שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "משרד התחבורה פועל שלא כדין"
    למרות שעדיין אין אישור לעשות שימוש בשיטת צילום ביומטרית, משרד התחבורה החל כבר לפני שנתיים לייצר מאגר תמונות מיוחדות של בעלי רישיון נהיגה. האגודה לזכויות האזרח זועמת, במשרד התחבורה לא מבינים על מה המהומה

    מה עושה משרד ממשלתי שרוצה להצטייר כפורץ דרך, מתקדם וחדשני, אבל החוק אינו מתיר לו לבצע את הצעדים הדרושים? פשוט מאוד - לא מחכה לחוק. החל מאוגוסט 2006, מחויבים נהגים המחדשים את רישיונם להצטלם בשיטה חדשנית הנקראת "צילום ביומטרי" - טכניקת צילום ועיבוד תמונה מתקדמת, שנועדה לאפשר זיהוי מדויק של מחזיק הרישיון גם בעתיד. אלא שהחוק המאשר את השימוש בתמונות המצולמות בשיטה זו - עדיין לא אושר.

     

     

    עדיין אין אישור

    למרות שבמשרד התחבורה מודעים לכך ששיטת הצילום הביומטרית עדיין לא קיבלה את האישורים הדרושים בוועדות הכנסת, יישומה החל כבר לפני יותר משנתיים. אמנם התיקון הנחוץ בתקנות התעבורה נידון בעבר בוועדת הכלכלה, אך אישורו מתעכב.

     

    יו"ר ועדת הפנים בכנסת, ח"כ אופר פינס-פז, אומר ל-ynet כי אמנם אינו מתנגד עקרונית להקמת מאגרי מידע ביומטרי, אך "יש לכאורה מהלך לא תקין של משרד התחבורה שדורש בדיקה. אם אכן התמונות נאספות ללא גיבוי חוקי, מבלי לחכות לחקיקה בכנסת, על המשרד להפסיק לאלתר את האיסוף ולהמשיך בו רק אם וכאשר החוק יעבור".

     

    באגודה לזכויות האזרח משתמשים בשפה בוטה יותר. "משרד התחבורה פועל שלא כדין", אומר ל-ynet באופן חד-משמעי עו"ד אבנר פינצ'וק, משפטן באגודה. "ההוכחה לכך היא העובדה שהם בעצמם מקדמים את התיקון הנחוץ בתקנות התעבורה - תיקון שנועד לעגן את עניין מאגר המידע בחוק. אבל בפועל, הם כבר עושים את זה כמה שנים".

     

    ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מדובר בטענה משוללת כל יסוד, שכן צילום נהגים למאגר התמונות של משרד התחבורה נעשה כיום באמצעות מצלמות דיגיטאליות באיכות גבוהה, אך ללא כל שימוש באמצעים ביומטריים. מאחר שהחוק טרם אושר, נמנע משרד התחבורה מלהפוך את הצילומים לתמונות ביומטריות כפי שתוכנן. בעתיד, עם אישור החוק המתייחס למאגר המידע הביומטרי, ניתן יהיה להפוך את מאגר התמונות למאגר ביומטרי".

     

    באגודה לזכויות האזרח מבטלים את טענות משרד התחבורה. "המאגר עצמו לא מותנה ביישומים", מסביר פינצ'וק. "הבעיה מתחילה באגירת מידע רגיש ומיוחד, שאפשר לעשות איתו כל מיני יישומים - ובהם גם יישומים ביומטריים".

     

    החשש: פגיעה בפרטיות

    צילום בשיטה ביומטרית מבוסס על תמונה ממוחשבת באיכות גבוהה, המאפשרת לזהות את המצולמים גם לאחר שנים רבות. ההתנגדות הציבורית הרחבה להקמת מאגרי מידע ביומטריים, נובעת בעיקרה מחשש לפגיעה אפשרית בפרטיות: לא רק שמאגרי המידע הביומטרי יהיו חשופים לפריצה על-ידי גורמים עוינים, הרי שגם הממשלה עצמה תוכל להשתמש בהם לרעה - למשל, באמצעות העברת מידע ללא בקרה בין רשויות שונות.

     

    אלא שכאמור, משרד התחבורה החל כבר לפני שנתיים לצלם את הנהגים בשיטה ביומטרית. למעשה, בהודעה לעיתונות שפורסמה באוגוסט 2007 - שנה לאחר תחילת יישום השיטה - הצהיר דובר המשרד, אבנר עובדיה, כי כמיליון וחצי נהגים הצטלמו "בשיטה ביומטרית חדשנית, המאפשרת זיהוי מוחלט של האדם המופיע בצילום".

     

    התנהלותו של משרד התחבורה עוררה לאחרונה ביקורת, בישיבת ועדת הפנים. כך התייחס אל המצב היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד תומר רוזנר: "למרות
    שהחוק (התיקון הנחוץ לפקודת התעבורה, ש.ה) של משרד התחבורה לא עבר, משרד התחבורה מחייב את בעלי רישיונות הנהיגה החדשים כבר היום להצטלם בתמונות בעלות איכויות ביומטריות. משרד התחבורה לא מחכה לחוק".

     

    כדאי לזכור כי רק לאחרונה החלה הכנסת לדון בהצעת חוק ממשלתית, המאשרת הקמת מאגר מידע ביומטרי לכל אזרחי ישראל. מאגר זה, שאמור לשמש בעתיד להנפקת תעודות זהות ודרכונים, יכלול תמונות וכן טביעות אצבע. הצעת החוק אושרה על-ידי הממשלה באוגוסט, ועברה קריאה ראשונה לפני כחודש. עם זאת, מאחר שהכנסת התפזרה לקראת הבחירות שייערכו בתחילת השנה הבאה, סביר להניח כי יעברו חודשים רבים עד שיאושר החוק באופן סופי, בקריאות שנייה ושלישית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה ""משרד התחבורה פועל שלא כדין""
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים