שתף קטע נבחר

ביץ' זה השחור החדש

טינה פיי, האשה הכי מושחזת כרגע בטלוויזיה, לא עוצרת: עם עונה חדשה לסדרה הקורעת "רוק 30", סרט אישי ("בייבי מאמא") וחיי משפחה סוערים, פיי היא כנראה האשה העסוקה ביותר בשטח. בראיון בלעדי היא מספרת על העבודה, המשפחה והפרובוקציות שלא עוזבות אותה. חיי פיי

הנה כמה דברים שלא ידעתם על טינה פיי וסביר להניח שלא הייתם יכולים לנחש: היא מכורה לתוכניות ריאליטי המתמקדות בשינויים, משיפוץ דירה ועד שיפוץ החיים; היא האשה הראשונה שעמדה בראש צוות הכותבים של תוכנית הקאלט המיתולוגית "סטרדיי נייט לייב"; בילדותה רצתה להיות שחקנית כדורסל, אבל בגלל שהיא היתה כל כך גרועה באחיזת הכדור, היא הלכה על האופציה השנייה שקרצה לה אז, קומיקאית, ומעל לכל, במפגש אישי היא מדברת בקול רך ונמוך ובאופן כללי מותירה את הרושם כי לפניך מוטל מקרה של חננה מתקדמת מעדות עליזה גרוסחוב־חכמוני ולא, נאמר, באשה הכי שנונה בתעשיית הבידור היום.


אנטי־הוליוודית. פיי

 

אם אומרים כי ראיין סיקרסט הוא האיש הכי עסוק בהוליווד היום, סביר להניח שפיי היא האשה שעובדת הכי קשה בתעשייה. בקיץ האחרון היא השיקה את הסרט "בייבי מאמא", שמלבד לשחק בתפקיד הראשי בו, היא אף כתבה את התסריט שלו והיתה אחת המפיקות הראשיות בו. הסרט קיבל ביקורות טובות והצליח לגרוף סכום נאה של 60 מיליון דולר, שחלק מהם הועברו במהירות לחשבון הבנק של פיי. בשנה האחרונה היא עמדה בראש צוות הכותבים של "סטרדיי נייט לייב" וכמה מהמערכונים שהיא ביצעה בתוכנית חוללו שערוריות ענק. אפילו את הקיצים האחרונים פיי לא העבירה במשחק מטקות בחוף הילטון; היא כתבה את סדרת הטלוויזיה "30 רוק", שגרפה הצלחה, קטפה רייטינג נאה ועתה מצחצחת מצלמות לקראת צילומי העונה השלישית (בישראל עלתה עונתה השנייה של הסדרה בשבוע שעבר). בדקות הפנויות, אם נשארות כאלה, פיי מתחזקת חיי זוגיות וקריירת אימהות לבתה בת השלוש. ולא - היא מבהירה - היא לא עושה מערכונים בבית עם הבעל והילדה.

 

הראיון עם פיי, שמתקיים באכסניית ריץ במנהטן, זוכה לקצב מינורי כבר מתחילתו. היא מבהירה בקול נמוך, בקצב דיבור איטי וברצינות תהומית, שכאן זה לא "סטרדיי נייט לייב". נדמה כי מבין כל הפרויקטים שהיא העמיסה על גבה בשנים האחרונות, "30 רוק" מנקז ממנה את ההתלהבות הרבה ביותר. הסדרה, שלמעשה מתחקה אחר הנעשה מאחורי הקלעים של תוכנית טלוויזיה מצליחה (מישהו התעטש "סטרדיי נייט לייב"?), נכתבה במלואה על ידי פיי, שגם מככבת בתפקיד הראשי, מפיקה בפועל ומנקה את תריסי האולפן בסוף יום הצילומים.


נהנית לבלות עם מבוגרים. עם אלק בולדווין

 

"30 רוק" מתארת באופן אינטליגנטי ומשעשע את עבודתה של ליז למון, ראש צוות הכותבים של תוכנית מערכונים. למון צריכה לתמרן בין הקולגות שלה לעבודה, כוכבי התוכנית ונשיא רשת הטלוויזיה המשדרת את התוכנית (אלק בולדווין באחד התפקידים הטובים ביותר שלו). בפרק הפיילוט שלה שמה של הסדרה היה "הפרויקט של טינה פיי", אבל ברשת אן־בי־סי, המשדרת את הסדרה, רצו לעמעם במעט את הקשר שבין הסדרה החדשה ל"סטרדיי נייט לייב", גם אם בסופו של דבר כולם יודעים שהאחרונה היוותה את הבסיס לראשונה. "החלק הקשה ב־'30 רוק' הוא הכתיבה", אומרת פיי. "כשאני מגיעה לסט, זה קורה אחרי שכתבתי את התסריט, שיפצתי אותו מיליון פעמים ועשינו הקראות רבות שלו, כך שאני כבר יודעת את הטקסט בעל פה וגם יודעת כיצד לגלם את הדמות של ליז. לפני צילומי כל עונה אנחנו מכינים תשעה או עשרה פרקים. הקטע המאתגר הוא לקחת עלילה של עונה שלמה, לשבור אותה לסיפורי משנה ואז לפתח כל סיפור משנה לסיפור שלם בפני עצמו. ברגע שאני מסיימת את החלק הזה מגיעה תורה של העבודה הקלה־יחסית, לכתוב פרק, עניין שאורך שבוע בממוצע. כשאני על הסט בצילומים, יש כותב נוסף, שתפקידו לוודא שהצילומים מתבצעים בהתאם לתסריט, כי אני שקועה במשחק ולא יכולה לפקח גם על זה".

 

מזל, כי בשאר הזמן נדמה שאת נמצאת בכל מקום. איך את מתמרנת?

 

"או, מאן, אני עובדת קשה, אין לך מושג כמה. אני צריכה לג'נגל בין חיי האימהות והמשפחה ובין הקריירה המאוד עמוסה שלי. המזל הגדול שלי הוא שאנחנו מצלמים את '30 רוק' בברוקלין, כך שאני חוזרת כל ערב הביתה. בקיץ אני מביאה את הבת שלי לצילומים ויוצא לי לבלות איתה יותר מאשר אמא־עובדת רגילה. בסופי שבוע אני מקפידה לא לעבוד, אלא אם אני מצלמת סרט, וכשאני בחופש אני מתנתקת לחלוטין מהעבודה. יש רגעים, שכמו כל הורה אחר, אני יושבת בעבודה ואומרת לעצמי 'מה אני עושה פה, הייתי מעדיפה עכשיו להיות עם הבת שלי בפארק'. אבל אשקר אם לא אומר שאני נהנית לבלות חלק מהזמן עם מבוגרים בני גילי. לא הייתי רוצה להיות אמא במשרה מלאה. המזל הגדול שלי הוא שאני עובדת שעות רבות, אבל יש לי עבודה חלומית. אני מסתכלת לפעמים על הורים אחרים, שעובדים קשה כמוני, אבל מתפרנסים מעבודות שהם לא אוהבים ולא נהנים בהן".

 

איך את מסתדרת עם כתיבה של סדרה שלמה בזמן שהבת שלך מסתובבת לך בין הרגליים?

 

"האמת היא שאימהות לפעמים נוטלת ממני את היצירתיות או את הריכוז. אחרי הלידה סבלתי ממחסום יצירתי, שבמסגרתו לא הצלחתי לכתוב או למצוא את המילים הנכונות. אני כותבת את '30 רוק' עם שמונה כותבים נוספים שמגבים אותי. אנחנו משפצים כל משפט מיליון פעמים, עד שאנחנו בטוחים שמצאנו את הניסוח הנכון. אבל כן, זה לא קל לכתוב בבית כשהילדה שלי מתרוצצת סביבי".


 

חיי המשפחה והעבודה של פיי, 38, מתערבבים כל הזמן. אם לא די בכך שבתה, אליס, דורשת מוצץ בדיוק כשאמא מנסה לדלות משפט שנון ממוחה, גם בעלה של פיי עובד איתה. ג'ף ריצ'מונד, הבעל, מתפקד כמלחין וכמפקד המוזיקלי של הסדרה '30 רוק'. פיי אולי יכולה לקטר על הילדה עד מחר, אבל עם הבעל העסק קצת יותר מסובך, אולי בגלל שהיא הביאה אותו לתוכנית. מנגד, היא ממהרת להבהיר, כולם יודעים מי לובשת את המכנסיים באולפן. "אנחנו לא מתראים הרבה על הסט, כי בעלי מבלה את מרבית זמנו בחדר העריכה", היא ממהרת להרגיע. "זה מאוד עוזר, כי אנחנו עובדים באותו מקום עבודה, אבל לא דבוקים זה לזו. אני משתפת אותו בהערות שיש לי לגבי המוזיקה וזה עובד נהדר, אולי בגלל שאני היא בעלת המילה האחרונה...".

 

מניסיונך, זה נכון שקומיקאי צריך להיות אומלל כדי להיות מצחיק?

 

"לפעמים אתה צריך להיות אדם זועף, מביך או מכוער, כדי לאתר את הרגעים שמהם יצמחו הקטעים הקומיים. אבל אני מכירה קומיקאים נורמליים רבים, שכותבים אחלה קומדיות. ג'רי סיינפלד למשל, הוא לא אישיות מעונה וגם סטיב מרטין לדעתי, לא שובר צלחות בבית, אלא עובד קשה ומצדיק את מעמדו בביזנס. אני רוצה לחשוב שגם החיים שלי נורמליים. טוב, לפחות יחסית לקומיקאים אחרים".

 

פיי נולדה לפני 38 שנה במשפחה לבנה ושמרנית בעיירה אפר־דרבי בפנסילבניה. הוריה, ממוצא גרמני ויווני, חינכו אותה על ברכי הנצרות ועד גיל מתקדם פיי תפקדה כילדה הממושקפת שיושבת לבדה בהפסקות. שנים לאחר מכן היא כתבה את התסריט לסרט "ילדות רעות", על בסיס חוויות הילדות שלה כנערה לא־מקובלת.

 

היא למדה תיאטרון באוניברסיטת וירג'יניה ועברה להתגורר בשיקגו, שם החלה ללמוד אימפרוביזציה בסטודיו מקומי. בשיקגו היא גם הכירה את איימי פולר, שלימים תהפוך להיות שותפתה הקופצנית לתוכנית "סטרדיי נייט לייב" ולסרט "בייבי מאמא" והשתיים הפכו להיות חברות טובות. אבל את שנות הקריירה המוקדמות בילתה פיי על במות של תיאטראות פרינג' נידחים בתפקיד צמח קקטוס ג'. רק בשנת 97', בתיווכו של ידיד, היא התקבלה להיות כותבת זוטרה בתוכנית "סטרדיי נייט לייב". עם זאת, שנות האימפרוביזציה עשו את שלהן ופיי התבלטה מהר מאוד ככותבת שנונה, מושחזת ומהירת מחשבה. שנתיים לאחר מכן היא הפכה לראש צוות הכותבים של התוכנית והיתה לאשה הראשונה בהיסטוריה של התוכנית שמכהנת בתפקיד זה. היא החלה להופיע על מסך הטלוויזיה ופרצופה הממושקף והאנטי־הוליוודי תפס מקום של קבע בבתים בארצות הברית. בשנת 05', כשילדה את בתה, נקראה פיי לשוב לתוכנית מחופשת הלידה מוקדם מן הצפוי, פשוט כי הצופים התחננו. "הייתי חייבת לחזור לעבודה", היא אמרה אז בראיון. "יש לי חוזה כתוב עם רשת אן־בי־סי. עם הבת שלי יש לי רק הסכם שבעל פה".


 

בשנים האחרונות, לצד "סטרדיי נייט לייב" ו"30 רוק", היא כותבת תסריטים לסרטים ומתניעה את הקריירה שלה כשחקנית על המסך הגדול.

 

היא מספרת כי אחד האתגרים הגדולים ביותר המזומנים לה הוא עבודה עם שחקנים גדולים וידועים. "לפעמים אני לא קולטת מול מי אני משחקת", היא אומרת. "בהתחלה זה לא היה קל וקשה היה לי להתרכז ליד שחקנים גדולים, בפרט כאלה שאני מעריכה. אבל השנים ב'סטרדיי' לימדו אותי לשכוח שאני נמצאת ליד שחקן אדיר כזה או אחר ולהתרכז במערכון שאני מבצעת. כשאני נכנסת לדמות שלי, אני שוכחת מי משחק לצידי ואז הדברים זורמים היטב".

 

אבל לא תמיד הדברים זורמים כמו התנועה באיילון. אומנם "סטרדיי נייט לייב" נחשבה מאז ומתמיד לתוכנית סאטירה נשכנית, אבל בשנה האחרונה נאלצו קברניטי התוכנית - בראשם פיי - להתמודד עם כמה סערות ציבוריות שהתסיסו את אמריקה. בפינת "סיכום סוף השבוע", שמגישה פיי בתוכנית, היא הביעה את תמיכתה הבלתי מסויגת בהילארי קלינטון, כשזו התמודדה לנשיאות. בעוד צופי התוכנית סערו, ירקו על המסך, השליכו קליפות של בננה ואיימו בחרם, דאגה פיי להשתיק את המהומה בשיטה הטובה והבדוקה לטיפול במקרים כאלה: יצירת מהומה חדשה.

בהמשך המערכון היא כיוונה חץ מושחז אל המתחרה השחור של קלינטון לנשיאות, ברק אובמה, כשאמרה: "הילארי היא ביץ' וביץ' זה השחור החדש". מהר מאוד טיפס המערכון אל ראש מהדורות החדשות ופיי היתה צריכה להתחפש לאמיר פיי, כדי שלא יזהו אותה וירגמו אותה באבנים ברחוב. "זה היה מוזר", היא משחזרת עכשיו, כולה שופעת חיוכים. "לא התכוונתי להיראות כמי שתומכת בהילארי קלינטון, אלא רציתי לבצע מערכון שיעסוק באופן שבו האמריקאים מתייחסים להיותה של קלינטון אשה. החלק המשונה בעיניי היה שהשערורייה תפסה של מקום במהדורות החדשות בזמן שבעולם מתרחשים כל כך הרבה דברים מטורפים".

 

בכל זאת, בדיחות על שחורים הן לא בדיוק בדיחות בזוקה.

 

"אוי, זה דווקא היה כל כך מצחיק. כל הנושא של 'ביץ' הוא השחור החדש' עלה לגמרי במקרה. היינו שעה לפני צילומי התוכנית, בלי סיום הולם למערכון. ישבתי בחדר האיפור עם עוד אחד מהכותבים והוא העלה את הרעיון. אני חייבת לומר שהייתי מופתעת לראות כמה תגובות גרר המערכון הזה ובכלל, אני נדהמת מהנושאים שמעוררים אנשים. כן, היו כמה ימים שהרגשתי חשופה ורגישה, אבל זה עבר".

 

תגידי, איך ההורים שלך מגיבים להומור שלך?

 

"ההורים שלי משתגעים ונדהמים מהקריירה שלי. אני באה מבית מסורתי וצריך לזכור שאני לא בת 21 ושהפריצה הגדולה שלי היתה די מאוחרת, לכן כולם במשפחה שלי הופתעו. אני חושבת שהוריי גאים בי גם בגלל שאני מנהלת חיים נורמליים, כלומר אני נשואה ויש לי ילדה. זה לא שאני איזו שחקנית מטורללת".  

 

צילומים: יחסי ציבור, © 2007 NBC Studios, Inc. All rights reserved, wireimage/ ASAP creative

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים