שתף קטע נבחר

צרכנות: רשתות השיווק עושות בית ספר להורים

חגיגות ההצטיידות לקראת החזרה ללימודים בעיצומן וברשתות השיווק כבר מוכנים. מודעות ענק בעיתונים מציעות מבצעים שונים בנסיון למשוך את תשומת לב הקטנטנים. ההורים, כרגיל, ישלמו את החשבון, וזה לא יהיה זול

בעוד כשלושה שבועות יוכלו ההורים לנשום לרווחה – תם החופש הגדול. סוף סוף יילכו הילדים לבית הספר, ולא יהיה צורך לחשוב במה להעסיק אותם וכמה זה יעלה. אבל בל נשכח את ההצטיידות היקרה לקראת החזרה לבית הספר. ומה שהוא כאב-כיס להורים, הופך לחגיגה לרשתות השיווק בתחום זה - "פסח" של עטים וטושים, ילקוטים ויומנים. ופוקימונים אמרנו?

לקראת החגיגה, פירסמו רשתות השיווק מודעות גדולות בעתונים. בדקנו ארבע מהן.

 

אופיס דיפו

 

על פי המודעות של הרשת, המבצעים אמורים להתקיים עד 31 באוגוסט והיא זכאית להפסיקם בכל עת. זה מותר וחוקי. אבל צריך להזכיר, שבמקרה כזה יהיה עליה לעשות זאת בדיוק בדרך שפירסמה את קיום המבצע, כלומר באותן מודעות גדולות, שחלקן השתרע על כפולה בעיתון.

שני דברים צרמו בשורה בתחתית המודעה. האחד: "המחירים עשויים להתעדכן ללא הודעה מראש". גם לעניין זה נכונה ההערה בדבר אופן הפרסום של שינוי התנאים. בנוסף, כיוון שמבצע זה הוא בגדר "מכירה מיוחדת" כהגדרתה בחוק הגנת הצרכן, חייבת הרשת לציין את המחיר לפני המבצע ואת המחיר במהלכו. במודעה מצוין רק מחיר אחד, זה שעשוי להשתנות בכל עת.

בנוסף, הודיעו לנו ש"אופיס דיפו אינה אחראית לטעויות דפוס". האומנם? הקביעה זו היא, לכאורה, בגדר הטעיה, האסורה על פי חוק הגנת הצרכן. הרי לא סביר, שהמודעה התפרסמה מבלי שאנשי הרשת בדקו אותה, ואישרו לפרסמה כלשונה. ואם כך, הם אחראים לה, ואינם יכולים להתנער מאחריות, בוודאי לא באמצעות משפט כמו זה שהתפרסם במודעה. גם ההיפך נכון: אם אנשי אופיס דיפו לא בדקו את המודעה טרם פירסומה, הרי שהם התרשלו, ואינם יכולים להטיל את התוצאות על הצרכנים.

גם ראשי התיבות ט.ל.ח – טעות לעולם חוזרת – לא יעזרו לרשת. אם הגעתם לחנות והודיעו לכם שבמודעה נפלה טעות, התעקשו לקבל את המוצר במחיר שהופיע במודעה. אם מדובר בפער מחירים סביר, זו זכותכם.

המודעה מדברת גם על "מבצע 1,2,3, ניצחון", ואותיות זערוריות מציינות "בקנייה מעל 199 שקל". מה כלול ובאילו תנאים – הכל בתקנון, שאינו חלק מהמודעה. במרכז ההזמנות של הרשת סיפרו לנו שהתקנון נמצא בכל החנויות, ושנפנה לשם. השיטה הזאת, כבר כתבנו כאן, אינה בגדר גילוי נאות של פרטי העסקה, ואינה מלמדת על תום לב הרשת כלפי צרכניה.

 

דיונון

 

בדיונון מפתים את הקטנטנים ב"מתנה על כל קנייה", מלווה בכוכבית זערורית "בקנייה מעל 350 שקל". עוד מספרת המודעה, "בדיונון הכסף שלך שווה יותר", ומסבירים כי כל הרוכש ברשת בסכום של יותר מ-200 שקל "יקבל כסף מגה ספורט בסך 100 שקל, לרכישת מוצרים ברשת מגה ספורט". הכוכבית הצמודה מובילה שוב לאותיות: "בקנייה מעל 350 שקל". מסקנה, כדי לממש את מתנת דיונון, תצטרכו לקנות בסכום של לפחות 350 שקל במגה ספורט. גם בדיונון המבצעים בכפוף לתקנון, שאינו מתפרסם במודעה, וגם הם מכירים את ט.ל.ח.

 

אייס קנה ובנה

 

במודעה שהודיעה כי המבצע יסתיים ב-5 באוגוסט או עם גמר המלאי, צוינו מחירים של "לפני" ו"אחרי", כדרישת החוק. אבל גם שם הופיעה השורה בתחתית המודעה, "בכפוף לתנאי המבצע". מה הם התנאים? חלקם מפורטים במודעה וחלקם לא.

משפט אחר במודעה: ה"מתנה מותנית במדרגות המצוינות בלבד", לא היה ברור. אם, למשל, על קנייה מעל 149 שקל מקבלים "במתנה" מתקן לדיסקים, אבל – על פי המודעה – "התמונות הן להמחשה בלבד", מה בדיוק יקבל הצרכן שקנה ביותר מסכום זה?

חלק אחר במודעה מבטיח כסא לתלמיד בשווי 129 שקל לכל מי שירכוש עמדת מחשב פינתית מתוצרת מסוימת. קשה לדעת מהו אותו "כסא לתלמיד", שהרי התמונות הן להמחשה בלבד. וכמובן, ט.ל.ח.

 

קרביץ

 

גם בקרביץ מכריזים על מבצע, בלי פירוט המחירים הקודמים, ומודיעים שלא ניתן לשלם באמצעות תווי שי. גם שם מוגבלת תקופת המבצע עד 5 בספטמבר או עד גמר המלאי. גם שם מציעים מתנה שתעלה עוד כסף: שוברי הנחה לתוכנות ברשת באג מחשבים, בקנייה מעל 49.90 שקל, שניתנים למימוש בקניית משחק אחד בלבד. לזכותה של הרשת ייאמר, שהכל באותיות בגודל סביר.

שורה במודעה של קרביץ מציעה הנחות על תיקים ועל אירגוניות – תמורת נקודות בויזה כ.א.ל. פשוט ולעניין, ובלי להבטיח שמדובר ב"מתנה" תמורת הכוכבים. הכוכבים שווי-כסף. זכרו זאת, כשיציעו לכם להיפרד מכוכבים תמורת אלפי שקלים, לטובת פריט מסוים, תחת הכותרת "חינם" או "במתנה".

 

תגובת הרשתות: הורדנו מחירים, נתנו הנחות

 

רשת דיונון מוסרת בתגובה לדברים שהועלו בכתבה, כי סל החזרה לבית הספר של הרשת זול יותר השנה בכ-15% משנים קודמות וכי מי שירכוש בתשלומים יוכל לעשות זאת ללא ריבית והצמדה. עוד מוסרת הרשת, כי מי שמקבל כסף למימוש ברשת מגה ספורט זוכה ב-30% הנחה בקניית ביגוד או נעליים. בנוגע לטענות כי יש צורך לרכוש מוצרים בסכום של 350 שקל על מנת ליהנות מהמתנות, מוסרת הרשת כי קנייה בסכום זה נמוכה מהממוצע.

תגובת רשת קרביץ לדברים: המחירים שהופיעו במודעה הם מחירי הרשת על סל החזרה לבית הספר. למחזיקי כרטיס האשראי ויזה כ.א.ל, ניתנת הנחה על המחירים הנקובים במודעה.

תגובתן של רשתות אופיס דיפו ואייס קנה ובנה לא התקבלה עד מועד פרסום הדברים.

 

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ציוד לבית הספר. הרשתות מפתות במבצעים ומתנות
ציוד לבית הספר. הרשתות מפתות במבצעים ומתנות
צילום : ארכיון
מומלצים