שתף קטע נבחר

הקרונות החדשים ירדו מהפסים

רכבת ישראל מפסיקה את השימוש בקרונות החדשים מתוצרת סימנס - שעלו חמישה מיליארד שקלים, בעקבות ליקויים חמורים שנחשפו בעבר ב-ynet. תגובת הרכבת: השימוש בקרונות יופסק עד שיימצא פתרון. מקורות ברכבת: חלק מהליקויים מוכרים עוד מזמן הניסוים בחו"ל

5 מיליארד שקלים יורדים לטמיון? רכבת ישראל מפסיקה את השימוש בקרונות החדשים מתוצרת סימנס, עקב תקלות וליקויים חמורים בתפעולם. שלושה חודשים בלבד לאחר שנכנסו לשירות, החליטה רכבת ישראל להפסיק את השימוש בקרונות החדשים, שאמורים לפתור את בעיות הצפיפות והעומס ולשפר את השירות לנוסעים. ההחלטה החריגה התקבלה לאחר שבתקופת ההרצה של הקרונות החדשים, המיוצרים על-ידי חברת סימנס, התגלו ליקויים חמורים בתפעולם. 

 

 

כפי שנחשף ב-ynet לפני כארבעה חודשים, עובדי הרכבת התריעו מפני ליקויים עוד לפני שנכנסו הקרונות לשימוש. על-פי מידע שהגיע ל-ynet, עם התקלות החמורות שהתגלו אפשר למנות בעיות במערך הבלמים של הקרונות, וכשלים בהפעלת המדרגות האוטומטיות והדלתות. בחלק מהמקרים, גרמו הליקויים בתפעול הקרונות החדשים לעיכובים רבים בכל רשת הרכבות.


קרונות הרכבת החדשים, לאחר שהושחתו על-ידי אלמונים במתחם הרכבת בת"א

 

ברכבת ישראל מודים כי הקרונות החדשים גרמו בחודשים האחרונים לשיבושים בלוחות הזמנים של החברה. עוד אומרים ברכבת כי הקרונות החדשים ייצאו משימוש "עד שיסתיימו הבדיקות, ויימצאו הסיבות לתקלות, וכן יגובשו פתרונות אשר יאפשרו הפעלתם באופן תקין".

 

עוגמת נפש מהיום הראשון

הקרונות החדשים מסבים לרכבת ישראל עוגמת נפש מיומם הראשון: בינואר 2006 זכתה סימנס במכרז לאספקת 87 קרונות חד-קומתיים, במחיר של כ-700 מיליון שקל. במכרז נכללה אופציה לרכישת 585 קרונות נוספים, בעלות של כארבעה מיליארד שקל. אלא שאחרי ששככה השמחה שעוררה הזכייה במכרז, החלו הבעיות: מקורות המקורבים להנהלת הרכבת, מדווחים היום ל-ynet כי כבר בשלב הניסויים בחו"ל, החלו להתגלות ליקויים חמורים בתפעול הקרונות.

 

גם לאחר שהגיעו הקרונות הראשונים לישראל - באיחור של תשעה חודשים - המשיכו להתגלות בעיות חמורות. כך למשל, המדרגות האוטומטיות של הקרונות נתלשו מספר פעמים בנסיעות מבחן, שנערכו בתוך מתחמי המוסכים של הרכבת. כבר בזמן ההרצה הראשונית, העריכו מקורות ברכבת כי הקרונות החדשים יגרמו לעיכובים חמורים בלוח הזמנים של רשת הרכבות. אלא שלמרות התרעות אלה, הוכנס מערך אחד של קרונות חדשים לניסוי מורחב - שהסתיים בשבוע שעבר בכישלון.

 

פתרון לצפיפות? לא בקרוב

הבעיות שהתגלו בתפעול הקרונות חמורות במיוחד, וזאת לנוכח ההשלכות על יכולתה של הרכבת להתמודד עם העלייה הצפויה בשנים הקרובות במספר הנוסעים ברכבת. כך התייחס לנושא מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, עם כניסת הקרונות לשימוש: "הקרונות הם צעד נוסף בדרך שעושה רכבת ישראל בכדי להדביק את קצב הגידול במספר נוסעי הרכבת... באמצעותם נמשיך להביא לשיפור השירות על ידי הגברת תדירות הנסיעות, החלפת ציוד ישן, והפחתת העומס בקווים קיימים וחדשים".

 

לאור הליקויים בקרונות החדשים, סביר להניח כי בטווח הזמן המיידי ימשיכו נוסעי הרכבת לסבול מצפיפות רבה - במיוחד בזמני העומס, בימי ראשון וחמישי. על-פי נתונים שהציגה בשבוע שעבר הנהלת החברה לוועדת הכלכלה של הכנסת, בימי ראשון עומדת התפוסה ברכבת על 160%. סביר להניח כי הבעיה תחריף משמעותית, אם לא יימצא פתרון מיידי: ברכבת מעריכים כי ב-2012 יגיע מספר הנוסעים ברכבת ל-50 מיליון בשנה - כ-35% יותר מתחזית הנוסעים ל-2009.

 

"עד שיסודרו כל התקלות"

מרכבת ישראל נמסר כי "הרכבת הכניסה לתקופת ההרצה את מערך הרכבת החדש של סימנס, כחלק ממהלך כולל להגדלת הצי הנייד ושיפור השירות לנוסע. בעת תקופת ההרצה נתגלו בעיות טכניות חדשות שגרמו פעמים רבות לעיכובים ולפגיעה בנוסעי הרכבת וברמת הדיוק של החברה". כאמור, לאור התקלות הוחלט להוציא את הקרונות החדשים משימוש "עד שיתבררו ויסודרו כל התקלות".

 

ברכבת גם מציינים כי נשקלת האפשרות לקנוס את חברת סימנס, יצרנית הקרונות, בגין "ההשלכות שגרמו פגיעה לנוסעים". יש לציין כי גורמים ברכבת העריכו היום כי הצהרה זו נועדה לאוזני הנוסעים בלבד, ולא תגיע לכדי מימוש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל
צילום: ישראל הדרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים