שתף קטע נבחר
 

בטיחות ברכבת ישראל: למשרד התחבורה נמאס

השר ישראל כץ הורה להקים ועדת בדיקה שתחקור את הסיבות לירידת הרכבת מהפסים בכפר מנחם. הסיבה להחלטה: ריבוי אירועי בטיחות ברכבת לאחרונה. ברכבת החלה לפעול ועדת חקירה נוספת, ובידה ממצאים ראשוניים

משרד התחבורה אינו סומך עוד על הרכבת. במקביל להחלטת רכבת ישראל להקים ועדת בדיקה לאירוע ירידת הרכבת מהפסים היום (ד'), מודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי הוא מקים ועדת בדיקה חיצונית. זו תחקור את הסיבות למקרה, כמו-גם את הסיבות לריבוי אירועי הבטיחות שנרשמו ברכבת ישראל לאחרונה. משמעות החלטה זו של השר היא כי הוא אינו סומך על מסקנות ועדת הבדיקה של הרכבת, פורום הבטיחות העליון שעל הקמתו הוחלט ברכבת לפני שנתיים. מדובר בגוף המייעץ באופן שוטף לרכבת במגוון תחומים, לרבות בטיחות. יש לציין כי גוף זה מועסק באופן שוטף על-ידי רכבת ישראל, ולכן אינו יכול להיחשב כגוף חיצוני, בניגוד לוועדה עליה הורה שר התחבורה.

 

 

השר איבד סבלנות

הכתובת הייתה על הקיר. שר התחבורה, ישראל כץ, החליט היום כי אינו מוכן להסתמך עוד על ועדות החקירה אותן מקימה הרכבת בעקבות אירועי בטיחות חמורים, ולחקור את נושא רמת הבטיחות הנמוכה ברכבת ישראל על-ידי גוף חיצוני. זאת בעקבות ירידת רכבת ישראל מהפסים באזור כפר מנחם, אשר הסתיימה למרבה המזל בנזק קל יחסית. בראש הוועדה יעמוד ישעיהו רונן, סמנכ"ל בכיר לתכנון במשרד התחבורה. עוד תכלול הוועדה נציגים נוספים של משרד התחבורה, אך גם נציגי משטרת ישראל, רכבת ישראל, ואת פרופסור דורון בלשה מהטכניון.

 

בהודעה לעיתונות שפרסם היום המשרד, הובהר כי הוועדה תחקור את הסיבות לאירוע היום, אך היא תעשה כך בהקשר למה שהשר כץ מכנה "רצף אירועי בטיחות שארעו ברכבת ישראל בשבועות האחרונים". בכך מתייחס השר למספר אירועים עליהם דיווחנו לאחרונה, כמו למשל זו שאירעה לפני כשלושה שבועות, בה דהרו שתי רכבות - האחת מהן מלאה בנוסעים - זו מול זו. התאונה נמנעה ברגע האחרון, אך מנכ"ל הרכבת הטיל על פורום הבטיחות הפנימי לבדוק את הנושא. עוד יש לציין מספר התבטאויות הנוגעות לרמת הבטיחות הנמוכה ברכבת, אותן השמיעו מנכ"ל הרכבת עצמו, וכן בכירים נוספים. הוועדה שתחל מיידית את עבודתה תתבקש להגיש מסקנות ראשונות לשר התחבורה ולמנכ"ל משרדו בתוך מספר ימים.

 

וגם הרכבת בודקת

ועדת הבדיקה של הרכבת החלה אף היא לפעול במקביל, לאחר שמונתה לאלתר על-ידי מנכ"ל הרכבת, חקי הראל. ומספר שעות אחרי האירוע, יכולים ברכבת לדווח על ממצאים ראשונים. חלקם נאספו באזור מקום התאונה, וחלקם על-ידי עדי ראיה שהיו ברכבת. מדיווחים ראשוניים אלה עולה - כך אומרים ברכבת - כי כחמישה ק"מ לפני מקום האירוע, נפגע כנראה מגן בתחתית הרכבת. ברכבת לא יודעים עדיין ממה נפגע המגן, אך מבהירים כי המכה עשויה הייתה להיגרם כתוצאה מחפץ כלשהו שהונח בין הפסים.

 

כתוצאה ממכה זו השתחרר המגן ונגרר על האדנים. לאחר מרחק מה קיבל המגן מכה נוספת, ולבסוף נתקל במפלג. כתוצאה מכך הורמו גלגלי הרכבת מהפסים, והיא הוסטה הצידה. ברכבת מסבירים כי המהירות המותרת באזור התאונה עומדת על כ-70 קמ"ש, וכי הם אינם שוללים אפשרות כי מדובר בכשל טכני. עם זאת מציינים שם כי הקרונוע שנפגע הגיע ארצה ב-2006 לאחר שיפוץ מקיף, וכי רק לפני יומיים נבדק טכנית על-ידי חברה חיצונית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרונות הרכבת - מעבר למסילה
צילום: אוהד נעים ואסף דניאלי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים