טיול ג'יפים ב"ארץ בראשית"
71 קילומטרים של נוף מבותר בקניונים, שופע מצוקים ורוחש חיים מחכים לנהגי השטח בירידה משדה בוקר לערבה. לא בטוח שכל היופי הזה יישאר כאן עוד הרבה זמן, כי מישהו גורס אותו לפוספטים
הנתיב הקדום מהר הנגב המזרחי לערבה נחשב לאבי אבות מסלולי השטח, ולו בגלל העובדה שמרחב שדה בוקר הוא אחד המוקדים התיירותיים המרכזיים בנגב. ובכל זאת, מתברר שמרוב יוזמה ורצון להגיע לחורים הכי מרוחקים, שכחו רבים ממטיילנו לסמן וי על דרך המלך. אז חברים, מדובר בטיול משובח שראוי לשכון בפנתאון של מטיילי ה-4X4.
דרב א-סולטן מקשרת בין הערבה לבין עזה והיתה נתיב סחר קדום, במקביל לדרך הבשמים הדרומית לה. בקטע הטיול שלנו מחכים 71 קילומטרים מרהיבים שבהם יורדת הדרך משדה בוקר לבקעת צין, גולשת לנחל חווה, מתפתלת לאורך השלוחות של מצוק הצינים, חוצה את קניון נחל אורחות, מטפסת לרכס מחמל, יורדת לאורך שלוחת מרזבה עד למעלה מרזבה
התלול והאתגרי. לקראת סיום היא ממשיכה בנינוחות לאורך נחל מרזבה המרשים ביופיו עד שהיא יוצאת לערבה בסמוך לעין יהב. אז למה אנחנו מחכים?
ארגוני שמירת טבע למיניהם ויחצנים של גופי תיירות המציאו לסביבה הטרשית הזו את השם המחייב "ארץ בראשית". יש כאן שם פומפוזי שמנסה להוסיף הילה ייחודית לג'יעג'וע קופצני בשטח, אבל זהו אכן חבל ארץ נאה למדי, המורכב מכמה רצועות נוף מדבריות שהצירוף שלהן יוצר אפקט נופי מרשים מכל נקודה לאורך המסלול. אפשר לומר, בהסתייגות, שנשמר בו בשלמותו נוף הקדומים: פראי, מבותר בקניונים, משופע במצוקים גבוהים ועשיר בערכי טבע, נוף והיסטוריה. אבל חבר'ה, מה רע בסתם לשתות כוס קפה בעין אורחות ולהשקיף על הנוף המדברי? למה להיכנס להתחייבות מותגית מול בורא עולם?
נחל צין הוא השני בגודלו בנגב וייחודו בכך שהוא יורד 1,400 מטר לאורך 120 ק"מ ממישור הרוחות עד לים המלח. הוא מנקז אליו כמויות גשם גדולות מרמת מטרד, נחל עבדת ורמת נפחא וערוצו מאופיין בסגנונות שונים לאורכו ובזרמי מים אדירים שחולפים בו בימי השיטפונות. מרמת עבדת צונח הנחל בקניון תלול אל עין מור, המפורסם בבריכות הסלעיות, נוף עצי הצפצפות ומערות הנזירים שעל הצוקים שמסביב.
בדיוק מתחת לשדה בוקר פונה הנחל בזווית ישרה מזרחה ומתרחב לבקעה רחבת ידיים המוכרת בצבעה הלבן בוהק - בקעת צין. זו אומנם נקודת התחלה אפשרית, אבל המלצתי היא להתחיל דווקא מציר הנפט בסמוך לקיבוץ שדה בוקר, כדי להרוויח תצפית מרשימה.
נופי סהרה
מצומת חלוקים פונים צפונה לכיוון ירוחם ונוסעים 800 מטר, עד דרך קו הנפט אילת-אשקלון (נ.צ. 1). פונים
לדרום-מזרח, משלבים הנעה קדמית ומתחילים. קצא"א הוא אות קין לתקופות אחרות שבהן מיזמים כלכליים שנתמכו על ידי אינטרסים של משקיעים ופוליטיקאים פגעו אנושות בנופי ארצנו ובאיכות החיים של התושבים. אין ספק שהיום היו עושים זאת אחרת. מה שנשאר זה דרך סלולה ובצידה סוללה שחותכת את המדבר ישר ומתעמתת באכזריות עם תוואי הקרקע.
בסוף הפלטה של שדה בוקר (2) יש נקודת תצפית מרהיבה על בקעת צין מנ.ג. 475. מדרום נמתח שבר מצוק הצינים בשלוחות צחורות מבותרות ומרשימות, ובקעת צין (א-תהאמה בערבית) נפרשת עד האופק כשהיא תחומה בשרשרות הרים סלעיות. בסוף הירידה חוצים את ערוץ נחל צין ומיד יש פנייה דרומה לעין עקב (3).
ממשיכים בדרך שטח חביבה עד לחנייה (4), ומשם ברגל, 10 דקות, למעיין עצמו. עין עקב נמצא בתחתית מפל מרשים והוא זורם בעדינות מבעד לצרור שערות שולמית לתוך בריכת סלע די גדולה. במקום כמה פינות חמד להתבודדות ומשטח סלע לישיבה קבוצתית, וגם צמחיה רבה.
חוזרים לציר הנפט וממשיכים לדרום מזרח עד עין זיק ועין שביב (5). זאת אחת ההפתעות הנעימות בטיול: נווה מדבר של ממש מעוטר בחורשות דקלים מרשימות שיוצרות נוף סהרה על רקע המצוקים הלבנים. רצוי לחנות במחפורת חנייה עשויה סוללות עפר מכוערות מתוצרת רשות שמורות הטבע (שימו לב, בשטח יש מארבים קבועים של פקחים).
מומלץ להמשיך ברגל ללב החורש. מדובר במקבץ סבוך של עצי צפצפת הפרת וצמחיית אשל, קנה וסוף. זהו מקום אידיאלי למנוחת צהריים מוצלת. המקום הומה בכמות ציפורים לא מבוטלת ועשיר בעקבות בעלי חיים רבים - זאבים, יעלים, שועלים וזוחלים למיניהם. מי שירצה לגלות את הנביעה חייב בזחילה במנהרות של צמחייה סבוכה.
יוצאים חזרה לציר הנפט. שימו לב למתלול מדרום אליו מטפס הציר: זהו מעלה זיק הידוע, שעולה את מצוק הצינים היישר אל מאגורות הנחש הצמא. מדובר באתגר עבירות לא מבוטל שמחייב להצטייד בצמיגי שטח.
חוזרים צפונה על ציר הנפט עד לצומת (6) ומשם ממשיכים על הדרך האדומה מזרחה אל לבה של בקעת צין. 3.5 ק"מ מישוריים למדי מביאים לצומת עם דרך שחורה. תוכלו לבחור באחת מהשתיים, משום ששתיהן מגיעות לנחל חוה.
הדרך האדומה עוברת מתחת לגשר הרכבת הגדול בארץ, ואם תחלוף במקרה רכבת פוספטים ארוכה תוכלו ליהנות מניחוח נופי אריזונה. האופציה השחורה מביאה אותנו לנחל חוה מדרום. שפך נחל חוה אל הצין מתחיל במעבר מים צר וצפוף מתחת
למסילה (7). סעו בזהירות, המרווח בין הפוליש של ה-4X4 המהודר לבין הבטון החשוף, קטן וקטלני. בעלי גגונים מזדקרים מתבקשים לעבור מעל המסילה מצד מזרח ונדרשים שם מיומנות וניסיון בנהיגת שטח.
הקטע בנחל חוה נאה למדי. שני מצוקים מלווים דרך נוחה עד שהיא מטפסת מזרחה בנתיב הקדום שמתקדם לאורך צלעות מצוק הצינים (8). זוהי דרך נופית מרהיבה, עם פני קרקע שמשתנים לגוון חום שרוף. בהסתעפות (9) יורדים ממנה לנחל אורחות וממשיכים דרומה 2 ק"מ בצמוד לקניון עד לעין אורחות. מדובר למעשה במפל עם גב קטן, יבש לרוב, אבל הנסיעה לאורך הנחל החום והמשובץ סלעים משוננים מתובלת באתגרי עבירות מעניינים.
גורסים את המדבר
ממשיכים מזרחה עד לדרב א-סולטן ועולים עם הדרך לתצפית בנ.ג. 505 (10). זהו קו פרשת המים שיושב על רכס מחמל בין הר הנגב המזרחי לבין הערבה. הגבעה המעוגלת והמצופה אבנים שרופות-שחורות חפה מצומח. מזרחה מתנוססים הרי אדום מעל הערבה, לכיוון צפון פרושה "ארץ בראשית" ולמערב בקעת צין במלוא הודה.
זה הזמן לתזכר את הסכסוך המתוקשר בין ארגוני הירוקים לבין חברת "רותם אמפרט", שמפעילה את מפעלי הפוספטים באורון. כל המרחב המדהים של בקעת נחל שרף, שמשתרע מנקודה זו וצפונה, מיועד להיגרס בשיני הדחפורים ולהפוך לאבק פוספטים שמיועדים לייצוא לחקלאים בסין ואפריקה. חברת הפוספטים כבר הצליחה להחריב את בקעת צין סביב הר ההר ולהפוך אותה לערימת שפוכת של אבק דק ועצי שיטה מתים. ניתן להבחין בקלות בענן העשן המזוהם באבק זרחני שבוקע מהתנורים ומכסה את השמיים הכחולים.
לטענת המתנגדים, המחצבה החדשה תביא להרס מוחלט של ערכי הטבע והנוף ולא רק במקום הכרייה עצמו, שכן גם הדרכים אליה וממנה יושחתו ללא היכר ויהפכו לשממה. אנחנו מצטרפים לקריאה לשמור על אופיו המיוחד של המקום, המושך אליו מטיילים רבים, ולו רק בשל מגוון האפשרויות שהוא מספק להם: טיולי שטח, טיולי אתגר והישרדות, נופים מרהיבים וחיות בר ייחודיות שייאלצו לנטוש או יגוועו כתוצאה מכריית המחצבה.
מנ.ג. 505 יורדת הדרך צפונה כחצי קמ לתוך נחל שרף, עד לצומת משולט. מכאן קיימות שתי אפשרויות מעולות להגיע לערבה:
1. דרב א-סולטן, 24 ק"מ. הנתיב פונה מזרחה ומתחיל בירידה איטית לאורך שלוחת צלמון. הדרך מציעה
כמה אתגרי מדרגות תלולות וסלעיות. לאחר נסיעה של 8.5 ק"מ על גב השלוחה הקופצנית מגיעים למעלה מרזבה (11). מדובר במעלה דרדרתי תלול שמסיים למעשה את הפרק ההררי במסע ומספק ריגוש קל למחפשים אתגרי עבירות. המשך המסלול משייט בנחל מרזבה, המאופיין ברוחבו ובכמויות עצומות של עצי שיטה מצלים לאורכו. מדובר בנסיעה נינוחה בעבירות קלה אך מאובקת, כולל מפגש עם נחל נקרות והגעה לנקודת הסיום בכביש הערבה צפונה לעין יהב.
2. נחל חצבה, 32 ק"מ. אופציה מעניינת לא פחות לאלה הרוצים לחוות את ארץ בראשית. מהצומת (12) ממשיכים בקו ישר צפונה על שבילי העפר. המסלול הזה כמעט לא מטוייל בגלל שהוא חוצה שטח אש פעיל. הדרך נמתחת על רכסים מושחזים באורך כ-30 ק"מ, שמפרידים בין הערבה לבין בקעת צין. רכסים אלה מאופיינים באבנים כהות אפויות ובשיממון מוחלט.
כבר בכניסה לציר אפשר להבחין בתחילת עבודות ההרס של הנוף על ידי המפלצות המכניות של מפעלי הפוספטים. אם תחפשו לאורך המסלול, תוכלו למצוא אלפי בולבוסים פזורים בשטח, בעיקר בתוך הוואדיות הקטנים היורדים מערבה לכיוון נחל שרף.
לאחר כ-10 ק"מ חוצים את נחל חצבה (13) הבולט בצמחייה ירוקה, עצי שיטה ועדרי צבאים. הדרך מטפסת לרכס ללא שם וממשיכה צפונה עד שהיא פונה מזרחה בקשת של 90 מעלות (14) ויורדת נמרצות דרך נחל באר אל הערבה ואל סבך הצמחייה של עין זך (15), שיושב על ציר המעיינות. משם יוצאים על הדרך השחורה עד לתחנת הדלק של מושב חצבה (16).
בדרך הביתה אל תשכחו להוסיף את קולכם לתומכים בהתנגדות להרס נופי הנגב.
טבלת נ.צ. GPS מגלן
1. קאצא - 3035/032951
2. נ.ג. 475 - 3165/02950
3. ערוץ הצין - 3285/028401
4. עין עקב - 3205/024951
5. עין שביב - 3555/022451
6. צומת - 3545/025701
7. מעבר מים - 4740/023101
8. נחל חווה - 4755/021251
9. נחל אורחות - 5045/019351
10. נ.ג. 5051 - 5320/01675
11. מעלה מרזבה - 5850/012701
12. עין יהב - 6975/006001
13. נחל חצבה - 5870/022951
14. נחל באר - 6325/025851
15. עין זך - 6955/025401
16. עין חצבה - 7330/023251
- מפות: טיולים וסימון שבילים - 1:50,000, "הנגב התיכון" ו-"צפון הערבה ומזרח הנגב".
- אזהרה: חלק מהמסלול עובר בשטחי אש פעילים בימי חול. אין להיכנס ללא תיאום ובהתאם להוראות.

