שתף קטע נבחר

דייהטסו פרוזה - 97'-92'

הדייהטסו פרוזה הוצג בעולם ב-89' ונחת בארץ הקודש לקראת שנת הדגם 92'. הוא צויד במנוע האפלאוז המוכר והאמין, בגירסה המכוונת לקצת פחות הספק ומעט יותר מומנט.
בדומה לרוקי, אחיו הגדול והקשוח, ההצלחה בארץ לא האירה פנים לפרוזה. הוא התמודד מול מלך הג'יפים העירוניים הקטנים בארץ - הויטארה של סוזוקי, שהציע מראה אופנתי מעוצב, אבל בעיקר את יתרון המחץ - גיר אוטומטי. ועדיין, יש לא מעט יחידות שעדיין נעות על כבישינו.

מרכב

סגור (עם דפנות וגג מתפרקים) או פתוח (גג ברזנט), 3 דלתות. מתלה אחורי - סרן "חי" עם קפיצי עלים. מתלים קדמיים נפרדים עם מוטות פיתול וציריות.

היגוי

מוגבר כוח.

דגמים

DX (גג ברזנט) ספרטני; EL, סגור ומצויד מעט יותר, EL-2 סגור, מפואר ומצויד היטב (פרזולים וג'נטים מבהיקים, כל האבזור החשמלי המקובל, ריפודי קטיפה וכו').

מנועים

בנזין, 4 צילינדרים אורכי, 16 שסתומים, קירור מים, בנפח: 1.6 ליטר (90-85 כ"ס); גיר ידני, 5 הילוכים; הנעה אחורית, שילוב ל-4X4; תיבת העברה בת שני תחומים: גבוה ונמוך.

תכונות

עיצוב הפרוזה רבוע, מצ'ואיסטי, ומשדר - ומקיים - חוסן מכני ומסיביות. מנוע האפלאוז מעניק לו ביצועים סבירים למדי בכביש ובשטח. התנהגות הכביש גבולית (פועל יוצא של מרכז כובד גבוה, בסיס גלגלים קצרצר, ומפשק סרנים צר יחסית), וכלל לא מומלץ לנסוע בו מהר מדי בכביש. עבירותו בשטח טובה, אך הוא סובל ממתלים קשים מאוד ובעלי מהלך קצר מדי, ולא פעם הוא מניף באוויר את גלגליו המפרפרים בחוסר ישע, במקומות שג'יפים אחרים עוברים בשקט וללא כל דרמה. המתלים הקשים פוגעים אנושות גם בנוחות הנסיעה בכביש ובשטח. המירווח הפנימי אינו מרשים אך סביר ביותר. צריכת הדלק לא נמוכה אך עדיין בגדר הסביר לרכב שטח בגודל כזה.

בעיות

נזקי שטח: נזילות והזעות שמן, פגיעות בשלדה ובמרכב, חלודה עקב טבילות בים, מחזירי שמן וכו'.
מרכב: הפרוזה בנוי לתלפיות וגם הדגמים הספרטניים ודלי האבזור מפגינים עמידות מצוינת. אין חריקות, רעשים וקרקושים. כדאי רק לבדוק את מצב גומיות האטימה של חלקי הגג המתפרק, ולחפש חלודה (נדירה).
מכני: למנוע האפלאוז אמינות גבוהה וגם בפרוזה הוא לא מאכזב. רצוי רק להקפיד יותר על תחזוקה שוטפת, עקב עומסי ונזקי הנסיעה בשטח. בכל מקרה יש לבדוק בלאי כללי: צריכת שמן, נזילות והזעות, ובייחוד מצב הגיר ומכלולי מערכת ההינע.
חשמל: לא ידוע על בעיות מיוחדות. המזגנים מצוינים. אחזקה, סחירות ושמירת ערך לאורך תקופה ארוכה שבה הפרוזה לא היה להיט גדול, החל שוק הג'יפים המשומשים להעריך את אמינותו ושרידותו הגבוהים וכיום הוא מבוקש למדי, ושומר היטב על ערכו. האחזקה פשוטה וקלה, אך החלקים לא זולים במיוחד.

סיכום

למה לא: בגלל התנהגות הכביש הגבולית, המתלים מרסקי החוליות, והגיר הידני.
למה כן: כיוון שהוא חסון, מסיבי, עמיד ואמין ביותר. בזכות העבירות הטובה בשטח, והשמירה על הערך.
מסקנה: זול מהוויטארה, אך פונה לחובבי השטח הקשה, ועבורם מדובר בקנייה מומלצת.

פורסם בידיעות אחרונות; 8/6/99






מומלצים