שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה העתיד של ה'פודקסטינג', מהפכת הרדיו העממי ברשת?
    הטכנולוגיה המאפשרת לכל אחד להפוך לשדר רדיו, ולכל מאזין לקחת איתו את התוכנית האהובה עליו לדרך, עוד לא פרצה בגדול, אבל המפרסמים והחברות כבר מתעניינים ברווחים פוטנציאליים

    הפופולריות הגואה של הבלוגים, שהפכו כל גולש מצוי לסוכנות חדשות מקוונת, הפתיעו את הממסד התקשורתי. כעת, התעשיה מנסה לא לחזור על אותה הטעות ביחסה ל'פודקסטינג' (Podcasting) - המאפשרת לכל גולש להפיץ תוכניות רדיו אישיות ברשת.

     

    חברות אמריקניות רבות, בהן תאגידי בידור כמו דיסני, כתבי עת כמו ניוזוויק ואף הרדיו הציבורי הלאומי (NPR), מציעים כיום פודקסטים. אפל, יצרנית נגן המדיה iTunes, הפכה את איתורם של השידורים הללו והורדתם אל נגן ה-MP3 הנייד לקלה אף יותר.

      

    במה מדובר?

     

    "פודקסטים" הם קבצים הכוללים הקלטות קוליות, הזמינים להורדה מהאינטרנט. ניתן לאחסן אותם על גבי המחשב האישי או על גבי נגנים ניידים, ולהאזין להם בכל עת שתחפצו. בדומה לבלוגרים, גם יוצרי הפודקסטים, יכולים לדבר על מה שמתחשק להם - מפוליטיקה ודת ועד גלדיולות וניפוח זכוכית.

     

    לעת עתה, מרבית הפודקסטים כוללים מלל - ולא מסיבות טכניות אלא ממניעים חוקיים, המקשים על שילוב שירים בקבצים. לכן, תחום הפודקסטים לא צפוי לרשום גידול רב בפופולריות לפני שהחברות ימצאו דרך להבטיח שבעלי המוזיקה יקבלו פיצוי.

     

    אך בזמן שעשרות אלפי ה-Podcasters תרים אחר מאזינים, מספר הולך וגדל של חברות מנסות לעקוב אחר החידוש, ולתהות כיצד יוכלו למשוך אליהן את מיטב השדרים. בין החברות הללו נמצאות לא רק אפל, אלא גם Podcast.net והחל מסוף השבוע, גם חברת סטארט אפ נוספת, בשם Odeo.com.

     

    מודלים עסקיים עלומים

     

    בעוד שהמודלים העסקיים שיאפשרו לשירותים אלה להרוויח נותרו עלומים, המירוץ הנוכחי הוא על התואר מנוע החיפוש הרשמי של הפודקסטים - היעד אליו יפנו הגולשים כדי לאתר את קובצי הקול להורדה. על פי ההערכות, החברה שתפעיל את האתר המוביל תוכל ליהנות מתנופה רבה, ותחתום על עסקאות רווחיות עם ספקי תכנים, ותייצר הכנסות נוספות מפרסומות ודמי מנוי.

     

    בלופט המשופץ של Odeo, שנמצא מעברו השני של מגרשה של קבוצת ה-Giants בניו יורק, מזדרזים אוון וויליאמס ותשעת עובדיו להשיק את גירסת הבטא של התוכנה, שיוצרת תיקיות של קובצי Podcast הזמינים להורדה מהרשת, ומספקת לפודקסטרים, השדרים, כלים המשפרים את איכות הסאונד המוקלט.

     

    Odeo מעודדת את השדרים להעלות את התוכניות שלהם לאתרה. כשזיהתה כי אחת התלונות הנפוצות בנוגע ל-Poscasting היא הקושי למצאם, Odeo ארגנה את התוכניות על פי ז'אנרים. בין הקטגוריות ניתן למצוא אמנות, מזון, דת, סקס וטכנולוגיה, כמו גם "מוזרים".

     

    כדי לסייע למשתמשים לגלות את התוכניות החדשות, עובדי Odeo סורקים את האתר בחיפוש אחר התוכניות הטובות ביותר, ומציגים את המלצותיהם בעמוד ה-Featured Channel.

     

    וויליאמס, אחד ממקימי אתר Blogger.com, שנמכר לגוגל לפני שלוש שנים, מאמין בפודקסטים בכל לבו, ותעיד על כך העובדה שהוא ממן את Odeo מכיסו הפרטי. למרות שהוא אינו מפרט כיצד הוא מתכוון להרוויח כסף מהשירות, חיוב עבור תכני פרימיום או עבור גישה לכלי הקלטה דיגיטליים מתקדמים הן שתיים מהאפשרויות.

     

    לדברי מאט גליגן, המארח Podcast בשם The Spotlight, ומקדם מוזיקה של אמנים אלמונים, טרם הוחתמו, כבר היום יש מספר שדרים שמוכנים לשלם עבור כלי שידור איכותיים. "אם אין לך איכות קול טובה, אנשים לא יאזינו לך", אמר.

     

    איכות השידור קובעת

     

    ייתכן שכל מה שדרוש כדי להפוך את הפודקסטים לרווחיים הוא שידוכם למוזיקה פופולרית חוקית. ללא מוזיקה, הספקנים מפקפקים ביכולתו של התחום לייצר הכנסות.

     

    "אין דרך קלה לחלק רשיונות להשמעת מוזיקה בפודקסטים", סבור פרד וון לוהמן, עורך דין העובד ב-EFF, ארגון הלוחם למען זכויות אזרח באינטרנט. "צריך לקבל זכויות לכל שיר מכל לייבל ומכל אמן בנפרד, וזהו תהליך מייגע". אך וויליאמס אופטימי: "אם יהיה ל-Podcasting קהל מספיק גדול, הכסף יגיע".

      

    המפרסמים כבר בדרך

     

    Podcast Alley הוא מפעל סאונד מקוון אופייני, הזוכה להערכתם של מעריצי narrowcasting (שידורי אודיו או וידאו לקהל מפולח ומצומצם) מקוון לא רק בשל מבחר ה-Podcasts שהוא כולל, אלא גם בזכות הכלים החינמיים והטיפים שהוא מציע. האתר, שהוקם בנובמבר 2004, כולל 4,100 שידורי Podcast, ומעסיק רק אדם אחד: המייסד כריס מקינטייר, מתכנת בן 26 מנאשוויל, טנסי.

     

    לדברי מקינטייר,
    מספר ה-Podcasts שזמינים באתרו שילש עצמו בשלושת החודשים האחרונים, והוא החל כבר למכור מספיק מודעות כדי לכסות את הוצאותיו.

     

    "Podcasts פונים לשוק נישה, שיכול לסייע למפרסמים להתמקד על קהל היעד שלהם", אמר, והוסיף, כי Podcast המוקדש לספורט סיבולת, למשל, קיבל כסף מחברת Gatorade, כדי לפרסם את המשקה, המיועד לספורטאים, במהלך התוכנית.

     

    דוגמה נוספת לכך ש-Podcasts מושכים מפרסמים, היא הסכמתה של טויוטה לממן את כל שידורי ה-Podcast של תחנת הרדיו KCRW מלוס אנג'לס, למשך שישה חודשים, בתמורה לאזכור בן 10 שנות של החברה בכל אחת מהתוכניות, כך לדברי רות סימור, מנכ"ל התחנה.

     

    היעד: פודקסטים+מוזיקה

     

    אם יש מי שנמצא בעמדה של הפקת רווחים משמעותיים מ-Podcasting, הרי זו אפל, שבחודש שעבר הוסיפה לחנות המוזיקה המקוונת שלה, iTunes, תיקיית iPod ובה למעלה מ-3,000 תוכניות הזמינות להורדה. לדברי אפל, ביומיים הראשונים להפעלת השירות, הורדו למעלה ממיליון תוכניות.

     

    הודות לכוח השיווק ובסיס הלקוחות שלה - 16 מיליון מכשירי iPod, שנמכרו עד היום - אפל מסוגלת לחתום על עסקאות על מנת לזכות בזכויות לשידור מוזיקה, וביכולתה לגבות עמלות רישוי משדרים, שמעונינים להפוך לתקליטנים מקוונים.

     

    אבל עליה לפעול מהר. לדברי סימור, שהתחנה שלה מקבלת כמה תוכניות שידור מ-National Public Radio, ה-NPR מנהל משא ומתן עם תעשית המוזיקה לגבי זכויות ה-Podcasting, וכמותה עושות גם חברות מדיה אחרות.

     

    NPR להוטה לחתום על עסקה כזו. בלעדיה, KCRW מנועה מלהקליט Podcasts של התוכניות הכוללות מוזיקה. פירושו של דבר שמעריצי התוכנית הפופולרית Morning Becomes Eclectic חייבים לחכות עד שיושגו הזכויות המוזיקליות. "ה-Podcasting עוד לא פרץ בגדול", אמרה סימור. "זה יקרה בשניה שבה מישהו ישיג את הזכויות להפצת מוזיקה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מה העתיד של ה'פודקסטינג', מהפכת הרדיו העממי ברשת?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים