שתף קטע נבחר

הסרטון הזוכה בתחרות פרסומות ללינוקס - ישראלי

המעצב הגרפי הישראלי אמיתי טויטו, הביס 90 מתחרים בתחרות פרסומות למערכת ההפעלה החופשית לינוקס וזכה בטיסה ליפן. את הפרסומת יצר דווקא ב-Windows אבל הוא אומר שמהפכות לא קורות ביום אחד

האם אפשר להרוויח מקוד פתוח? אמיתי טויטו, מעצב גרפי ישראלי הרוויח בזכות לינוקס טיול ליפן בחודש אוקטובר הקרוב, שם ישתתף בכנס לינוקס. זאת לאחר שזכה במקום הראשון בתחרות פרסומות למערכת ההפעלה החופשית. 

 

 

לינוקס הוא שם כולל למגוון מערכות הפעלה למחשב  בעלות בסיס משותף (המכונות "הפצות") ושנכתבו כקוד פתוח, כמו Ubuntu ו-Mandriva (כלומר, כל אחד יכול לצפות בקוד המקור של התוכנה). לינוקס המופצת בחינם, מהווה חלופה ל-Windows ול-Mac OS המסחריות. קרן לינוקס, ארגון ללא מטרות רווח הכריז בחודש דצמבר על תחרות, בה התבקשו הגולשים להכין פרסומת בת 60 שניות או פחות, על מנת "להראות מה המשמעות של השימוש בלינוקס עבור אלו המשתמשים בה, ולעורר באחרים השראה להשתמש בה".

 

בקמפיין I'm A mac המפורסם של אפל בו הדמות המייצגת את המקינטוש היא מגניבה וצעירה, בעוד דמות ה-PC שלמעשה מייצג את Windows היא שמרנית ומרובעת. ואחרי קמפיין להיות PC זה נוח ויעיל של מיקרוסופט - שבמסגרתו הביאה אנשים שמספרים על חוויות השימוש שלהם ב-PC וב-Windows.  בקרב הזה, לינוקס מצאה עצמה בחוץ.

 

"היינו שמחים להוציא מיליונים על קמפיין שיקדם את לינוקס בטלוויזיה, אבל זה לא הסגנון שלנו וזה לא מתאים לתקציב שלנו. בנוסף, לינוקס היא לא מערכת הפעלה שמסמלת שליטה של חברות מסחריות. זו תנועה של העם, מערכת הפעלה שהיא תוצר של שיתוף פעולה המוני. לכן אנחנו פוצחים בתחרות ליצירת פרסומת וידאו ללינוקס", נכתב באתר של הקרן.

 

איך מציירים חופש?

הפרסומת של טויטו, הביסה כ-90 פרסומות אחרות מרחבי העולם. היא נבחרה על ידי שילוב של פאנל שופטים והצבעות הקהל. הפרסומת מבוססת על הנפשה ואיורים מופשטים, בעזרתם הוא מנסה להמחיש את הגמישות של לינוקס, בכותרת "מה המשמעות של להיות חופשי?".

 

"קראתי על התחרות ואמרתי בוא נעשה את זה ברצינות", אומר טויטו ל-ynet. "לרוב, הקהל שמנסה למכור את לינוקס, הוא לרוב קהל של מתכנתים שלא קורץ לאנשים הפשוטים. אז אמרתי נרתום קצת מהכוח שלי ונחזיר לקהילה". במשך שלושת הימים שלאחר מכן, מספר טויטו, הוא ישב לעבוד על הכנת הפרסומת.

 

"בהתחלה חשבתי לשים צילומי מסך ולהראות אנשים", הוא מספר, "אבל הכותרת של התחרות 'אנחנו לינוקס' די צעקה את מה שאפל ומיקרוסופט כבר עשו בקמפיינים שלהן, ורציתי להיות שונה ולהראות משהו יותר מופשט. לינוקס הוא נורא גמישה והיא יכולה להיראות כמו כל דבר ולהתנהג כמו כל דבר, אז בחרתי להשתמש באנימציה מופשטת שתדגים את האידיאולוגיה של החופש - ולא את המוצר".

 

טויטו מחמיא גם למקומות השני והשלישי. במקום השני ישנו סרטון מונפש אף הוא, שמתחיל בחלוקה של תא, ומדבר על השיתופיות בלינוקס. ובמקום השלישי סרטון מצולם ולא מונפש, בו מחשב שמגיע לחדר מיון מת על המיטה, ובדיוק כשהרופא רוצה להכריז על שעת המוות - נכנס טקס, דמות הפינגווין המשמש כסמל של לינוקס - ומציל את המצב.

 

תהליך של שנים

כגריפיקאי, טויטו עובד במקביל עם Windows ועם לינוקס. לדבריו "לינוקס הוא חלק מהחיים שלי בשנים האחרונות". יחד עם זאת את הפרסומת שלו עיצב בתוכנת פלאש של Adobe על גבי מערכת Windows. "זה בהחלט אירוני, אבל אלה החיים. לינוקס עדיין לא במקום מספק בשביל לתת לי את הכלים האלה", אומר טויטו, "אבל נגיע גם לשם".

 

הפרסומת הזאת תשכנע אנשים לעבור ללינוקס?

 

"אני לא יכול בפחות מ-60 שניות להסביר מה זה לינוקס, אז הכוונה שלי הייתה קודם כל להכניס את זה למודעות. אם מישהו רואה את הפרסומת שלי אני רוצה שהוא יחשוב לעצמו 'וואלה, אני מסכים עם מה שנאמר שם, אבל מה זה לינוקס?'. אם הוא הלך לגוגל וחיפש את המושג לינוקס, עשיתי את העבודה שלי - הוא יודע שקיים דבר כזה. זה לא יהיה לו זר ומנוכר כמו היום".

 

"רוב האנשים שקונים מחשבים לא מתעסקים במערכת ההפעלה", אומר טויטו, "התהליך הוא מאוד ארוך, ולהחדיר מוצר כזה לכולם זה לא משהו שקורה בפחות מדקה וגם לא בכמה חודשים. זה לוקח שנים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים