שתף קטע נבחר

375 הרוגים בשנה - זה הרף העליון

עמותת אור ירוק הכריזה היום (א') כי אם יהרגו השנה למעלה מ-375 בני אדם על כבישי ישראל, תראה בשר התחבורה הנכנס, ישראל כ"ץ, אחראי אישית למחדל - "על זה ישפט שר התחבורה", אומרים שם. העמותה חשפה גם נתוני עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי ב-2007 - 16 מיליארד שקל

"אם מספר ההרוגים בתאונות דרכים עד סוף השנה יהיה גבוה מ-375, נראה בך אחראי אישית". כך מבטיחים היום לשר התחבורה הנכנס, ישראל כ"ץ, ראשי עמותת אור ירוק. "על זה יישפט שר התחבורה - אם יהיו פחות מ-375 הרוגים בתאונות ב-2009, הרי שהוא הצליח. אם יהיו יותר, תהיה זו הוכחה לכך שהוא נכשל". במלים אלה פנה היום (א') יו"ר עמותת אור ירוק, אבי נאור, אל שר התחבורה החדש, ישראל כ"ץ, בדרישה כי יעמיד את המאבק בתאונות בראש סדר העדיפויות של משרדו. "מתוקף החלטת ממשלה, זו האחריות שלו - כשר התחבורה והבטיחות בדרכים", הוסיף נאור. "אנחנו מטילים על שר התחבורה אחריות אישית, והציבור ישפוט אותו לפי התוצאה - ולא לפי הדיבורים".

 

במפגש עם עיתונאים, שנערך היום בתל-אביב, הציגה העמותה מחקר חדש שבדק את עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי. לפי ממצאי המחקר, עלות התאונות ב-2007 הגיעה ל-16 מיליארד שקל - נתון גבוה מהערכות קודמות, לפיהן עלות התאונות מגיעה לכ-12 מיליארד שקל בשנה.

 

"שאול מופז נכשל בתפקידו"

היעד אותו הציבה היום העמותה, מבוסס על המלצות ועדת שיינין, שקבעה תוכנית לאומית למאבק בתאונות הדרכים. המלצות הוועדה, שאושרו בממשלה ובכנסת ב-2005, קובעות כי מדי שנה ירד מספר ההרוגים בתאונות ב-6%. בהתאם למתווה זה, מספר ההרוגים ב-2009 אמור להיות נמוך מ-375. עם זאת, יש לציין כי בשנה שעברה, לא הצליחו משרד התחבורה והגופים הרלוונטיים לעמוד ביעד: לאחר שנתיים של ירידה במספר ההרוגים, חלה ב-2008 עלייה של 4% במספר ההרוגים.

 

בהתייחסו לחריגה זו ממתווה תוכנית שיינין, אמר היום מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבואב, כי "שר התחבורה הקודם, שאול מופז, נכשל בתפקידו בכך שלא הצליח להביא לירידה במספר ההרוגים". אבואב מתח גם ביקורת חריפה על שר התחבורה החדש, כאשר ציין כי המשרד אינו נאבק על הקיצוץ בתקציבה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. זאת, בניגוד למשרדי ממשלה אחרים - כמו החינוך והביטחון - אשר פתחו במאבק פומבי וציבורי נגד הכוונה לקצץ בתקציבם. גם על בחירתו של שר התחבורה הנכנס לעסוק בעיקר בנושאי תשתית בפגישתו הראשונה עם התקשורת, העביר אבואב ביקורת חריפה.

 

"הרס מוחלט של המאבק בתאונות"

לדברי אבואב, הקיצוץ בתקציב הרשות - שכבר אושר על-ידי הממשלה הקודמת - "יביא להרס מוחלט של המאבק הלאומי בתאונות". כתוצאה מכך, צופה אבואב, יעלה מספר ההרוגים בתאונות דרכים, ותחול פגיעה משמעותית ביכולת האכיפה של אגף התנועה במשטרה. "אנו מצפים מהשר להתחייב אישית להורדת מספר ההרוגים ל-375 בשנת 2009 - על-פי היעדים שקבעה ממשלת ישראל".

 

ראוי לציין כי בהחלטתם בשנה שעברה לקצץ את תקציב הרשות, מתחו במשרד האוצר ביקורת חריפה נגד התנהלותה. לטענת כמה מבכירי המשרד, הרשות כושלת כיום בתפקידה, ומהווה בפועל צינור להעברת כספים "מכיס" אחד של הממשלה "לכיס" אחר. ברשות ובאור ירוק דחו בתוקף את הטענות, ובהתייחסו לסוגיה זו אמר היום אבי נאור כי "אם יש טענות נגד הרשות, מן הראוי שידאגו לכך שהיא תפעל כראוי, ולא יקצצו את תקציבה - מהלך שייפגע רק באזרחים. הקיצוץ הזה הוא פתרון רע, שיעניש אותנו, האזרחים, בכך שיהיו יותר הרוגים בתאונות".

פורסם לראשונה 10/05/2009 18:22

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ששון תירם
אבי נאור (שמאל) ושר התחבורה מאיר שטרית בזמנים טובים יותר
צילום: ששון תירם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים