רולטה על שני גלגלים
שבילים נפרדים לאופניים יחסכו כסף, זמן ובעיקר חיי אדם - יעידו 261 קורבנות העשור האחרון
"רוכב אופניים נהרג בהתנגשות עם אופנוע בדרך בר-לב בתל-אביב", הבזיקו המבזקנים אי שם באוקטובר, וכולנו עברנו לסדר היום. רק שי סולימני, בן 15, לא יחזור הביתה. איש לא יודע מה היה קורה בצומת, אילו הייתה בארץ תשתית אופניים ראויה. אנחנו יודעים רק מה קורה כל הזמן ללא התשתית הזו: עוד ועוד רוכבי אופניים נפגעים, סובלים מנכויות קשות, מקפחים את חייהם. גם המקצוענים שבהם רוכבים על "רולטה רוסית": גולן שלמון, אלוף ישראל במירוצי כביש, נהרג בקיץ מפגיעת אוטובוס בכביש הסרגל; שרון בן מאיר, אף היא אלופת ישראל, נהרגה בקיץ שעבר מפגיעת גלגל שניתק ממשאית.
ספורטיביים ככל שיהיו, אופניים הם בראש ובראשונה כלי רכב, בערים ומחוץ להן - עובדה שנדמה כי מדינת ישראל מבכרת משום מה לשכוח. לפני יותר משנתיים הורה שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, לגבש תוכנית מקיפה להקמת מסלולי רכיבה בכל הארץ. משרדו הבטיח להקים שבילי אופניים בצמוד לכבישים העירוניים והבין-עירוניים, במסלולים מיוחדים המופרדים מהכביש. בינתיים, את השביל הבין-עירוני היחיד (תל-אביב-נתניה) מתכננים כיום איגוד האופניים ומשרד אדריכלים, שהתנדב לנושא. שר הלך, שר בא, ועל הפרק כנראה דברים אחרים. ובשטח, מצב הרוכבים רק הולך ומחמיר.
ברכיבה בין-עירונית אתה נאלץ לנסוע לצד הכביש, בתחושה שבכל שנייה מישהו מאחור עלול לעשותך מנוחתו עדן. משאיות ההודפות אותך מוסיפות לתחושת הביטחון הכללית. בתוך העיר זהו תמרון מתמיד בין המדרכה לכביש (בתל-אביב גם הציורים הנקראים משום מה שבילי אופניים עוברים מהכביש למדרכה). פה צריך להיזהר על הולכי הרגל, כאן - מהרכבים.
בשעות העומס, אופניים הם כלי רכב מהיר בהרבה ממכונית. רוכב בכושר מגיע מהרצליה לתוך תל-אביב ב-30-20 דקות; לרכב בפקק זה לוקח כפול זמן. ואכן, בשנים האחרונות עלה משמעותית היקף השימוש באופניים, ובאמת הגיע הזמן.
שבילים של ממש - נפרדים, עם רמזורים משלהם, המאפשרים נסיעה מהירה, נינוחה ובטוחה - היו מעלים עוד הרבה יותר מאיתנו על שני גלגלים. גם הסגווי, מעין קורקינט עתידי שיאושר בקרוב, יצטרך מקום לנוע. ובמדינות רבות משמשת מערכת השבילים הנפרדת גם את הטוסטוסים. אבל אצלנו כולם במכוניות, מבזבזים את הזמן והדלק בפקקים ומזהמים את האוויר. לפי ההערכות, הזיהום בגוש דן בלבד הורג מעל אלף איש בשנה; עלות הטיפול בחולים והמוות בטרם עת נאמדת ב-77 מיליון דולר מדי שנה. תחשבו כמה קילומטרים של שבילי אופניים אפשר לסלול בסכום הזה.
בעשור האחרון נהרגו בישראל 261 רוכבי אופניים. כל אחד ואחת מהם היה עולם ומלואו. שבילים מיוחדים יעשו לכולם רק טוב: פחות הוצאות רפואיות, פחות ייבוא דלק, פחות פקקים, פחות זיהום אוויר, יותר בריאות וכושר, יותר איכות חיים ובעיקר - יותר חיים.