שתף קטע נבחר
 

אין חניה בתל אביב

תוכניתו השנויה במחלוקת של ראש עיריית תל-אביב רון חולדאי להגביל את חניית החינם לתושבים ברחובות מרכזיים, שנחשפה ב"ידיעות אחרונות", עוררה סערה. סגנית ראש העירייה, יעל דיין: "מדובר בפגיעה מובהקת בתושבים". האם יהיה לכך המשך? חולדאי: "לא אתן את כל הרשימה"

כמה תושבים בתל-אביב, שמתגוררים ברחובות הראשיים במרכז העיר, התעוררו אתמול לבוקר שחור: אם מהפכת החניה של ראש העיר רון חולדאי תצא לדרך, הם יכולים לשכוח מחניה חינם ליד הבית.

 

מדובר בשינוי דרמטי של מדיניות חולדאי והנהלת העיר. אם פעם דיברו בעירייה על חניה חינם, 24 שעות ביממה, לתושבי תל-אביב, הרי התוכנית החדשה מתכננת להגביל את תושבי מרכז העיר בשעות החניה במטרה להפוך את החניה ברחובות הראשיים והסואנים לקצרת מועד ומתחלפת, והכל כדי להחיות את מרכז העיר. ראש העירייה אף נקב אתמול בארבעת הרחובות בהם תחל התוכנית: אבן-גבירול, דיזנגוף, בן-יהודה ואלנבי.

 

חבר המועצה, ד"ר משה טיומקין, המכהן כראש הרשות לתחבורה, תנועה, וחניה, כבר כתב הצעת חוק עזר עירוני חדש ("העמדת רכב וחנייתו") כדי לשנות את מדיניות החניה. במכתב לחברי הנהלת העירייה הסביר טיומקין: "לא מובן לי איך אפשר לרצות שתל-אביב-יפו תהיה מרכז המטרופולין עם רחובות מסחריים סואנים, ובמקביל לא לשנות את המצב הקיים בהסדרי חניה, ולהפכם לחניה קצרת מועד ומתחלפת ברחובות המרכזיים".

 

במקרה כזה, לא יוכלו תושבי תל-אביב, בעלי תו חניה אזורי, שמקבלים היום חניה חינם ברחוב שלהם, לחנות יותר באופן חופשי ליד הבית. הפתרון, לדברי העירייה: למצוא מקום חניה ברחוב שהחניה בו אינה מוגבלת לתושבי האזור. עוד חידוש: באותם מקומות שבהם תוגבל החניה, יוצבו מדחנים כדי לאפשר אמצעי תשלום נוח למי שיחנה במקום. לדברי טיומקין, החניה בלילה ליד מדחן לא תהיה כרורכה בתשלום. אגב, בתל-אביב כיום אין מדחנים ברחובות.

 

יש לך מדחן בשבילי?

 

הצעת החוק, שתוגש לאישור המועצה, קובעת: "כדי להבטיח את השגת המטרה (להפוך את החניה ברחובות האלה לקצרת מועד - י.ק.) נדרש להגביל גם את משך החניה המותר לתושבי העיר בעלי תו חניה, ולמנוע מצב שבו מי שפטורים מתשלום אגרת הסדר חניה, יחנו באותם מקומות במשך פרקי זמן ארוכים מהרצוי". עוד נכתב: "התיקון המוצע נועד לאפשר הגבלת משך זמן החניה המותר גם לתושבי העיר, לרבות תושבי האזור".

 

דברי ראש העיר הצליחו, כאמור, להרגיז רבים מתושבי תל-אביב. הם עוד זוכרים לו את הבטחת הבחירות הראשונה שלו: חניה חינם לתל-אביבים, 24 שעות ביממה, ללא הגבלת זמן ואזורים. בתוכנית שפירסם אז, הבטיח חולדאי לבטל את כל אזורי החניה, לאפשר חניה חינם לתושבים בלבד במשך כל שעות היממה, פטור על אגרת חניה, וש"כך יקיץ הקץ על דו"חות החניה לתושבי תל-אביב", כלשונו.

 

חולדאי סיפר עוד, כי הוא מתכנן לצייד את מכוניות התושבים בלוחיות רישוי מיוחדות, שיבדילו בין מכוניותיהם למכוניות אחרות. לפי תוכניתו, בעלי רכב שאינם תושבי תל-אביב, יוכלו לחנות רק במגרשי חניה או במגרשים מיוחדים, שיוכשרו לכך. הוא גם ביקש שנתיים כדי ליישם את התוכנית.

 

גורם בכיר בהנהלת העירייה, שהתנגד לאישור הצעת החוק החדשה, אמר אתמול: "הבעיה שלי היא, שבמקום להקל על תושבי תל-אביב, אנחנו בעצם מגבילים אותם. הכוונה היא שתושבי תל-אביב לא יחנו חינם ללא הגבלה ויתפסו סתם מקומות חניה. על-פי התוכנית יהיה סבב של מכוניות על אותם מקומות חניה - אבל בתשלום, באמצעות המדחן".

 

סגנית ראש העיר, יעל דיין, שהשתתפה בישיבות הפנימיות על הצעת החוק, התנגדה לכך. "יש כאן פגיעה מובהקת בתושבים ולא משנה אם מדובר בתושב אחד, 500 תושבים או אלף", אמרה. "יש היום מדיניות שמאפשרת חניה חינם בכחול-לבן לתושבי האזור, והזכות הזאת תיפגע באותם רחובות".

 

"נניח שזוג עם ילדים קנה דירה בצפון דיזנגוף, במקום מסוים עם חניה כחול-לבן. הוא לקח את החניה בחשבון כשקנה את הבית. עכשיו העירייה תבוא לתושב ותגיד לו: הזכות הזאת נגמרה, ובגלל שאתה גר במקום עם גודש תנועה, אתה לא יכול לחנות כאן יותר, אלא בתשלום".

 

"לא ירגישו בשינוי"

 

בלשכת ראש העיר דחו אתמול את הטענות ואמרו, כי מרבית תושבי תל-אביב במרכז העיר כלל לא ירגישו בשינוי. לטענתם, מדובר רק ב-1,500 מקומות חניה על אותם צירי תנועה מרכזיים שיהיו מוגבלים לתושבי העיר. "התוכנית מתייחסת לרחובות מרכזיים וסואנים במרכז תל-אביב, ולא ברחובות הקטנים במרכז העיר, שבהם תותר חניה חופשית לתושבי האזור כפי שנהוג היום", אמר הלל פרטוק, דובר העירייה.

 

יש לציין, כי בדיונים הפנימיים בהנהלת העירייה ובפורומים אחרים, לא הוצגה התוכנית המלאה ולא נמסר באילו רחובות בדיוק תוגבל החניה. בטענה זו תומכים גם חברי עירייה שהשתתפו בישיבות. חולדאי עצמו התראיין אתמול לתוכניתה של יעל דן בגלי צה"ל, וטען כי תוכנית החניה שלו היא "תוכנית מסודרת יותר עבור עיר מרכזית ומסחרית כמו תל אביב-יפו". הגדלנו את מספר מקומות החניה מ-81 אלף ל-96 אלף מקומות". כשנשאל על-ידי דן באילו רחובות תחל תוכנית החניה שלו, השיב: "אני כרגע לא אתן לך את כל הרשימה". דובר העיריה הבהיר: "רחובות נוספים לא מתוכננים להיכלל בתוכנית".

 

בעירייה הודו, כי התוכנית תחול על אזרחים המתגוררים ברחובות המרכזיים, כמו אבן-גבירול, דיזנגוף, בן-יהודה ואלנבי. "דייר ברחוב מעמיד את הרכב שלו בחניה ותוקע את כל תנועת החניה באותו ציר מסחרי, או לחלופין, נהג שפורק סחורה, תופס מקום חניה וממילא לתושב הרחוב לא נותר מקום לחנות בו", טענו.

 

"הצעת החוק מדברת גם על הצבת מדחנים, שיאפשרו תחלופת חניה גבוהה באיזור מסחרי הומה. הרעיון הוא, שתושב העיר שיבוא לאופטיקאי, למשל, יחנה עד פרק זמן של 50 דקות, ישלם באמצעות המדחן, ייקח את המשקפיים, וייסע". עוד טוענים בעירייה, כי בעלי עסקים התלוננו שאינם יכולים לקיים חיי מסחר תקינים כשלא ניתן להחנות את הרכב מול העסק שלהם.

 

עם זאת, התקשו בעירייה להסביר את העובדה כי חולדאי לא הצליח לקיים את הבטחתו לחניה חינם 24 שעות ביממה. בראיון לגלי צה"ל טען חולדאי, כי תושבי תל-אביב יכולים לחנות "כמעט חינם" בכל הרחובות בעיר באמצעות מכשיר האיזי-פארק, כשהמחיר לתושב תל-אביב הוא כחצי שקל לשעה. הבעיה: המכשיר מגביל את החניה לשלוש שעות, ובכל פעם מחדש צריך לרדת כדי להפעיל מחדש את המכשיר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תל אביב. עיר בלי חניה?
צילום: מיכאל קרמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים