שתף קטע נבחר

נשיא המדינה בכנס דב לאוטמן: "לעבור מפוליטיקה של זהויות לפוליטיקה של רעיונות"

כנס דב לאוטמן למדיניות החינוך בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה שנערך אמש (רביעי) הראה שכל גווני אוכלוסיית מדינת ישראל, דתיים, חילונים, יהודים, ערבים, ימין ושמאל יכולים לדבר ואפילו להסכים. "אני רוצה לאחל לנו בחירות הוגנות ונקיות", אמר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. מסכמים את כנס דב לאוטמן 2018

בשיתוף כנס דב לאוטמן

 

אמש (ד') נערך זו השנה הרביעית כנס כנס דב לאוטמן למדיניות החינוך בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה. השנה הכנס שהועבר בשידור חי ב-ynet, עסק בנושא של "חינוך ותקשורת- אתגרי החינוך לשותפות ולדמוקרטיה בישראל". הכנס התקיים במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, פרופ' מימי איזנשטדט, יו"ר קרן לאוטמן נעם לאוטמן, ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה דוד בועז, בעלי הפועל באר שבע, אלונה ברקת, אנשי חינוך, אנשי אקדמיה וממשל.

כנס דב לאוטמן 2018 (צילום: גדי סיארה)
נשיא המדינה ראובן (רובי) רבלין) בכנס דב לאוטמן 2018(צילום: גדי סיארה)

פורום דב לאוטמן למדיניות החינוך הוא שיתוף פעולה בין קרן לאוטמן, האוניברסיטה הפתוחה, ארגון יוצאי מרכז אירופה ועיריית רעננה. בארבע השנים האחרונות, מאז הקמתו, כינס פורום דב לאוטמן שותפים מכל הקבוצות בישראל, אשר פועלים מתוך תחושת אחריות, על מנת להעלות לסדר היום נושאי חינוך לסובלנות, דמוקרטיה וחיים משותפים.

 

בכנס דיבר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין על תקופת הבחירות הקרבה: "אני רוצה לאחל לנו בחירות הוגנות ונקיות. נקיות מהסתה, נקיות מניצול לרעה. בעולם שבו אנחנו חשופים להתערבות גוברת של כוח, של אינטרסים, התערבות שמקבלת היום גם כלים טכנולוגיים, שצבא סייבר עומד לרשותה במטרה להטות את סדר היום הציבורי, להסיח את הדעת מן העובדות, אל "הפייק ניוז", אל השערוריות הספקולציות וההשמצות. בעולם כזה אנחנו צריכים להבטיח את היכולת שלנו לשמור על התהליך הדמוקרטי הוגן. לעמוד על הזכות שלנו, האזרחים, לנגישות לעובדות, לדעות, ללא עיוותים".

 

פאנל תקשורת בכנס דב לאוטמן (צילום: גדי סיארה)
מימין לשמאל: דנה וויס, אלוף בן, ראדה זועבי, אלי ביתאן, ירון דקל, ד"ר מוטי גיגי, אורלי גולדקלנג. פאנל יציע העיתונות בכנס דב לאוטמן(צילום: גדי סיארה)

לדבריו, "המערכת הפוליטית בישראל היא עדיין מערכת שבנויה במידה רבה על פוליטיקה של זהויות - תאמר לי מאיזה שבט אתה ואומר לך לאיזו מפלגה אתה מצביע. לאורך זמן אני מקווה שנצליח לעבור מפוליטיקה של זהויות, לפוליטיקה של רעיונות. למערכת פוליטית שבה שותפות אידיאולוגית כמו גם שותפות אינטרסים, היא המצע שעל פיו יתגבשו לא רק קואליציות אלא גם מפלגות".

 

הנשיא אף איחל שבעתיד נראה חברי כנסת חרדים מהקואליציה, מתווכחים עם חברי כנסת חרדים מהאופוזיציה, פשוט כי הם חלוקים על הדרך. "אני חושב שגם אם אנחנו עוד לא שם, התהליכים החברתיים והכלכליים בהם אנו עוסקים היום יביאו אותנו לשם. שעת הכושר לביסוסה של השותפות הישראלית הזאת כבר קיימת, במערכת הכלכלית והחברתית ובתקווה בעתיד, גם במערכת הפוליטית".

 

מי תהיה האלופה הבאה?

אחת המשתתפות המסקרנות שהשתתפו בכנס הייתה אלונה ברקת, בעלי הפועל באר שבע, שהתארחה לשיחה אחד על אחד עם שיבל כרמי מנסור, לאחר התבוסה הקשה למכבי תל אביב. "כנראה שלא תהיה אליפות השנה. צריך להודות שאנחנו כרגע לא מספיק טובים וחובה עלינו לעבוד קשה כדי למצוא פתרונות ולהיראות קצת יותר טוב", הודתה ברקת.

 

צפו באחד על אחד עם שיבל כרמי מנסור ואלונה ברקת

 

בכל מה שקשור לחיבור בין מגזרים אמרה ברקת כי מה שיפה בכדורגל שהוא גשר בין דתות למדינות. "בורכנו בכך שיש לנו קפטן ערבי מוסלמי וישראלי ואנו גאים בכך". היא סיפרה שלפני כשנה וחצי התארחה באו"ם בנושא ה-BDS בזמן שהקבוצה שיחקה באירופה. "אמרתי להם שלא הבנתי על מה הם מפגינים, הרי אצלנו משחקים נוצרים, מוסלמים ויהודים שמשחקים יחד בגאווה. תיארתי להם את הגול השלישי נגד אינטר שבו ישראלי יהודי מסר לנוצרי שמסר למוסלמי שמסר ליהודי שהבקיע את הגול" וזה לדבריה בדיוק מה שקורה בישראל.

 

חצי מיליון תלמידים מתנדבים

יו"ר קרן לאוטמן, נעם לאוטמן, ציין שפורום דב לאוטמן פועל יחד עם השותפים לאפשר הזדמנויות לילדי ישראל להכיר, להיפגש ולחלוק חוויות יחד ובדרך זו לראות את האדם קודם כל כאדם כפי שראה אביו, דב. "אנחנו מחויבים להמשיך לעבוד ללא לאות כדי למצוא את הדרך לחיות יחד ללא חשדנות, תוך קבלת האחר, למען טוב משותף".

 

כנס דב לאוטמן 2018 (צילום: גדי סיארה)
מימין לשמאל: שיבל כרמי מנסור, ד"ר הלל בן ששון, עינת אוחיון, סמאח סלאימה, הודיה כריש חזוני, דללין דסטאו. המשתתפים בפאנל שעסק בלימודי אזרחות. (צילום: גדי סיארה)

 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב ציין שישראל יכולה רק להתגאות בנתוני ההתנדבות. "כחצי מיליון תלמידים מעורבים היום בהתנדבות בקהילה. זהו היקף מרשים ומשמעותי. היקף זה הולך ומתרחב הודות לתשתית העצומה של החינוך הבלתי פורמאלי". לדבריו היום מעודדים את התלמידים להתנדב. להשתתף בתנועות נוער ובארגוני נוער. "החיבור הזה של הלימוד בכיתה לצד פעילות חינוכית בשעות הפנאי יכולים לחולל יחד את האפקט הרצוי של יצירת אזרח איכפתי ומעורב בקהילה שלו".

 

מימין לשמאל: עמית שטרייט מנכ
מימין לשמאל: עמית שטרייט מנכ"ל האוניברסיטה הפתוחה, יעל נאמן, מנהלת קרן לאוטמן, נעם לאוטמן, יו"ר קרן לאוטמן, מימי אייזנשטדט, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה, נשיא המדינה, ראובן (רובי) רבלין, חיים ברוידא, ראש עיריית רעננה, דוד בועז, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה ולני מילוא, מנהלת כנס דב לאוטמן.(צילום: גדי סיארה)

"דיון פתוח וממצה על שותפות בדמוקרטיה בחברה הישראלית, חברה שבה השותפות להתדיינות ציבורית הולך וקטן, חברה בה התרבות המקטבת הולכת וגדלה, הוא כה חשוב", אמרה פרופ' מימי איזנשטדט, נשיאת האוניברסיטה הפתוחה. לדבריה, הוא מדגיש שקיומו של הכנס הוא בעל חשיבות חברתית עצומה. 

 

בכנס הוצגה תכנית חדשה ללימודי אזרחות באופן המשלב לימודים עיוניים עם התנסות שמפעילה את התלמידים ומפגישה ביניהם. "נדרשת תכנית חינוכית לאומית מקיפה, מגן ועד שנת השירות, שתפתח את הכישורים הנדרשים לחיים יחד במדינת ישראל, שתכלול את ההכשרות, הכלים והתכנים עבור המורים ותאפשר ערוצים של מגש בין זרמי החינוך", אמרה יעל נאמן, מנהלת קרן דב לאוטמן. לדבריה, יש צורך בתכנית אסטרטגית, מעמיקה, שתישען על המחקר והידע הרב שכבר קיים בשדה החינוך ותתרגם אותו לעשייה חינוכי רציפה, מעמיקה ומושקעת.

 

יש לציין כי במסגרת פורום לאוטמן מתקיימים מפגשים בין דוריים בפעילות משותפת עם מיזם של "שגרירים צעירים" וארגון "יוצאי מרכז אירופה" "אנחנו רואים במיזם ערך חינוכי רב", אמר דוד בועז, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה. "למפגשים אלה תרומה מאין כמוה לגיבושה של חברה פתוחה, סובלנות ודמוקרטית, כפי שהחברה הישראלית צריכה להיות, וכפי שחזו אותה מייסדי קהילת יוצאי מרכז אירופה כשהקימו את הארגון לפני 86 שנה".

   

כנס דב לאוטמן 2018 (צילום: גדי סיארה)
בתמונה: יעל נאמן, מנהלת קרן דב לאוטמן, דוד בועז, יו"ר נשיאות ארגון יוצאי מרכז אירופה, לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן, פרופ' שרה גורי-רוזנבליט, דיקן הפיתוח וטכנולוגיות למידה, האוניברסיטה הפתוחה וכלת פרס ישראל, עדינה בר שלום. (צילום: גדי סיארה)

 

"אנחנו מסכמים היום ארבע שנות עשייה מרגשים של פורום דב לאוטמן", אמרה בסיום הכנס לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן. "עבודת הפורום היא עבודה שנתית עם דפוסי פעולה, שמטרתם להוות פורום רלוונטי, יוזם ומגיב לאורך כל השנה. פורום שלקח על עצמו ליצור שיח עירני ולהעלות לתודעה הציבורית הרחבה את הנושאים של חינוך לדמוקרטיה ולשותפות".

 

לדבריה יש נתונים מעודדים מאוד. "היום כבר אנו מוצאים לא מעט ניצנים במרחב החינוכי, האקדמי והחברתי של אנשים וגופים, שבתוך המציאות הדמוקרטית והחברתית המורכבת פועלים מתוך תחושת אחריות בשטח, עושים דברים נפלאים ורוצים לשתף פעולה. אנחנו גאים להיות חלק ממה שמאפשר את זה וקוראים לשותפים נוספים לחבור יחד להוביל את השינוי החברתי שאנחנו מייחלים לו".

 

בשיתוף כנס דב לאוטמן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים