שתף קטע נבחר

יוצאת לאור

לא קל להתבלט בין מלי לוי, עפר שכטר ושירי מימון, אבל נועה ברקאי עומדת בזה בכבוד ב"נו אקזיט", שעולה בסוף השבוע לאקרנים. העובדה שהיא אשתו של הבמאי דרור סבו היא רק עוד עובדה. היא פה בזכות עצמה

 

 

"נו אקזיט", שעולה לאקרנים בסוף השבוע, הוא הסרט שחנך את הפאזה הרצינית בחייו של עפר שכטר. שכטר מגלם שם את יהודה, במאי צעיר שהסרט התיעודי בו הוא מושקע כבר שלוש שנים הופך לפרויקט ריאליטי אימתני. גם מלי לוי ושירי מימון נותנות בו הופעת בכורה קולנועית, אבל למרות עומס הכוכבים נדמה שדווקא עבור מישהי אחרת, לא מוכרת, הסרט הזה ישמש כמקפצה לתודעת הקהל והמבקרים.

 

דמותה של יעל, זוגתו של יהודה והמאמנת האישית של איתן, חברו העיוור (אמנון וולף) שהופך ל"רווק" בסדרת ריאליטי, התגלגלה להיות אחת המורכבות והאניגמטיות בסרט, בעיקר בזכות השחקנית שמגלמת אותה, נועה ברקאי. הנוכחות המרשימה של ברקאי בפגישה פנים מול פנים, מספקת תשובה מיידית וברורה לשאלה מדוע דמותה בסרט מהדהדת בזיכרון גם בחלוף זמן רב מאז הצפייה בו. יש לה שיער כהה ומרשים, עיניים כחולות עזות מבע ופנים חזקות שכמו נוצרו לשחק קלאסיקות. היא מזכירה שחקניות תיאטרון מן העבר, אולי הודות למוצאה הליטאי, אבל במקור היא מקרית ביאליק, שם אביה לימד תיאטרון והעביר חוגי דרמה. אחותה קולנוענית. אמה בכלל כימאית.

 

היא מתגוררת בבית שכור בכפר עם בעלה, הבמאי והתסריטאי דרור סבו, חתולה והתינוקת עמליה, עוד לא בת חודש ימים. הם נישאו לא מזמן כשהיתה בחודש רביעי. סבו היה גם מיוצרי "פרוייקט Y” המציצני, שככל הנראה שימש השראה ל"נו אקזיט".

 


"קווים בולטים באופייה של יעל לקוחים ממני". ברקאי בסרט

 

סבו, שביים את הסרט וגם היה שותף בכתיבת התסריט שלו עם עמית ליאור וברק סלונים, לא כתב, לדבריה, את התפקיד עבורה. "הדמות היתה נוכחת בתסריט לפני שאני לוהקתי. מההתחלה היה דבר אחד ברור: שאני לא הולכת לשחק בסרט. מה גם שמראש ידענו שהחבר'ה מאקזיט מיועדים לתפקידים הראשיים. כשהדמות של יעל נכתבה, לא היה ברור לאן היא לוקחת את העלילה. היו שלבים בהם היא היתה ביץ' והיו שלבים שהיוותה קונטרה ליהודה, היתה מוסרנית מאוד ושמה לו מראה בפרצוף. בסוף יצא משהו באמצע, משהו לא שחור-לבן שיותר קרוב לחיים".

 

הדמות נכתבה בהשראתך?

 

"לדמות בתסריט המקורי קראו נועה אז אני מניחה שהיתה לשלושתם בראש מידה מסוימת של השראה כי גם עמית וברק מכירים אותי. גם אלמנטים אחרים שקיימים בדמות מזכירים אותי. יש לה את השיער שלי והיא לבושה זרוק כמוני אבל היא לא שנטי שנטי ניו אייג'. אין לה דיבור רוחני, זה משהו שקיים גם אצלי. אני מדריכת פילאטיס ועושה הרבה דברים עם הגוף, אבל אני לא שטופה ברוחניות. כך שמבחינת המאפיינים האלה היא דומה לי אבל מבחינה עלילתית יעל היא הכי מומצאת. לא הסתמכו על פרטים ביוגרפיים מחיי, גם לא הייתי חלק מאף תוכנית ריאליטי. מצד שני, קווים בולטים באופייה שנעשה בהם שימוש בעלילה, לקוחים ממני. למשל, חוסר הבהירות שמאפיין אותה. גם אני כזאת, יכולה להיראות נורא רכה ואמהית ומצד שני ישנם רגעים שאני בהחלט ביץ'."

 

ומה לגבי סיפור המשיכה בינה לבין הדמות שמגלם גל זייד?

 

"היו לי כל מיני שיחות עם עפר (שכטר) על זה. גם בחיים יש לי משיכה לאלפא מיילים וגל הוא סוג של אלפא מייל על הסט, הזכר הדומיננטי בשטח. למרות שזה גם לא סרט שבו הגיבור מנצח ולא ברור מי החזק שם, גל או עפר."

 

איך היה לעבוד עם זייד ושכטר?

 

"היו לנו שני סשנים של צילומים ובאמצע היתה הפסקה. בסשן הראשון היו רוב הסצינות האינטימיות שלי עם גל והשני כלל את הסצינות היותר אינטימיות עם עפר. הסתבר לי שהדינמיקות שנוצרות על הסט הן בהתאם למה שצריך להתרחש בקטעי התסריט הרלוונטיים. בסשן הראשון הייתי הכי מוקסמת מגל, 'איזה מדהים הוא ואיזה מדהים לעבוד איתו', והייתי בטרן-אוף מעפר כי בגדתי בו. ובסשן השני אני ועפר התחבקנו כאילו אנחנו אחים אבודים ופתאום היה לי טרן-אוף מגל. ברמה המקצועית מדהים לעבוד עם גל. הוא כל הזמן עובד, היתה כל הזמן אינטראקציה, היה כל הזמן אלתור. כיוון שהכל בעשייה היה תמיד בדקה ה-99 או יותר נכון, המאה ואחת, אז גם ברמה של המשחק מול התסריט היה פתח רחב לאימפרוביזציות ומאוד מפרה לעבוד אתו.

 

"עפר שכטר הוא פשוט קסם של עפר. המפגש הראשוני בינינו היה כשבאתי לראשונה לסט, על תקן מדריכת שחקנים. היה ברור שהוא משחק את יהודה. בינתיים נערכו אודישנים לתפקיד של יעל. עשיתי אתו כמה פגישות עבודה כשלפני זה לא ראיתי אותו אף פעם ב'אקזיט' ולא בשום דבר אחר. הוא צ'ארמר, הוא מאוד אינטליגנטי וסופר-רציני. הדבר היחיד שידעתי עליו זה שהוא הראה את התחת והוא בדיוק במקום ההפוך - הכי רציני ומשקיען."

 

אז איך בסוף התגלגלת לתפקיד?

 

"עשו אודישנים לאנשי 'אקזיט' וחלק מהעניין היה שיעל היא בחורה צעירה, אז הוחלט שדווקא עדיף שתהיה מישהי מבוגרת יותר מעפר, זה עבד מאוד יפה בטלנובלה בע"מ. ברגע שהחליטו, עמית ליאור היה זה שאמר לדרור למה לא אותה. לגמרי פרוטקציות".

 

"זכייה היתה הדבר האחרון שהעלינו על דעתנו"

למרות שברמת הפרסום היא אינה עפר שכטר ולא בטוח שהיא רוצה להיות, הפנים שלה לא חדשות לגמרי. היא שיחקה את דמותה של אלה מאורנה ואלה בסרט "הבועה" וחברה באנסמבל של רינה ירושלמי. היא שיחקה שם ב"מיתוס" וב"שלוש אחיות", וב"משתה" עם גיל קופטש, עשתה פרסומות וקצת טלווזיה ב"פרנקו וספקטור".

 

"הלהקה של רינה ירושלמי זה משהו מאוד סגור ותובעני. כשהייתי ב'מיתוס' לא עשיתי אודישנים לשום דבר, הייתי בהסגר ממש. תמיד היתה לי משיכה לתנועה, לאוונגרד. רציתי תמיד להיות בלהקה של פינה באוש ורינה ירושלמי זה כנראה הכי קרוב".

 

ואיך היה לעבור מסוג כזה של משחק לשחק ב"נו אקזיט"?

 

"יש משהו בתיאטרון בלהיות על במה. זו עוצמה שאין מה לעשות, לא דומה ולא יכולה להשתוות לעבודה על סרט. מצד שני, יש משהו באינטנסיביות כשעושים סרט. עפר אמר שזה 'כמו שיוצאים לטיול שנתי' כי בסרט הכל נהיה דחוס. בכל מקרה לא יכול היה להיות מעבר יותר קיצוני מלשחק את מאשה ב"שלוש אחיות" של רינה, שזה משחק מוחצן עם דיבור תיאטרלי, ללשחק דמות שהיא כאן עכשיו הכי בקטן. הדבר שעניין אותי לבדוק עם עצמי זה כמה קטן אני יכולה לעשות את זה ושהתוצאה תהיה אפקטיבית. איך שגמרנו לצלם היה לי טונות של אודישנים, אבל אז נולדה עמליה".

 

"נו אקזיט" התחיל כפרוייקט לטלוויזיה (וגם ישודר בהוט כמיני סדרה) ובאמצע הדרך שינה כיוון לקולנוע. מה דעתך על התפנית הזאת?

 

"אנשים ראו את התוצאה היפה והחליטו לשלוח לוולג'ין. ראיתי אותו בקולנוע פעם אחת בלבד וכדרכם של שחקנים הייתי עסוקה בלבדוק אם אני מספיק יפה, באיזו זווית של הפרופיל האף שלי נראה טוב. לכן בא לי לתת את עמליה לאחת הסבתות וללכת לראות את זה שוב על המסך הגדול. ראיתי אותו כמה פעמים על המסך הקטן והלוק נראה נורא טוב. יכול להיות שעל המסך הגדול משהו מזה הולך לאיבוד".

 

הופתעתם מאוד מהזכייה בפרסים הראשיים בפסטיבל ירושלים?

 

"לגמרי. זה היה מאוד משעשע. כשהוחלט שנולך לוולג'ין חודש לפני התחרות, שזה כלום זמן, הייתי עם בטן של חודש שביעי, עייפה וכאובה. עוד התלבטנו, אני ודרור, אם לחזור לתל אביב. זכייה היתה הדבר האחרון שהעלינו על דעתנו. נשארנו שם רק אני ודרור בעוד שכל השולחנות היו מלאים באנשי צוות שוקולדות ומיץ פז".

 

איך הכרתם?

 

"אחותי למדה בסם שפיגל והכרנו דרכה. החיבור הממשי נוצר במסיבת פורים באברקסס. אני בעיקר הקאתי בשירותים והוא כבש את לבי כשהוא לקח אותי הביתה. חבשתי פאה שהיתה מחוברת לראש בעשרות סיכות. הייתי באפיסת כוחות והוא הוציא סיכה סיכה מהפיאה והניח אותה ליד המיטה".

 

את באה ממשפחה שעוסקת באמנות?

 

"בנערותי שיחקתי בהצגות של אבא בבית הספר והיה לי ברור שאגמור עם במאי. מילדות ועד סיום התיכון זה היה ברור: נועה היא שחקנית, אבל אחרי הצבא נמלטתי מגורלי. הלכתי ללמוד משפטים ולא סיימתי שנה ראשונה. עברתי ללמוד פסיכולוגיה ופילוסופיה. החזקתי מעמד שנה וסמסטר. ואז, בעודי לומדת, אחותי עשתה סרט בשנתה השנייה בסם שפיגל על המשפחה שלנו, שהתמקד בזקנה ומוות. כל המשפחה השתתפה בו למעט אני, שדגרתי על מבחני סמסטר וצימחתי חצ'קונים לרוב וכמה שיערות שיבה. פתאום הבנתי שאני חייבת ללכת למשחק כי היי, אני פה האמנית במשפחה הזאת. סבתי, ניצולת שואה, אמא של אבא, קראה לי זונה, טרקה לי את הטלפון בפרצוף כששמעה שאני הולכת ללמוד משחק ולא דיברה איתי כמה חודשים, אבל בסופו של דבר היא השחקנית האמיתית במשפחה. היא דרמה קווין פלרטטנית עם מאניירות ומודעות עצמית. בכל הצגה אני עושה שימוש באביזר שהיה שייך לה. ב'שלוש אחיות' לבשתי פרווה שלה ב'מיתוס' תחתונים, בהצגה אחרת השתמשתי בספוגים איתם נהגה לרפד את החזייה של בתא שלי מחוכים תכשיטים".

 

עכשיו, בעקבות "נו אקזיט" תזכי להרבה יותר חשיפה.

 

"זה יישמע מוזר בתור שחקנית, אבל יש בחשיפה משהו שמבהיל אותי. היינו ביום ו' באירוע ורציתי להניק. זו היתה הפעם הראשונה שיצאתי מהבית. בדרך כלל אין לי בעיה להתפשט מול אנשים ולהתנשק בפומבי ואפילו יותר מכך. אני נהנית מזה, יש בזה משהו קינקי. ופתאום זה הביך אותי, ניסיתי למצאו פינה חשוכה שאף אחד חלילה לא יראה. כך שנחמד להיות מוכרת אבל גם מעורר חששות".

 

אם כבר הזכרת חשיפה מסוג כזה, איך היה באמת לצלם סצינות אינטימיות עם שני שחקנים כשבעלך נמצא אי שם ברקע?

 

"היה בזה משהו מעורר, מפלרטט. במאי הוא בעיני תמצית הגבריות ושחקנית היא תמצית הנשיות. במאי הוא חזק, טריטוריאלי, מפקד בעל עוצמה וכוח. שחקנית, אויה, מה יגידו הפמיניסטיות, היא כולה אסתטיקה ו'תסתכלו עלי'. הסיטואציה היתה עד כדי כך מחרמנת שעמליה נוצרה במהלך הסרט, אמנון וולף ילד תוך כדי ומלי לוי עכשיו בהריון".

 

"אמרתי אז שאבא מסרסר אותי וגם דרור מסרסר אותי. אבא שלי תמיד רצה שהבנות שלו יהיו יפות ומפתות. כשצילמנו את הסצינה עם גל בה התנשקנו, עשינו מלא טייקים והיה טייק אחד שחיכינו המון זמן שדרור יגיד קאט וזה לא קרה. בסוף גל תפס יוזמה ויזם התנתקות. כנראה שכולם על הסט נהנו ממנה ולא רצו להפסיק".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"יש בחשיפה משהו שמבהיל אותי". ברקאי
לאתר ההטבות
מומלצים