שתף קטע נבחר

תלמידי ישראל השתפרו במתמטיקה ובמדעים

תלמידי ישראל ממוקמים במקום ה-19 מבין 45 מדינות במתמטיקה, לעומת המקום ה-28 ב-1999 - כך מגלים ממצאי המבחן הבינלאומי TIMSS, שפורסמו היום. גם במדעים, השתפרו תלמידי ישראל וממוקמים כעת במקום ה-23 לעומת 26 בסקר הקודם. ומי ניצב במקום הראשון? סינגפור

ישראל משתפרת בלימודי המדעים: נתוני המבחן הבינלאומי TIMSS לבדיקת אוריינות מתמטית ומדעית בשנת 2003 המתפרסמים היום (ג') מלמדים שתלמידי ישראל שיפרו את מעמדם בלימודי מתמטיקה ומדעים. במתמטיקה ממוקמת ישראל במקום ה-19 מבין 45. שיעור השיפור של תלמידי ישראל במתמטיקה הוא השני בעולם אחרי הפיליפינים.

 

בתוצאות המחקר הקודמות ב-1999, בו השתתפו רק 38 מדינות, הייתה ישראל ממוקמת במקום ה-28 במתמטיקה ובמקום ה-26 במדעים. כיום ממוקמים תלמידי ישראל בתחום המדעים במקום ה-23, לעומת המקום ה-26 במחקר הקודם. שיעור השיפור במדעים הוא החמישי בעולם, אחרי הפיליפינים, ליטא, הונג קונג וירדן. יותר מ-360 אלף תלמידים נבדקו ב-45 מדינות, הלומדים בכיתות ח' ו-ד'. במחקר לא ניתן ייצוג ל-22% מאוכלוסיית התלמידים בארץ, ובהם תלמידי המגזר החרדי, תלמידי כיתות במזרח ירושלים ותלמידי החינוך המיוחד.

 

לדברי החוקרת הישראלית מאוניברסיטת תל-אביב, פרופ' רות זוזובסקי, שאספה את הנתונים בארץ, "התוצאות עדיין מייצגות, למרות שאוכלוסיות אלה לא משתתפות במחקר. מאחר ודגמנו כהלכה את שאר השכבות, ואפילו דגמנו דגימת יתר של קבוצות נמוכות, כדי לקבל אומדנים סטטיסטיים מדויקים". זוזובסקי הוסיפה כי אוכלוסיות אלה, שלא השתתפו במחקר הנוכחי, לא נלקחו בחשבון גם במחקר הקודם ב-99', ועל כן השיפור עדיין מובהק.

 

סינגפור מובילה על כרכור, ובגדול

 

ישראל ממוצבת גבוה מהממוצע העולמי במתמטיקה ובמדעים. הממוצע הבינלאומי במתמטיקה על-פי המחקר עומד על 467 נקודות, והממוצע של ישראל הוא 496. במדעים הממוצע הבינלאומי עומד על 474, ובישראל הממוצע עומד על 488. כל המדינות האסייתיות מובילות. את הציון הגבוה ביותר השיגה סינגפור - במדעים 578 ובמתמטיקה 605. במדינה זו, 33% מהתלמידים נחשבים למצטיינים.

 

פערי ההישגים המובהקים בין בנים לבנות במתמטיקה הצטמצמו. ב-99' הובילו הבנים, וכעת הם לא נחשבים למובהקים מבחינה סטטיסטית.

 

לדברי שרת החינוך, לימור לבנת, מדובר בשיפור באופן ברור, שהוא תחילתה של דרך נכונה. "אנחנו לא יכולים להגיד שאנחנו לגמרי מרוצים, אבל אנחנו בהחלט בכיוון הנכון".

 

יבוטל השימוש בבדידים

 

נתוני הדו"ח מתבססים על תגובות 4,318 תלמידים בכיתות ח', מהם 48% בחינוך העברי הממלכתי, 25% בחינוך העברי הממלכתי-דתי, ו-27% בחינוך הערבי. כתוצאה מהעלייה בהישגים הצטמצם גם הפער בשני מקצועות הלימוד בין התלמידים בחינוך העברי לבין החינוך הערבי.

 

שיעור התלמידים המצטיינים בישראל על-פי הנתונים הוא בין חמישה לשישה אחוזים, כפי שהיה גם בשנת 99', רחוק מאוד משיעורי התלמידים המצטיינים בארצות המובילות. פערי ההישגים המובהקים במתמטיקה בין בנים לבנות לטובת הבנים שהיו קיימים בישראל ב-99', הצטמצמו.

 

לטענת פרופ' יעקב כץ, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, "ישראל מתקדמת ברשימת המדינות המתועשות החזקות, OECD. היינו רוצים להיות שם במקום טוב באמצע או בראש הרשימה, אך אנחנו עדיין לא שם". לדבריו, המגמה במשרד החינוך היא להפוך את מקצוע המתמטיקה לפשוט יותר, בשיטת Back to Basis.

 

בין היתר שוקל המשרד להגביל את השימוש במחשבוני כיס, שכן ישראל היא המדינה היחידה שבה אין הגבלה על השימוש במחשבונים. "אנחנו אומרים לא לאלגברה וגיאומטריה תיאורטית, אלא לימוד שמתבסס על חיי היום-יום. אנחנו לא רוצים להיות מתוחכמים ומורכבים מדי. ברגע שהמסר יהיה פשוט, הכל יבוא לידי ביטוי בעמידה בתוצאות ובעמידה בסטנדרטים בינלאומיים. הנחינו את כל המורים בבתי הספר, המנהלים ומנהלי המחוזות במשרד החינוך להיצמד לתוכנית הליבה, והם עוברים בימים אלה התמקצעות עם דגש על כך".

 

בנוסף, מתכנן משרד החינוך לפתח חומרי לימוד מתאימים בשיתוף גורמים אוניברסיטאיים מקצועיים של המרכז להוראת המדעים. בין היתר יבוטל השימוש בבדידים כאמצעי הוראה בשנה הבאה, דבר שהחל כבר השנה במספר בתי ספר.

 

כזכור, בעקבות ההישגים הנמוכים של תלמידי ישראל במבחנים הבינלאומיים, TIMSS מ-99' ופיזה מ-2001, החליטו במשרד החינוך להנהיג ולמסד מבחנים פנימיים (מבחני המיצ"ב – מבחני יעילות וצמיחה בית ספריים) ככלי עבודה במערכת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
משתפרים והולכים
צילום: סי די בנק
צילום: משרד החינוך
שיפור ניכר. לבנת
צילום: משרד החינוך
מומלצים