמים, הם לא גרועים יותר ממכוניות יוקרה גדולות. אז מה השלב הבא, שנאסור גם אותן?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכב שטח בסביבתו הטבעית...
וזו הסביבה האמיתית?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים