שתף קטע נבחר

רכבת ישראל דוהרת למפלגת הליכוד

ynet חושף: בכיר בוועד העובדים של רכבת ישראל מנהל מבצע התפקדות המוני ולא חוקי למפלגת הליכוד בקרב עובדי הרכבת. כמה מאות עובדים כבר חתמו, ואף החתימו את בנות זוגם. בעקבות פניית ynet פתחה הנהלת הרכבת בחקירה

ההנהלה מתנגדת, אך בכירי ועדי העובדים מצפצפים ועוברים על החוק: גל התפקדות למפלגת השלטון בקרב עובדי רכבת ישראל. ל-ynet נודע כי בכיר בוועד העובדים של רכבת ישראל, מנהל בשבועות האחרונים מבצע החתמה בקרב עובדי החברה, להצטרפות למפלגת הליכוד. מטרתו המוצהרת: חיזוק מעמד הוועד מול שר התחבורה, ישראל כץ, ומנכ"ל החברה, יצחק הראל. יותר מ-100 עובדי רכבת כבר חתמו על הטפסים, וחלקם צירפו את חתימות בנות זוגם. בעקבות פניית ynet החלה הנהלת רכבת ישראל לבדוק את המקרה.

 

מבצע ההתפקדות של בכיר הוועד החל לפני כ-10 ימים, במתחם הרכבת בחיפה, אך בימים האחרונים התרחב למקומות נוספים. ל-ynet נודע כי מזכיר הוועד החתים ביום חמישי האחרון כ-50 עובדים ו-50 מבנות זוגם, במהלך אירוע פנימי של אחת מחטיבות הרכבת. יש לציין כי האירוע, שמומן על-ידי אחד מוועדי העובדים, נערך מחוץ למתחמי הרכבת.


שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ (צילום: גיל יוחנן)

 

"כץ עוד לא הוכיח עצמו"

"אומרים לנו שזה לטובתנו, לטובת העובדים", מספר ל-ynet מקור ברכבת. "מזכיר הוועד אומר שזה יגרום לשר התחבורה לעזור לנו. אבל כולם יודעים שזה לא יעזור. אם כץ רוצה להבריא את החברה, הוא צריך לנקות אותה, לזרוק את כל העובדים שלא מבינים כלום בעבודת רכבת ובטיחות". לדברי המקור, מתוך כ-70 עובדים במחלקה שבה הוא מועסק, חתמו על טפסי ההתפקדות יותר מ-50.

 

בשיחה עם ynet, אומר משה סוליקרו, מזכיר ועד העובדים הכללי של הרכבת, כי "השר ישראל כץ עדיין לא הוכיח את עצמו בתפקידו. אם יוכיח עצמו בעתיד, נתמוך בו". סוליקרו הוסיף כי אכן מתבצעת התפקדות למפלגת הליכוד, אך כל הפעילות נעשית מחוץ למתחמי הרכבת. "לעובדים מותר לעשות הכל מחוץ לשעות העבודה".

 

"החוק טוב לאנשים קטנים"

יש לציין כי החתמת עובדים בחברות ממשלתיות להצטרפות למפלגה פוליטית, תוך שימוש במתחמים השייכים לחברות אלה, אסורה על-פי חוק. בעקבות פניית ynet לרכבת ישראל לפני 10 ימים, הוציאה הרכבת הנחייה לכל עובדי החברה, ובה צוין כי חל איסור מוחלט על שימוש בנכסי החברה למטרת תעמולה פוליטית. גם ברשות החברות הממשלתיות ראו את העניין בחומרה, ואף פנו למבקר הפנים של הרכבת בבקשה שייפתח בחקירה.

 

אלא שמתברר כי המכתב שפרסמה הנהלת החברה, והאזהרה שהוציאה רשות החברות הממשלתיות, לא מרשימים את מזכיר הוועד הבכיר. "החוק טוב לאנשים הקטנים", אומר ל-ynet מקור. "הוא לא עושה כלום לגדולים. המכתב הזה שהוציאה ההנהלה, למי הוא מפריע? מה יעשו, יתפסו את המזכיר בביצים? אנשים עשו דברים הרבה יותר חמורים, ולא עשו להם כלום. אז בטח שהמכתב הזה לא ישנה. הרכבת נשארת אותה דרעק - את מי שצריך להעיף, משאירים ומקדמים".

 

מבצע אחד ועוד אחת

מקור אחר בחברה, שנוכח באירוע של אחת מחטיבות הרכבת ביום חמישי האחרון, מספר כי בפועל זכה הליכוד ב-100 מתפקדים חדשים: 50 עובדי רכבת, ו-50 בנות זוג. "הוא (מזכיר הוועד) אומר שאנחנו צריכים כוח מול המנכ"ל, ובגלל זה צריך להצטרף לליכוד עכשיו. זה ייתן כוח בדיונים על ההסכם הקיבוצי של העובדים, כי זה שמציעים עכשיו לא שווה כלום".

 

עובדים ותיקים בחברה מספרים היום כי בשנים האחרונות לא אירעו מקרים דומים. "זה מזכיר את מה שהיה בימים של שאול עוקיש (מזכיר ועד העובדים המיתולוגי של החברה)", אומר עובד בעל ותק של עשרות שנים בחברה. "הוא והאנשים שלו היו מחתימים את העובדים על הצטרפות למפלגת העבודה, ואחר כך למפלגת 'עם אחד'. עכשיו הגיע תור הליכוד".

 

יש לציין כי התפקדות למפלגות פוליטיות אינה חדשה לחברות ממשלתיות או חברות גדולות בענף התחבורה. בזמן כהונתו של שאול מופז כשר התחבורה, התפקדו עובדים רבים בחברות אוטובוסים גדולות למפלגת קדימה. לדעת רבים בענף התחבורה, מטרת ההתפקדות הייתה לאותת למופז על כוחן של חברות האוטובוסים הוותיקות, ולמנוע את המשך יישום פתיחת ענף האוטובוסים לתחרות. בסופו של דבר, הצליחה ההתפקדות להשיג את מטרתה: פתיחת הענף לתחרות עלתה על שרטון, וזאת למרות הצהרות בכירי משרד התחבורה בדבר כוונתם להמשיך בתהליך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת בשירות הליכוד
צילום: דורון גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים