שתף קטע נבחר

  • מרושתים
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כשהאינטרנט משנה מסורת של 1200 שנה

    בעשור השנים האחרון האינטרנט שינה רבים מאורחות חיינו. שינוי יחודי ומענין הוא התהליך שהאינטרנט גורם בנושאי דת ומסורת. יש לכך צדדים סוציולוגיים, אנטריפולוגיים, חינוכיים והלכתיים.

     

    ישנם אתרי אינטרנט המספקים שירות תשובות לשאלות גולשים בנושאים הלכתיים שונים (שו"ת) וישנם אתרי אינטרנט המאפשרים נגישות לספרות תורנית נרחבת ודומה שתפקידו של הרב כמקור מידע מצטמצם והולך.

     

    אך לא בכך אני רוצה להתמקד, אלה בתופעה חדשה המחלחלת ומתפשטת ואשר באמצעותה ניתן לראות בעין כיצד האינטרנט משנה מסורת של יותר מ-1,200 שנים.

     

    טעמי המקרא הם אותם סימנים המרכיבים את ה"מנגינה" בה מוקראים פסוקי תורה. כל שבת עולה "בעל קורא" ומקריא את פרשת השבוע בטעמים. ניגון הטעמים יוצר פרשנות ייחודית לפסוקי התורה וזאת ע"י הטעמת מילים ויצירת הקשרים וסמיכויות בין מילים.

     

    ישנם חוקרים הסבורים שטעמי המקרא שנקבעו על ידי חכמי טבריה לפני כ-1,200 שנה מבוססים על עקרונות שירת הלווים בבית המקדש מלפני 2000 שנים (ראה מאמרו של ד"ר וייל, תחומין יט).

     

    מזה מאות שנים טקס החניכה העיקרי של מי שהגיע לגיל מצוות היה קריאה בתורה עפ"י טעמי המקרא באותה שבת בה מלאו לו שלוש עשרה שנים. שיטת לימוד

    הטעמים היתה מאב לבן ומרב לתלמידו. הדבר מצריך חזרות אישיות רבות אשר חיבו שינון משותף של קריאת הפסוקים לפחות משך השנה שלפני האירוע המרגש.

     

    מדובר בתהליך רוטיני, מיגע ולא פעם גם מתסכל. ילדים זייפנים עברו טראומה. עד היום בחינוך החרדי אשר לעיתים דוגל באימרה "חוסך שבטו - שונא בנו" ישנם שני עונשים פיזיים המכונים ע"ש שניים מטעמי המקרא ישנו העונש "פזר" בו מושכים באוזנו של התלמיד שתי פעמים, כרמז לשני סילסולי המנגינה במילה המסומנת בטעם "פזר". המופרעים ממש מקבלים עונש "שלשלת" בו מושכים באוזן (או במה שנשאר ממנה) שלוש פעמים.

     

    והינה באמצעות האינטרנט הרב המלמד היום יכול להיות וירטואלי לחלוטין. באתר האינטרנט בר מצווה, שנפתח רק השנה, יכול כל אדם ללמוד את טעמי המקרא ולהתכונן לבר המצווה מול מסך המדמה ממש קלף כתוב כמו ספר תורה אמיתי. צורת לימוד ששמרה על רצף של מאות שנים משתנה מול עיניינו.

     

    מי שעבד ופיתח את האתר הוא זכי ליברמן כתרומה לקהילה לעילוי נשמת אביו, וזו הסיבה שבניגוד לתוכנות דומות שפותחו בעבר תמורת תשלום, השימוש חינם, אין כסף ופתוח לכל.

     

    האם מדובר בשינוי טוב? האם אובדן האינטימיות והחברות ב"מועדון סגור" של יודעי ח"ן מוצדק? סביר להניח שיהיו רבים שימשיכו בשיטה המסורתית של לימוד משפחתי מאב לבן, יהיו שישלבו בין לימוד העקרונות בשיטה הישנה במסגרת "שעות איכות" שיעניק האב העסוק לבנו ולאחר מכן הילד ימשיך לשנן באינטרנט. היתרון הגדול - אלו שעד עתה לא יכלו להיחשף ללימוד טעמים יוכלו במסגרת מהפכת המידע באינטרנט ללמוד זאת בעצמם לבדם.

     

    מרושתים: לבלוג המלא  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "כשהאינטרנט משנה מסורת של 1200 שנה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים