שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    צילום: לע"מ, ארכיון מונוסון
    עבודה עברית בתחבורה הציבורית
    הצצה אל העבר: כך הורכבו אוטובוסי חברת אגד בשנות ה-50. סרטון נוסטלגי נוסף מארכיון מונוסון

    "בתל אביב לקחנו אוטובוס של אגד/ אמרנו לנהג "תיסע לסג'רה מהר/ ישבנו על ספסל אחד קרוב להגה/ לשמור שלא ייקח אותנו למקום אחר" (השמלה הסגולה, מילים: חיים חפר)

     

    ביומה הראשון של שנת 1933 התאגדו יחדיו ארבע חברות תחבורה קטנות בארץ ישראל ליצירת קואופרטיב משותף. החברה החדשה חיפשה שם הולם, ולבסוף בחרה לקבל את הצעתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק: "אגד". הימים היו ימי המנדט הבריטי. הכבישים היו למעשה דרכים רעועות, ולעתים היו הנסיעות כרוכות בסכנת מארבים של כנופיות ערביות. בשנות ה-40 צצה בעיה נוספת – מחסור במטבעות הקשה על נתינת עודף ממחיר הנסיעה לנוסעים, ושלטונות המנדט נאלצו לאשר לחברה להנפיק שטרות נייר בסכומים קטנים. ב-1951, בעקבות הצעתו של שר התחבורה דוד רמז, התאחדה אגד עם חברות קטנות נוספות לכדי חברת תחבורה ארצית.  

      

    הסרטון שלפניכם צולם במסגרת ביקור שערך פרד מונוסון באחד ממפעלי האוטובוסים, כנראה בתחילת שנות החמישים. מזהים את המקום או את העוסקים במלאכה? יודעים באיזו שנה מדובר? כתבו תגובה ושתפו את כולנו.  

     

    מתוך "אני הייתי שם בצבע", ערוץ 1, סרטם של אבישי כפיר ויצחק רובין.

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

    רוצים עוד נוסטלגיה? כל הכתבות הקודמות במדור

     

    האוטובוסים של פעם 

    הזמנים הקשים הובילו ליצירתיות ולאלתורים בהעמדת צי הרכב של החברה. כך למשל שלתה אגד באמצעות צוללנים שלדות מאונייה טבועה מול חופי עזה. אלו שופצו ואחר כך הפכו לאוטובוסי פורד פרגו באדיבות בית החרושת "הארגז" (שקיבל את שמו מהיותו מפעל לייצור ארגזים ל"יכין" בראשית דרכו). אף רכב לא הופקר – אוטובוס שהושבת מפעילות לרוב הופשט מיד מכל פיסה שיכלה לשמש כחלקי חילוף, ויתרתו הותכה לפלדה.

     

    תקלות ובעיות היו עניין שבשגרה. אוטובוסי ה-GMC 750 היו כה רועשים שמשרד התחבורה הוצף בתלונות מצד תושבים זועמים. אוטובוסי ה"שוסון" הצרפתיים נדמו בתחילה כחידוש מרענן בשל גודלם, הכיסאות המרופדים והתוספת בדמות כרטיסן בדלת האחורית, אולם מהר מאוד הפך השוסון לאסון. האוטובוסים סבלו מתקלות רבות, מרעידות ומנטייתו של המנוע להתחמם במהירות בחודשי קיץ.

     

    הבריטים כבר עזבו את הארץ, אבל האוטובוסים מתוצרת בריטניה המשיכו לשלוט עוד שנים רבות בצי הרכב של ישראל. אלו היו דגמי חברת ליילנד, הזכורים בזכות סמל הנמר, שנקנו בשלדות והוסבו לאוטובוסים מן המניין. איפה הם היום? מסתבר שחלק מאוטובוסים אלו נמכרו למיאנמר (בורמה), וכמה מהם עדיין נוסעים במדינה האסייתית עד ימינו אנו. אחדים ניצבים לתצוגה במוזיאון הרכב ההיסטורי של אגד.

     

    מי אתה פרד מונוסון?

    בשבועות הבאים נציג בפניכם סרטונים בלעדיים נוספים מתוך אוסף סרטיו של פרד מונוסון. מי היה מונוסון? באילו נסיבות צילם את האירועים החשובים ביותר בתולדות המדינה לפני הקמתה ובשני העשורים הראשונים שלה? כיצד ניצל ארכיון סרטיו ברגע האחרון מהשמדה? את התשובות לשאלות אלה ואחרות וחשיפה של סרטיו הצבעוניים הנדירים כינס הבימאי אבישי כפיר (מנהל ארכיון מונוסון) לכדי סרט תעודי בשם "אני הייתי שם בצבע" (סרטם של אבישי כפיר ויצחק רובין). למידע נוסף אודות הסרט - לחצו כאן.

     


     

    אנציקלופדיה ynet מכילה מגוון עצום של ערכים וחיונית לתהליכי למידה והעשרה כמקור מידע מוביל, אמין ובטוח. ערכי האנציקלופדיה נכתבים ונערכים על-ידי צוות עורכים מקצועי, ומשולבים בהם סרטונים, מצגות ועוד.

     

                             לרכישת מינוי לאנציקלופדיה ynet 


     

     


    פרסום ראשון: 30.11.09, 14:48
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עבודה עברית בתחבורה הציבורית"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    בדרך לעוד לקוח מרוצה
    באדיבות ארכיון מונוסון
    פרד מונוסון
    באדיבות ארכיון מונוסון
    מומלצים