שתף קטע נבחר

היבואנים יתבעו את המדינה בשל עיכוב הסחורות

היבואנים יגישו תביעות נזיקין נגד המדינה בגין הנזק הכלכלי שנגרם להם מעיכוב הסחורות המיובאות בנמלים על ידי עובדי משרד הבריאות. יצרני המזון הגדולים שוקלים השבתה של קווי יצור כצעד הפגנתי

בישיבה שקיים היום (ד') ועד חטיבת המזון באיגוד לשכות המסחר הוחלט להגיש תביעות נזיקין אזרחיות נגד מדינת ישראל ונגד הגופים האחראים לעיכוב הסחורה בנמלים. ל"כלכליסט" נודע כי אתמול הציע הוועד לכל יבואני המזון החברים באיגוד לשכות המסחר להצטרף להגשת התביעות בגין הנזקים שנגרמו עקב נהלי העבודה החדשים, בהם נוקטים עובדי תחנות ההסגר בנמלים. נהלים אלו מעכבים את שחרור הסחורה המיובאת.

  

את המהלך מוביל מיכאל לוי, הבעלים של חברת גיל ד. אנטרפרייזס העוסקת בייבוא מוצרי מזון יבשים ומקוררים. "יש כבר חמש חברות מזון שהסכימו להצטרף לתביעה", אמר לוי. "ביום ראשון ניפגש עם עורכי הדין, ובראשם עו"ד גיל נדל, ונגבש כתב תביעה".

 

לדברי לוי, חברות גדולות ויבואנים רוצים להצטרף להגשת התביעה, אך רבים מהם חוששים. "לא מתקנים עוולה בעוולה", הוסיף לוי, "אם נעשה עוול לעובדי משרד הבריאות, הם לא צריכים לגרום לעוול לציבור גדול של יבואנים וצרכנים".

 

בתוך כך נודע, כי יבואני מזון קטנים צמצמו לאחרונה את כמות המוצרים המיובאים כדי לצמצם הפסדים, וחלקם אף קרובים להפסקת הייבוא.

 

"המדינה נהנית מהמשבר"

עלות אחסנה של מכולה מקוררת בנמלי חיפה ואשדוד מגיע ל-80 עד 100 דולר ליום – פי 3 ממחיר אחסון של מכולה יבשה. "המדינה, בחוסר יכולתה לפתור את המשבר ולתת הנחיות מדויקות למשרד הבריאות, גורמת לנו נזקים בשעה שהיא נהנית מזה", אומר זאב אפטר, יבואן של ירקות ופירות קפואים, שצמצם את הייבוא מארה"ב ב-50% מאז תחילת המשבר.

 

"הנמלים הם גופים ממשלתיים וכאשר פנינו אליהם בבקשה שלא יגבו מאיתנו את הסכומים האלה, הם סירבו להיענות לבקשה", טוען אפטר. "אני יבואן כמעט יחידי של תרד קפוא כשר ושל תות שדה קפוא, והמלאי של שניהם אזל. המלאי של ירקות קפואים אחרים עומד להיגמר בבתי המלון", הוא אומר. מעבר לנזק של עלויות האחסנה, מדובר באיבוד צרכנים, שלטענת אפטר "יתרגלו לחיות בלי המוצרים".  

 

"משרד הבריאות מחזיק את ה'שאלטר' שלנו", מוסיף אפטר, "ולכן מרבית היבואנים מפחדים לצאת נגדו ולהצטרף לתביעה. המשרד פועל בכוונת זדון כדי שהלחץ שאנחנו נפעיל על הגופים הממשלתיים יבטל את כתבי האישום נגדם".

 

יצרני המזון ישקלו סגירת קווי ייצור

גם יצרני המזון הגדולים, החברים באיגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, מחריפים את המאבק. "אנחנו שוקלים להשבית את מפעלי המזון כצעד הפגנתי, על מנת להפעיל לחץ על גורמים ממשלתיים בנסיון לפתור את המשבר בנמלים", כך אמר ל"כלכליסט" מוטי קרן, מנכ"ל יוניליוור ישראל. לדבריו, היצרנים החלו לבחון את האספקטים המשפטיים של השבתת המפעלים.

 

בשבוע שעבר קיימו חברי איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים פגישת חירום בה הוחלט על נקיטת צעדים הפגנתיים. "בתוך מספר ימים נתחיל לסגור קווי ייצור אם המשבר יימשך", אמר קרן, החבר באיגוד. "אנו חיים מעכשיו לעכשיו, משנים תוכניות פעולה ומעבירים ייצור מקו אחד למשנהו על מנת לא להשבית קווים, אבל מתחילים להיגמר לנו הרעיונות היצירתיים".  

 

גזי קפלן, מנכ"ל אסם, אמר כי "ברור שתעשיית המזון לא תוכל להמשיך לתפקד כך עוד הרבה זמן".

 

לדברי צביקה גולדשטיין, מנהל איגוד המזון בהתאחדות, כרגע הסכנה המיידית היא בסגירת קווים. "חומרי הגלם לייצור סחורה מתחילים להיגמר ועל כן עלולים להסגר קווי ייצור". לדבריו, היצרנים מחפשים פתרונות ועושים כל פעילות אפשרית על מנת לשחרר את הסחורה ואת העומס שנוצר בנמלים.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוטי קרן, מנכ"ל יוניליוור ישראל
מומלצים