דנ"א זבל - לא מה שחשבתם

חוקרים של IBM הריצו טכנולוגיית כריית מידע על הגנום האנושי והופתעו לגלות תבניות אופייניות ולא מוכרות בשיירי ה-DNA העודפים שנחשבו, עד לאחרונה, לחסרי כל שימוש. חוקרים מעריכים כי ל-DNA הזבל תפקיד חשוב בתהליכים שונים בתאים

חוקרים ממעבדות IBM ערכו ניתוח מתמטי של הגנום האנושי וגילו כי שיירי ה-DNA, שבדרך כלל נחשבים לחסרי שימוש ומטרה, כן משמשים לתהליכים שונים בתאים. המונח דנ"א זבל (junk DNA) מתייחס למקטעים מהגנום שנראה כאילו אין להם שימוש ספציפי. אולם מבחינה מדעית של הגנום עולה כי ל-DNA העודף יש תבניות קבועות הזהות למקטע שנחשב לזבל ולמקטע הדנ"א המקודד חלבונים. נוכחות תבניות כאלה בדנ"א עשוי להועיד על כך שמקטעים אלו של הגנום משחקים תפקיד חשוב בתהליכים שונים בתא.

ממצאי הדוח פורסמו בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב (ה-National Academy of Sciences). למרות הפרסום המדעי, החוקרים מסבירים כי יש צורך באישור הממצאים באמצעות ניסויים מעבדתיים, ולא רק על-ידי תוכנת המחשב.

בשנים האחרונות נאסף ידע רב אודות ה-DNA העודף, ועל תפקודו בתאים. אותם חלקים בחומר הגנטי, שנחשבו עד לאחרונה לחסרי כל שימוש, משתתפים בתהליכים שונים בצורה שעדיין איננה ברורה לגמרי לחוקרים.

החוקר הראשי בפרויקט ועמיתיו ממרכז המחקר תומס ווטסון השתמשו בכלים מתמטיים לגילוי תבניות כדי לנסות למצוא את התבניות בגנום. הטכניקה משמשת לרוב לצורך כריית מידע שימושי ממאגרי נתונים ענקיים בעולם העסקים ובמדע, והותאמה לצורך מחקר מדעי-גנטי.

החוקרים חיפשו תבניות (דפוסים קבועים, או "מוטיבים" בלשון המחקר), בקרב שש מיליארד אותיות באיזורים הלא מקודדים של הגנום האנושי. כל דפוס הוא למעשה חזרה שיטתית של רצף אותיות, שמעיד על משמעות כלשהי בתא.

"אחד הדברים שעולים מהמאמר הוא שדנ"א הזבל עשוי לא להיות זבל", אומר מוביל המחקר, אך מציין כי יש צורך בהוכחה מדעית לנושא. בין התפקידים האפשריים של ה-DNA העודף הוא הסדרה של תהליך התעתיק - תחילת התהליך שמוביל לתרגום הקוד הגנטי לפפטידים או חלבונים ותקשורת בין התאים.

לדבריו, "(קיים) קשר בין איזורים נרחבים של הגנום שלא חשבנו שיש להם תפקיד בכלל, עם החלק של הגנום שאנחנו יודעים את תפקידו". לדבריו, למעבדה ממוצעת אין המשאבים לאשר או להפריך טענה זו, אך הוא ציין כי באמצעות שיתוף פעולה בין מספר מעבדות, באמצעות טכנולוגיית שיתוף משאבי-חקר, ניתן יהיה לפצח את הנושא.

הכותב הוא עורך אתר "הידען "