שתף קטע נבחר

אנחנו בזוגיות פתוחה. למה לא, בעצם?

זוגתי ואני מנהלים מפעם לפעם קשרים רומנטיים ומיניים עם אחרים, ללא הסתרה וללא שקרים. מערכת יחסים כזו יכולה להתפתח ממגוון סיבות, אבל נוכחתי שהיא בדרך כלל תחזיק מעמד רק כאשר היא המשך טבעי של זוגיות בריאה ויציבה

הרבה זמן אני חושב לכתוב על אורח חיי, על הזוגיות הפתוחה שאני חי בה. אני כמעט היחיד שכותב על כך באינטרנט הישראלי היום. אני רחוק מאוד מלהיות היחיד שחי כך, אבל אני מוצא את עצמי כמעט לבד כשמגיע הזמן לקום ולדבר על כך. כשאני חיפשתי תשובות והזדהות, היה לי קשה עד בלתי אפשרי למצוא אותן. כבר כמעט שלוש שנים שאני מחזיק את הבלוג שלי, ופעמים רבות מספור הגיעו אלי השאלות מאותם אלו שבשבילם אני כותב על כך. בשבילם אני כותב גם כרגע.

 

אתם לא לבד. אנחנו לא לבד. אנחנו נדירים, אבל אנחנו כאן. דרך החיים המשוחררת הזו קיימת, גם אם נדמה לכם שזו צורת קיום נכחדת. לא שומעים על כך, מפני שהנושא מעורר תחושות אי נוחות בקרב זוגות נורמטיביים, ומצד שני אינו פרובוקטיבי מספיק כדי לרתום את תחושת חוסר הנוחות הזו לרייטינג. אין בו את עולם הפנטזיה העשיר שאתרי סקס וחילופי זוגות מנסים למכור לצרכני הפורנוגרפיה הרעיונית, אבל הוא מאיים דווקא משום הנורמטיביות שלו.

 

קצת על עצמי: אני בשנות ה-30 לחיי, אב לילדה קטנטונת ונשוי באושר רב לאהבת חיי, שותפתי לחיים מזה למעלה מעשור. אני קיבוצניק לשעבר, בעל תואר ראשון ועובד קשה, עושה מילואים כל שנה ומשלם מיסים כמו כולם. ישראלי נורמטיבי פחות או יותר, גיב אור טייק כמה מוזרויות.

 

בזוגיות שכזו אין בלעדיות על הקשר הרומנטי

זוגיות פתוחה, או יחסים פתוחים, היא מערכת יחסים זוגית נטולת הגבלה רומנטית הדדית, האחד לחופש של השנייה ולהפך. בזוגיות שכזו אין בלעדיות על הקשר הרומנטי, וכהדגמה לכך זוגתי ואני מנהלים מפעם לפעם קשרים רומנטיים ומיניים עם אחרים, ללא הסתרה וללא שקרים. מערכת יחסים כזו יכולה להתפתח ממגוון סיבות, אבל נוכחתי שהיא בדרך כלל תחזיק מעמד רק כאשר היא המשך טבעי של זוגיות בריאה ויציבה. אני מאמין שענף בריא לא יציל גזע חולה, ומערכת יחסים שתיפתח מתוך ניסיון להציל מערכת יחסים במצוקה לא תאריך ימים – או כך לפחות נוכחתי מהיכרותי עם זוגות אחרים עד היום.

 

הרקע לפתיחות מערכת היחסים מצדי הוא אידיאולוגי. בצורה הפשוטה ביותר, אני מתנגד לרעיון שיש לי זכות וטו על פעולה כלשהי של בת הזוג שלי, ולהפך. אני לא חושב שיש למי מאיתנו הזכות לומר לבת הזוג שלו עם מי לבלות, עם אילו חברים אסור לה להיפגש ומה מותר להן ומה אסור להן לאכול ולשתות ביחד. ממש כמו שאני לא חושב שיש לי זכות לומר לה "אני לא מרשה לך לשתות פפסי" או "אני לא מרשה לך לשבת בבית קפה עם חברות מהעבודה" אני לא חושב שיש לי זכות לומר לה "אל תיפגשי עם א', אני לא רוצה שיהיה לכם קשר". אני גם לא יכול להכתיב לה (ולא רוצה!) אם לשכב עם א' או לא.

 

במבחן המציאות אני לא חש רגשות קנאה

אנחנו מאמינים שלאדם זכות מלאה על לבו, שכלו וגופו, וכל ניסיון להגביל זכות זו מאוס בעיניי. הטענה לפיה קיום יחסים רומנטיים שלה עם פרטנר אחר יפגע בי כיוון שיעלו בי רגשות קנאה, חרדה ובעיות ביטחון עצמי, היא עלבון בעיני לשכל הישר וסוג נחות של סחיטה רגשית. במבחן המציאות אני לא חש רגשות קנאה שכאלה, אך קיומם מעיד בעיניי על בעיה שיש לפתור בינך לבין עצמך, ולא להשליך אותה על הזולת. ממש כפי שאני לא רואה זאת כלגיטימי לומר לבת הזוג שאפגע מאוד לדעת שהיא מאוננת לפעמים. הרי מדובר במצב מאוד אינטימי עם מישהי מיומנת ממני בהרבה בלגרום לעצמה עונג, מישהי שהיא אוהבת. יש לי לכאורה את כל הסיבות להרגיש מאוים...

 

סביר שישנם זוגות שעבורם הכבילה ההדדית הזו היא בילט-אין בתוך עסקת החבילה הזוגית, אבל בשבילי זה לא כך, ולא היה כך מעולם. פתיחות מערכת היחסים עבורי היא קודם כל היעדר ההגבלה והרכושנות, היעדר האיסור ולאו דווקא מימוש הזכות. מערכת יחסים יכולה להיות פתוחה בעיניי גם אם אף אחד מהצדדים איננו מממש את החופש שלו לעשות כרצונו.

 

"ומה עם אהבה?" אני נשאל לעיתים, "האם אינך חושש מפני התאהבות?"

 

אני כנראה חושש מהתאהבות בדיוק כפי שאני חושש מסקס. ההתאהבות היא חלק נפלא ומרגש בעיניי לא פחות מהסקס, אם כי ייתכן האחת ללא השני ולהפך. אני מאמין שבמערכת יחסים שמעבר לסטוץ, אהבה מסוג מסוים והתאהבות הן תופעת לוואי בלתי נמנעת ומבורכת. מי רוצה לשכב לאורך זמן עם מישהו שהוא לא אוהב? עבורי, כל אהבה שונה. כאשר אני נוגע באשה אני אוהב אותה בצורה מסוימת, גם אם רק הגוף שלי אוהב את הגוף שלה. כתבתי על כך פעם, אחרי כחצי שנה בזוגיות הפתוחה, ואני עדיין מרגיש כך היום.


 

כתבתי בבלוג שלי על לב של אהבות רבות:

 

"טעמתי עינוגים קטנים וטובים של הבשר והנפש, הכרתי וידעתי אשה, ועוד אחת, ועוד אחת, ועוד. ומכל אלו לא נהייתי שבע, אך גם לא יותר רעב. מכל אלו נהייתי מאושר יותר, שלם יותר, אוהב יותר, חזק יותר. כל אהבה, טובה כרעה, נתנה לי משהו ממנה במתנה, עוד פיסת תבונה מהחיים במתנה. אני אוהב ונוגע, טועם ומתענג, נהנה על טעמם המתוק של החיים, על ריחו של האושר. החיים מחייכים אלי כפי שלא חייכו מעולם.

 

והלב שלי – לב של אהבות רבות – מתרחב והולך, גדל כדי להכיל את כל האהבה הזו, משתלט לו על כל איברי גופי, וגופי מוסר לידיו את המפתחות בעונג שלא ידע. הידיים זוכרות ואוהבות את גופה של כל אשה שידעתי, עורי את מגע עורה, ירכיי את ירכיה, חזי את מגע שדיה וגבה, שפתי את שפתיה ואפי את ניחוחה, את ריח שערה במקום המתוק שבין העורף לפיסת העור החשוף שמאחורי האוזן.

 

האהבה, היא באה לה כך פתאום ובמקום לטלטל את חיי, כפי שתמיד עשתה, היא עשתה אותם טובים יותר, יותר מכפי שיכלתי לתאר לעצמי.תמיד חשבתי קודם לכן שהאהבה שיש ביני לאהבת חיי, זוגתי, היא הדבר הטוב ביותר האפשרי עבורי. בשישה חודשים נפקחו עיניי – היא עדיין אהבת חיי, עדיין אוהב אותה מאוד מאוד, אבל כל האהבות הנוספות באו בנוסף אליה, לא על חשבונה. כעת יש לי את כל האהבה שבעולם, והזמן הוא הגבול האמיתי היחיד.

 

אני מוצא את עצמי חושב מה אעשה היום, מחר, מחרתיים, בעוד שבוע. לא מה אעשה בקיץ, בחורף הבא, בעוד שנתיים. טוב לי היום, כאן ועכשיו. עם הטעם האמיתי של החיים, המצוקה לפעמים, הצער, הכאב, כל הגוונים כולם, ועדיין".


 

ריבוי אהבות, פוליאמוריה. כל כך הרבה דברים נאמרו עליה, כשלמעשה לצאת להגנתה מבחינה תפישתית הוא מעשה לא הגיוני לדעתי. אני יכול לומר שלרוב האנשים שהכרתי, נושא ריבוי האהבות הוא מחסום תפישתי נרכש יותר מאשר מגבלה פיזית. הגישה המונואמורית - אהבה בודדת - יוצאת מהנחה שיכולה להתקיים בו זמנית רק אהבה רומנטית אחת. מכאן שאם אני אוהב את א', אני לא יכול גם לאהוב את ב' בו זמנית. קשה לי לטעון הרבה טיעונים פוזיטיביים עבור היתכנות של ריבוי אהבות, כמו לשלול את הגישה שאומרת שלא ייתכן ריבוי אהבות. על מה מבוססת ההנחה שלא ייתכן ריבוי אהבות שכזה? מניסיוני, היא מבוססת על שני רעיונות:

 

  • הנחה עצמית של המאמין שהוא עצמו לא מסוגל לריבוי אהבות. הוכחה של אמונה כזו היא בלתי אפשרית לחלוטין, אבל זו תיאוריה קבילה, משום שניתן למצוא מה שיפריך אותה - אם המאמין יחווה ריבוי אהבות, אזי התיאוריה לא נכונה. אני יכול לומר שאכן פגשתי מספר אנשים (ונשים) ששינו את אמונתם בנושא לאחר שחוו בעצמם ריבוי אהבות. קיימת גם השלכה של ההנחה על הכלל והחלה עליו: "אם אני לא מסוגל, למה שמישהו אחר יהיה מסוגל?". נכון להיום, אני לא מסוגל בשום פנים ואופן לסיים ריצת מרתון בכבוד, אבל יש ראיות משכנעות שהדבר אפשרי.

 

  • שלילה מוסרית של הרעיון והאמונה שהוא מנוגד לטבע האנושי. אם אדם מסוגל לריבוי אהבות, זה מעיד על בעיה ולכן זה ייתכן, אך זהו איננו מצב יציב ובריא. לפיכך אדם בריא לא יהיה מסוגל ל"פיצול" הזה. לגבי השלילה המוסרית עמדתי היא שאין שום ראיה סבירה לכך שמדובר בבעיה נפשית, והגדרת בעיה נפשית היא סובייקטיבית להפליא. הומוסקסואליות נחשבה בעיני רבים למחלת נפש בעבר, וכיום אנו מסתייגים מהאמונה הזו. אני גם לא מרגיש שריבוי אהבות פסול מבחינה מוסרית בכל קנה מידה מוכר. להשקפתי כאתיאיסט כנראה היה שותף גם אברהם אביכם.

 

לרוב האנשים דרך החיים של זוגיות פתוחה אינה מתאימה

מעבר לטיעונים המוכרים בזכות המונוגמיה/מונואמוריה, ישנם בכל זאת כמה דברים שיש לי לומר על הפוליאמוריה, אבל רובם ככולם הם הסברים מדוע היא תיתכן, ולאו דווקא מדוע כדאי לבחור בדרך זו.

 

בשורה התחתונה אני חושב שדווקא לרוב האנשים דרך החיים של זוגיות פתוחה אינה מתאימה. רוב האנשים יחושו במערכת יחסים שכזו רגשות שלא יוכלו להתמודד איתם כזוג או כיחיד לאורך זמן. היעדר התגובה הטבעית והנורמלית הזו הוא החריג, והוא צריך להיות חריג שבעתיים כדי לקיים מערכת שכזו, שכן לא נדרש חריג אחד אלא שניים – שני בני הזוג. אולי משום כך מערכות יחסים פתוחות נדירות כל כך.

 

טוטאליות וקנאה מנותקים להשקפתי מהמונח אהבה. אני לא מוכן לקבל את הגישה לפיה קנאה נובעת מאהבה, ולפיכך אם אתה לא מקנא סימן שאתה לא אוהב. גם הרעיון לפיו מי שאוהב בכל ליבו אדם אחד לא יכול לאהוב גם אחר הוא ילדותי בעיניי. אני לא רואה סיבה הגיונית מדוע אפשר לאהוב יותר מילד אחד, אבל לא יותר מאהבה רומנטית אחת. מניסיוני לגבי עצמי ומתוך שיחות והתכתבויות רבות עם אחרים החיים בדרך דומה לשלי אני יכול לומר, שאהבות אצלי לעולם לא באות זו על חשבון זו, רק במקביל. לכל אהבה המקום האחר שלה, והמגבלה היחידה האמיתית היא הזמן שיש להקדיש לה.

 

שואלים אותי הרבה "יש לך אהבה גדולה, טוב לך, זוגיות מאושרת, בשביל מה בכלל אתה צריך את כל ההתעסקות הזו עם אחרות?"

 

התשובה היא פשוטה עד בנאליות: אני לא צריך. אני יכול להסתדר מצוין גם בלי. גם קודם לפתיחת הזוגיות שלנו, לפני כמה שנים, הייתי תמיד גבר נאמן ומעולם לא מעלתי באמון שנתנה בי זוגתי. אני לא צריך, אבל אני יכול.

 

אז למה לא, בעצם?

 


 


פורסם לראשונה 11/08/2009 10:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כל האהבות הנוספות באו בנוסף אליה, לא על חשבונה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים