שתף קטע נבחר

תאונת האוטובוס הקטלנית: אין אשמים

דו"ח הוועדה לחקירת תאונת הדרכים הקטלנית ביותר שאירעה בישראל, מציג שורה של כשלים - מעקה בטיחות מיושן, חסרונו של תמרור אזהרה ועוד. עם זאת, הדו"ח אינו מצביע על גורם כלשהו כאחראי לתאונה או לתוצאותיה הקשות

הוועדה לחקירת תאונת אוטובוס התיירים ליד אילת קובעת: בכביש חסר היה שילוט מתאים, מעקה הבטיחות בנקודת התאונה היה מיושן, איש מהנוסעים לא חגר חגורת בטיחות, והטכוגרף באוטובוס כלל לא עבד. הוועדה המקצועית שמינה שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, לבדיקת תאונת אוטובוס התיירים ליד אילת סיימה את עבודתה, והגישה מסקנותיה. ראוי להזכיר כי בתאונה הקטלנית בתולדות המדינה, שאירעה ב-16 בדצמבר, התהפך אוטובוס תיירים בכביש מספר 12 ליד אילת, וכתוצאה מכך נהרגו 24 תיירים, ו-27 אחרים נפצעו קשה. חקירת המשטרה, שהסתיימה לפני כחודשיים, קבעה כי נהג האוטובוס, אדוארד גלפונד, הוא האשם בתאונה.

 

 

הליקויים והכשלים עליהם מצביעה הוועדה בדו"ח שהוגש, אינם מחדשים דבר, ונחשפו מספר ימים לאחר התאונה ב-ynet: התיירים באוטובוס לא חגרו את חגורות הבטיחות, בכביש חסר היה תמרור המגביל את מהירות הנסיעה, באוטובוס הותקן טכוגרף ("קופסה שחורה") מיושן שכלל לא הופעל, ומעקה הבטיחות בנקודת התאונה היה מיושן ולא עמד בתקנים מודרניים. עוד קבעה הוועדה כי יש לבחון מחדש את דרך מתן רישיונות הנהיגה לנהגים מקצועיים.


המחיר הנורא של תאונת אוטובוס התיירים ליד אילת: 24 הרוגים, 27 פצועים קשה (צילום: רויטרס)

 

הוועדה בחרה שלא להטיל אחריות על מי מהגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים. זאת, למרות שהליקויים עליהם מצביעה הוועדה מוכרים היטב למומחי התחבורה בישראל כבר שנים רבות, ולכאורה אפשר לטעון כי הם תוצאה ישירה של מחדלים והזנחה ארוכת-שנים:

 

  • ב-2005 אושר בכנסת תיקון לפקודת התעבורה, המחייב חגירת חגורות בטיחות בכל אוטובוס משנת ייצור 2003 ומעלה. אלא שהחוק מעולם לא נאכף כראוי, ובכך למעשה נשאר בגדר המלצה בלבד.
  • מאז 2006 בוחן משרד התחבורה חובת התקנת טכוגרף דיגיטלי, העומד בתקן האירופי ומקשה על זיופים מצד נהגי רכב כבד או בעלי חברות הסעה. אלא שעד היום לא הצליח המשרד לסיים את בחינת הנושא - זאת, למרות שתקינה דומה נכנסה לתוקף באירופה לפני כשנתיים.
  • בעיית המעקות המיושנים בכבישי ישראל מוכרת היטב לכל מקבלי ההחלטות במשרד התחבורה. אלא שהחלפת כל המעקות המיושנים בחדשים - כאלה העומדים בתקנים שקבע משרד התחבורה עצמו לפני מספר שנים - אינה ריאלית. הסיבה: היעדר תקציב הולם לביצוע עבודות אחזקה שוטפת או יזומה בכבישים.
  • עניין הכשרת נהגים מקצועיים - כמו למשל נהגי אוטובוסים או משאיות - נבחן על-ידי ועדת מקצועיות, ועדות חקירה פרלמנטריות ומבקרי מדינה במשך למעלה משני עשורים. כל הוועדות המליצו על רפורמות מקיפות בדרך הכשרת הנהגים - החל מהליך הוצאת הרישיון, ועד חובת בדיקות מקצועיות תקופתיות. אלא שעד היום, מרבית המסקנות שהגישו הוועדות השונות לא יושמו.

  

המלצות חדשות-ישנות

לאור מסקנותיה, ממליצה הוועדה לנקוט שורת צעדים לתיקון הליקויים. כך למשל, מומלץ לבחון את הטלת האחריות לחגירת חגורות בטיחות באוטובוס - על הנהגים, ולא על הנוסעים. בנוסף, משרד התחבורה אמור לקבוע תקנות המחייבות התקנת טכוגרף דיגיטאלי בכל אוטובוס, וזאת עד תחילת 2010. על החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) הוטל לאתר מקומות שבהם התמרור אינו מתאים לתנאי הדרך, או שמותקנים בהם מעקות בטיחות מיושנים.

 

כדאי לציין כי מסקנות והמלצות דומות עד זהות הוגשו למשרד בשנים האחרונות - כך בעניין חגורות הבטיחות באוטובוסים, הכשרת נהגים מקצועיים והתקנת טכוגרפים דיגיטאליים.

 

תגובת משרד התחבורה

"חובת חגירת חגורת בטיחות חלה בכל כלי רכב שבו מותקנות חגורות - כולל אוטובוסים", אומרים היום ל-ynet במשרד התחבורה. "בהתאם לתקנות, חלה חובה על נהג האוטובוס לוודא כי הנוסעים אכן חגורים בחגורות בטיחות". ומי אחראי על אכיפת החוק - או במקרה זה, על אי-אכיפת החוק? תשובת משרד התחבורה מפנה אצבע מאשימה לעבר אגף התנועה במשטרה: "חובת אכיפת התקנה חלה על משטרת ישראל, האמונה על אכיפת כל חוקי התנועה".

 

בעניין הטכוגרף הדיגיטלי, מסבירים במשרד התחבורה כי "מדובר בנושא מורכב ביותר, המצריך התאמת חוקים ותקנות לתקינה האירופית. כמו כן נדרשת הפעלת מערך רחב היקף של מנהלת, ותקציב בהיקף של יותר מ-10 מיליון שקל בשנה".

 

במשרד גם מודים כי לא ניתן כיום להחליף את כל מעקות הבטיחות המיושנים, וזאת מאחר שתקציב האחזקה של החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) אינו גדול מספיק. עם זאת, במשרד מבטיחים כי "בכוונת משרד התחבורה והחברה הלאומית לדרכים להחליף את מעקות הבטיחות הישנים בכל מוקדי הסיכון, על פי סדר עדיפויות שיקבע".

 

בנוגע לתהליך הכשרת נהגים מקצועיים, מציינים במשרד התחבורה כי רפורמה בנושא הוגשה לוועדת הכלכלה בסוף 2006, אך טרם אושרה. "עם אישור הרפורמה, תופעל התוכנית על כל נהג חדש שיקבל רשיון נהיגה לרכב כבד", כך מצהירים במשרד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי יישא באחריות? שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז
צילום: יותם פרום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים