שתף קטע נבחר

מיקרוסופט: רק בת 30 וכבר בגיל העמידה?

ענקית התוכנה, שנוסדה ב-1975, מתמודדת עם אתגר לא פשוט: כיצד תאגיד המונה עשרות אלפי עובדים יכול לשמר את ההצלחה ולהישאר עדכני מול יריבים קלילים וצעירים יותר. מיקרוסופט צפויה להמשיך להשפיע על חיינו גם בשנים הקרובות, אך האם תישאר מלכת התוכנה גם בגיל 40?

בחודש שעבר ציינה מיקרוסופט 30 שנים להיווסדה כפי שרק היא מסוגלת לעשות: 16,000 עובדי החברה התכנסו באיצטדיון הבייסבול של סיאטל וחגגו את יום ההולדת בנוכחות חתן האירוע, היושב ראש ביל גייטס.

 

דרך ארוכה הובילה לאיצטדיון בסיאטל מאלבקרקי, ניו מקסיקו, בה גייטס וחברו פול אלן רשמו ב-1975 חברה בשם Micro-Soft (המקף נעלם כמעט מיד). זה קרה לאחר שב-1 בינואר, 1975, הם קראו בגיליון של כתב העת "פופולר אלקטרוניקס" על מחשב המיקרו החדשני Altair 8800. גייטס פנה למפתחת המחשב, חברת MITS, ובישר לה כי הוא ועמיתיו פיתחו גירסה של שפת התכנות BASIC המיועדת לשמש כסביבת הפעלה למחשב. זאת, עוד לפני שכתב שורת קוד אחת של המערכת, ויש בכך כדי להעיד על גודל הביטחון של גייטס והרעב שלו להצלחה. לאחר שהמערכת פותחה והודגמה בהצלחה, נחתמה עסקה למכירת זכויות השימוש ב-Basic של גייטס ואלן על פלטפורמת ה-Altair. והשאר היסטוריה, כמו שאומרים.

 

גייטס, שהפסיק את לימודיו בהארוורד מיד לאחר שקרא על ה-Altair, היה משוכנע שהמחשב האישי יביא למהפכה,

והוא היה נחוש לא להחמיץ את ההזדמנות. הוא חלם על מחשב שיוצב על כל שולחן בכל בית, והגשים את החלום כמעט במלואו. כיום, עלות Windows, מערכת ההפעלה של מיקרוסופט, ואופיס, חבילת היישומים המשרדיים של החברה, מקיפה עד שני שלישים מעלות של מחשב חדש.

 

במילים אחרות, יותר מ-66 אחוז מעלותם של כ-90 אחוז ממחשבי העולם זורמת לרדמונד. אם חושבים על כך שלאחר הפיתוח הראשוני של התוכנה, עלות הפקת כל עותק היא אפסית, אפשר להבין כיצד רשמה החברה השנה רווח של 12 מיליארד דולרים וערך הנכסים שבידיה מסתכם ב-70 מיליארד דולרים.

 

גייטס, שיבקר החודש בישראל, היה בן 20 בלבד כשהקים את מיקרוסופט וכיום, בגיל 50, הוא בטוח לחלוטין שהשנים הקרובות יהיו מוצלחות לפחות כמו העשור האחרון. יש לו סיבות טובות להאמין שהקופה הרושמת של ענקית התוכנה תייצר הכנסות חדשות בשווי מיליארדי דולרים. בשנה הבאה צפויה לצאת גירסה חדשה של מערכת ההפעלה Windows, בשם Vista, כמו גם עדכון לחבילת היישומים Office.

 

נוסף על כך, בקרוב תושק ה-Xbox 360, קונסולת המשחקים החדשה, גירסה חדשה של תוכנת מסדי הנתונים SQL ועוד. גייטס משוכנע כי בעידן הפס הרחב, עתיד התוכנה זוהר מתמיד - אין לזלזל באמונה זו, שהביאה להצלחה הפנומנלית של מיקרוסופט עד כה.

 

אך גם עובדיו המסורים ביותר של גייטס מתקשים להיפטר מהספקות כאשר הם מקשיבים להצהרות האופטימיות שלו. חלקם

 מטילים ספק בהנחה שניתן לשחזר את הצלחת העבר הגדולה לנוכח האתגרים שבפתח. השוק נוטה להסכים איתם. ראשית, המניה של מיקרוסופט אינה לוהטת יותר. המשקיעים, המוטרדים מהאטה בגידול במכירות, הביאו לירידה של יותר מ-10 אחוזים בערכה בשנה האחרונה.

 

כמובן שאין איש שטוען כי מיקרוסופט נקלעה למצוקה חמורה ובשנים הקרובות צפויה החברה להמשיך להשפיע על חיינו באופן בולט. מיקרוסופט ממשיכה להרוויח מיליארדים ממוצרי הדגל שלה - Windows ו-Office, וחודרת בהתמדה לשווקים שונים, כמו טלפונים סלולריים, קונסולות משחקים ותוכנות שרת. עם זאת, סימני השאלה נוגעים לעתיד הרחוק יותר - האם מיקרוסופט תגיע ליום הולדתה ה-40 כשהיא עדיין מובילת השוק או שהמתחרות שנושפות בעורפה ידיחו אותה מכסאה?

 

בירוקרטיה משתקת

 

בשנת ה-30 של מיקרוסופט, גוברות הקללות על הברכות. המבקרים מלאים בתלונות אשר כאילו לקוחות מאחת הפרסומות של החברה: היא סובלת מבירוקרטיה משתקת, חוסר תקשורת מתסכל, חטיבות שונות עובדות על טכנולוגיות חופפות מבלי לשמור על שיתוף פעולה הולם. בקיצור, אותם החוליים שמיקרוסופט מבטיחה לרפא בעזרת תוכנותיה.

 

מיקרוסופט מבטיחה שהתוכנות שלה יהפכו אנשים לעובדים טובים יותר - יעילים וריווחיים יותר ובעלי יכולת משופרת, או כמו שהחברה אוהבת לומר, לעזור להם לממש את הפוטנציאל שלהם. אבל יש מי שתוהה מדוע חברת התוכנה הענקית אינה נעזרת בפתרונותיה היא בכדי לפתור את בעיותיה.

 

ניסיון להתיר את המנגנון

 

כאבי הגדילה של החברה באו לידי ביטוי בעיכוב של מוצרים, והותירו את הדלת פתוחה למתחרים צעירים וזריזים שיכבשו את השוק.

היריבות הללו, שבראשן גוגל ויאהו!, מציעות פתרונות רעננים למשתמשים, ומניותיה של מיקרוסופט נסחרות מזה זמן מה באותו המחיר.

 

בעוד היא מתכוננת להשיק מגוון תוכנות חדשות, מיקרוסופט מנסה להתיר את סבך הבירוקרטיה אליו נקלעה באמצעות שינוי ארגוני, שמטרתו להביא את הרעיונות הטובים ביותר לשוק בצורה מהירה יותר, ולהגדיל את חלקה בשוק המתפתח של תוכנות ושירותים מקוונים.

 

גוגל וסאן מציגות: Kill Bill

 

חברות חדשות מציעות לגולשים שירותים מקוונים המספקים תחליף למוצרים ולתוכנות של מיקרוסופט, לעתים ללא תשלום. החשש הגדול של מיקרוסופט הוא כי שירותים אלה יתחרו ב-Windows ו-Office וינגסו בהכנסותיה. למשל, גוגל וסאן הכריזו לאחרונה על שותפות, שלמרות שהיא עדיין מעורפלת, עשויה להניב כלים שיספקו למשתמשים חלופה מקוונת, זולה או אפילו חינמית לתוכנות היקרות של מיקרוסופט, כמו Word או Excel. "גוגל וסאן מציגות כאן גירסה משלהן לסרט Kill Bill", סבור דיוויד גאריטי, מנהל המחקר בחברת Investec.

 

אך לא רק גוגל ויאהו צריכות להדאיג את הענקית מרדמונד. יש לה גם מתחרות חדשות, גדולות וקטנות, המציעות שירותים מבוססי אינטרנט. Salesforce.com, המנהלת קשרי לקוחות, היא מתחרה גדולה. Writley ו-gOffice, המספקות מעבדי תמלילים מקוונים ותוכנת הדואר האלקטרוני Zimbra הן חלק מהיריבות הקטנות.

 

מיקרוסופט מפגרת מאחור

 

מיקרוסופט מתעקשת שהיא חזקה מספיק בכדי להילחם במתחרות. קווין ג'ונסון, שמונה לאחרונה לנשיא משותף של חטיבה חדשה בחברה, שבאחריותה נמצאים Windows, שרתים וחטיבת MSN, אמר כי מנכ"ל החברה, סטיב באלמר, דיבר כבר לפני שש שנים על הפיכת התוכנות לשירותים. לדבריו, החברה צפתה את השווקים הפוטנציאליים הללו כבר לפני עשור. "אנחנו סיפקנו את החזון לגבי הכיוון שאליו הדברים הולכים".

 

על אף שג'ונסון טוען כי מיקרוסופט רוקמת תוכניות שיסייעו לה להתרחב בצורה מהירה ועמוקה יותר לשוק השירותים המקוונים, החברה מפגרת מאחור בתחומים הזוכים לתשומת לב תקשורתית.  יריבותיה היו הראשונות שסיפקו כלים מקוונים לחיפוש במחשב וברשת. מיקרוסופט גם נאלצה לשחק תופסת בתחום החיפוש ברשת ולשפר את מנוע החיפוש שלה במהירות על מנת להילחם בהצלחתה המסחררת של גוגל. יתרה מכך, בעוד שהיא היתה זו שהציגה לראשונה שירות דואר רשת, גוגל ויאהו הקדימו אותה - והציגו מוצרים משופרים לעומת ההוטמייל המיושן.

 

אתגרים נועזים מול שירותים קטנים

 

החברה ממשיכה להיאבק עם המטלה של סיוע למשתמשים למצוא את מה שהם מבקשים במהירות. כאשר תושק Vista, מערכת ההפעלה העתידית של מיקרוסופט, שתגיע חמש שנים לאחר קודמתה - לוט בערפל הגורל של רכיב שציפו לו רבים: מערכת ניהול מידע שנקראת WinFS, שאמורה לאפשר למשתמשים למצוא מסמכים, תמונות והודעות דואר אלקטרוני במהירות.

 

מיקרוסופט מזדנבת מאחור גם בתחום הכנסות מפרסום במנועי חיפוש. החודש, החלה החברה לבחון בארה"ב מערכת המאפשרת לה למכור קישורים בתשלום, שיוצבו בסמוך לתוצאות החיפוש במנוע MSN. המערכת מבוססת על נוסחת דירוג אתרים על פי משתנים כמו רלוונטיות. בשלב זה העבודה מבוצעת עבורה על ידי יאהו, שחתומה עם מיקרוסופט על חוזה שיסתיים ב-2006.

 

נוסף על כך, החברה נמצאת במגעים עם טיים וורנר, לגבי עיסקה פוטנציאלית עם חטיבת AOL, שעשויה לסייע לה בקרב מול גוגל. אחת האפשרויות היא ליצור מעין ברית בכל הנוגע לפרסום מקוון. בשלב זה לא ברור באיזה שלב נמצא המו"מ וישנם דיווחים מקבילים על משא ומתן שמנהלת גוגל עם AOL לגבי רכישה.

 

ג'ונסון מודה כי מיקרוסופט פעלה לעיתים בצורה איטית יותר מהמתחרות שלה. הוא תולה את האשם בכך שמיקרוסופט מתמקדת ב"אתגרים הגדולים והנועזים", כמו שילוב טכנולוגיות מועילות במוצרים, ולא סתם ממהרת להוציא מוצרים חלקיים לשוק. 

 

העובדים מתחרים אלה באלה

 

אנליסטים מציינים לטובה את יכולתה המוכחת של החברה להשיג את המתחרות במשחק התופסת הטכנולוגי, ואפילו להתארגן מחדש בצורה כזו שתאפשר לה להישאר מובילה.

 

לדברי ג'ונסון, תהליך הארגון מחדש שעוברת החברה - שמאחד את שבע המחלקות העסקיות תחת שלוש חטיבות גדולות - אמור, בחלקו, להאיץ את תהליך קבלת ההחלטות ולהפוך את מיקרוסופט לארגון זריז יותר. אם ישאו פרי, שינויים אלו יוכלו לסייע לה להפחית את התלונות שיעילותם של העובדים נבלמת על ידי דרגים רבים מדי של מנהלים.

 

במסגרת משפט שזכה לסיקור נרחב, טען קאי-פו לי, מנהל לשעבר בחברה, שערק לשורות גוגל, כי בחברה פועלות קבוצות שעובדות באופן עצמאי במקום לשתף פעולה ומחויבות לתת דין וחשבון ליותר מדי אנשים. מיקרוסופט תבעה את לי ואת מעסיקתו החדשה, בטענה כי הם הפרו הסכם למניעת תחרות. הנושא עדיין נדון בבית המשפט.

 

מיקרוסופט מתמודדת גם עם החסרונות של תרבות ארגונית, המאפשרת לכמה קבוצות לעבוד על אותה טכנולוגיה, לעיתים אף תוך תחרות זו עם זו. הפילוסופיה הזו לא הוכיחה עצמה כמצופה בכל הנוגע לחיפוש, שם, למרות מאמצים מרובים, אנליסטים רבים סבורים שהיא עדיין אינה משתווה למתחרות.

 

לדברי ג'ונסון, מיקרוסופט בוחנת מחדש את הגישה הזו, במקביל לנסיונותיה לעודד קבוצות נפרדות לפתח רעיונות חדשים. "חדשנות היא דבר נהדר. אבל בנקודה מסוימת חייבים לקבל החלטות שימנעו עבודה כפולה או תחרות בין הקבוצות", הודה.

 

חשש מבריחת מוחות

 

המקרה של קאי-פו לי הדגיש את החשש הגובר במיקרוסופט מפני בריחת מוחות, המיוחס בחלקו להחלטת החברה שלא לחלק אופציות למניות לעובדים, וגם בשל צמיחת מתחרות, ובראשן גוגל, המצויות עדיין בצמיחה ומצליחות "למכור" לעובדים אווירה של סטארט אפ ביחד עם תחושה של חלוציות. ההתפרצות המיוחסת למנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, לפיה ידאג "לחסל את גוגל", מעידה יותר מכל על לחץ.

 

החשש הגדול של מיקרוסופט הוא כי גוגל בונה בהדרגה מערך של שירותי רשת חינם, שיתחרו ישירות ב"פרות החולבות" שלה - Windows ו-Office. למשל, גירסה 2 של תוכנת החיפוש השולחנית Google Desktop מציגה למשתמשים חדשות, מזג אוויר, אלבומי תמונות, ציטוטי מניות וגישה מהירה ל-Gmail, נוסף על האפשרות לבצע חיפושים במחשב - והכל מסרגל הצד בדפדפן. אם למיקרוסופט יש תשובה לכך שאינה כרוכה בשינוי קיצוני של המודל העסקי שלה, היא אינה נראית באופק. 

 

ירח הדבש של גוגל

 

בראיון שנתן לאחרונה לאתר Cnet, גייטס גימד בדבריו את גודל האיום של גוגל על מיקרוסופט: "הם לא עשו כל כך הרבה עד כה", הוא אמר, "אנשי גוגל, בגלל שהם נמצאים בשלב 'ירח הדבש' שלהם, חושבים שהם יכולים לעשות הכל תמיד. היו לנו בעבר מתחרים רבים שנהגו כך בשלב ירח הדבש שלהם, אך אני חייב לציין שזה ירח הדבש הגדול ביותר שראיתי".

 

בעוד העליה המטאורית של גוגל היא האיום התחרותי הגדול ביותר הניצב בפני מיקרוסופט, הצמיחה ההדרגתית של לינוקס ותוכנות המבוססות על קוד פתוח בסקטור הארגוני היא אתגר נוסף, ונראה כי התשובה האפקטיבית היחידה של החברה עשויה להיות הורדת מחירים.

 

למיקרוסופט יש שאיפות גם בתחום הבידור הדיגיטלי, שצומח על רקע הגידול במספר חיבורי הפס הרחב. בשוק זה, נגן ה-iPod וחנות ה-iTunes של אפל עקפו בסיבוב את תוכנת נגן המדיה של מיקרוסופט. כך גם בתחום הדואר האלקטרוני הנייד - מיקרוסופט עובדת בשיתוף עם מספר חברות כדי לפתח פתרון לדואר אלקטרוני המשתלב בטלפונים ניידים חכמים. עם זאת, בינתיים, החברה המובילה בתחום היא RIM עם הבלקברי שלה. 

 

קורבנות של הצלחות העבר

 

מיקרוסופט מתמודדת עם הדילמה הקלאסית שעולה בגורלו של כל סטארט אפ קטן, כאשר הוא הופך לתאגיד גדול, קבע גאריטי. אין שום דרך לנהל אלפי עובדים בלי להקים מבנה ארגוני חזק, אך המבנה הזה יביא בסופו של דבר לתחושת ניכור מצד חלק מהעובדים, שעדיין זוכרים את הימים הראשונים. "הם קורבנות של הצלחות העבר", הוא אמר.

 

הארגון מחדש שעוברת מיקרוסופט נראה כמו נסיון להתמודד עם בעיית הגודל - ללמד את הפיל לרקוד, כמו שמכנה זאת גאריטי, בהתייחסו לספר ניהול פופולרי שכתב ג'יימס בלאסקו. "איני יודע אם יוכלו ללמד את הפיל לרקוד, אבל הם בהחלט נראים מוכנים ללבוש את חצאיות הריקוד שלהם".

 

בחברה ריכוזית כמו מיקרוסופט, בה רוב ההחלטות החשובות מתקבלות על ידי שני אנשים - ולמעשה, על ידי בן אדם אחד, עתידה של חברת התוכנה הגדולה בעולם תלוי בעיקר באיש שהביא אותה עד הלום. שאלת המפתח אינה בהכרח מה גוגל תעשה, אלא עד כמה נותר גייטס רעב להצלחה.  

 

תולדות מיקרוסופט: נקודות ציון חשובות

 

ספטמבר, 1975 - ביל גייטס ופול אלן מייסדים את Micro-Soft. רק ב-1977 תיקבע רשמית חלוקת התפקידים ביניהם - גייטס נשיא החברה ואלן סגנו.

 

ינואר, 1979 - החברה עוברת מאלבקרקי לוושינגטון. 

  

אוגוסט, 1981 - IBM חושפת את ה-IBM PC, אבי המחשב האישי המודרני, שאחראי במידה רבה למהפכת המיחשוב האישי. המחשב פועל עם סביבת ההפעלה MS-Dos 1.0 של מיקרוסופט.

 

דצמבר, 1981 - מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, מבקר במשרדי מיקרוסופט ומציג את מחשב המקינטוש החדשני. מיקרוסופט תהיה לחברה הראשונה המפתחת מוצרים למחשב.

 

פברואר, 1983 - מיקרוסופט מציגה את ה-Microsoft Mouse, עכבר מחשב בעל שני כפתורים, המיועד למחשב ה-PC של IBM או כל מחשב אחר הפועל עם MS-Dos. במקביל, פול אלן פורש מתפקיד סגן נשיא של מיקרוסופט, אך נשאר במועצת המנהלים.

 

אוגוסט, 1985 - מיקרוסופט ו-IBM חותמות על הסכם לפיתוח OS/2, מערכת הפעלה המיועדת לדור השני של מחשבי IBM האישיים. סטיב באלמר מציג את המערכת כ"דור הבא של Windows". אך ההצלחה של Windows מעיבה על OS/2 והשותפות לבסוף מתפרקת ב-1990.

 

נובמבר, 1985 - השקת Windows 1.0, מערכת הפעלה גרפית שפותחה "בהשראת" ממשק המשתמש הגרפי שהומצא במעבדות PARC של זירוקס. בחבילה כלולות תוכנות חינם רבות, בהן Calendar, Notepad. Calculator, Windows Paint ועוד.

 

פברואר, 1986 - מיקרוסופט מעבירה את משרדיה לרדמונד, וושינגטון.

 

מרץ, 1986 - החברה מגיעה לאיזון תקציבי.

 

דצמבר, 1986 - מיקרוסופט מעסיקה 1,442 עובדים.

 

פברואר, 1987 - הכרזה על Windows 2.0

 

אוגוסט, 1989 - גירסה ראשונה לחבילת היישומים Office.

 

מאי, 1990 - החברה משיקה את Windows 3.0.

 

יוני, 1992 - מיקרוסופט משיקה את Windows 3.1, הכולל כ-1,000 שיפורים לעומת הגירסה הקודמת.

 

אוגוסט, 1995 - השקת Windows 95. מיקרוסופט משחררת תוסף עבור המערכת - הדפדפן אינטרנט אקספלורר 1.0.  

 

אוקטובר, 1997 - משרד המשפטים האמריקני תובע את מיקרוסופט, בטענה כי החברה הפרה הסכם ביניהן מ-94'. המשרד מבקש למנוע מהחברה להמשיך לשלב את אינטרנט אקספלורר בתוך Windows 95.

 

יוני, 1998 - השקת Windows 98.

 

מרץ, 1999 - גייטס חושף את אינטרנט אקספלורר 5.0. מיליון הורדות לדפדפן החדש תוך שבוע.

 

ינואר, 2000 - מינוי סטיב באלמר למנכ"ל. ביל גייטס הופך לארכיטקט תוכנה ראשי - תפקיד שיצר לעצמו.

 

פברואר, 2000 - השקת Windows 2000.

 

יוני, 2000 - גייטס ובאלמר חושפים את יוזמת ה-.NET לפיתוח שירותי רשת.

 

ספטמבר, 2000 - השקת Windows ME.

 

אוקטובר, 2001 - השקת Windows XP ו-Office XP.

 

ינואר, 2002 - ביל גייטס מפרט במכתב פתוח את יוזמת "מיחשוב אמין", שתכליתה הפיכת מוצרי החברה לבטוחים יותר לשימוש.

 

נובמבר, 2002 - שופטת בית המשפט המחוזי בארה"ב, קולין קולר-קוטלי מאשרת את ההסדר בין מיקרוסופט למשרד המשפטים האמריקני. ההסדר נחשב נוח למיקרוסופט ולא כופה על החברה פירוק או הפרדה בין הדפדפן למערכת ההפעלה - עונשים שחששה מפניהם.

  

פברואר, 2005 - החברה מכריזה על מנוע החיפוש החדש של MSN, שאמור להתחרות בגוגל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גייטס וחבר בעת השקת אופיס XP. אתגרים לא פשוטים
מומלצים